Performancing Metrics

نیویورک تایمز افشا کرد: طرحی که با دیپلماسی ایرانی ناکام ماند | اتاق خبر
کد خبر: 318736
تاریخ انتشار: 28 بهمن 1394 - 19:08
ایرنا نوشت: روزنامه «نیویورک تایمز» در تازه ترین گزارش خود، طرح حمله سایبری دولت آمریکا به تاسیسات اتمی ایران را افشا کرده است.

اتاق خبر - روزنامه «نیویورک تایمز» در تازه ترین گزارش خود، طرح حمله سایبری دولت آمریکا به تاسیسات اتمی ایران را افشا کرده است که این طرح مفصل بعنوان گزینه ای غیر از جنگ درصورت شکست تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران هسته ای طراحی شده بود اما با رسیدن به توافق هسته ای ناکام ماند.


نیویورک تایمز به نقل از مقام های نظامی و اطلاعاتی مدعی شد: برنامه «نیترو زئوس» با هدف فلج کردن سیستم های دفاع ضدهوایی، سیستم های ارتباطی و بخش های مهم شبکه برق این کشور طراحی شده بود که با امضای توافق هسته ای کنار گذاشته شد.
به نوشته این روزنامه آمریکایی، این طرح را پنتاگون در سال های اولیه دولت باراک اوباما طراحی و آماده کرده بود تا رئیس جمهوری آمریکا گزینه های دیگری غیر از جنگ علیه ایران داشته باشد.
نیویورک تایمز می نویسد: «مقام ها می گویند در اوج آن برنامه، طراحی نیترو زئوس با شرکت هزاران خدمه نظامی و اطلاعاتی آمریکا، صرف ده ها میلیون دلار هزینه و تعبیه تجهیزات الکترونیکی در شبکه های کامپیوتری ایران همراه بود.»
براساس گزارش این روزنامه آمریکایی، همچنین «در همین حال سازمان های اطلاعاتی آمریکا طرحی جداگانه برای انجام حمله ای سایبری برای از کار انداختن تاسیسات غنی سازی فردو ایران در دل کوهی در نزدیکی قم آماده کرده بودند.»
نیویورک تایمز نوشته است: وجود طرح نیترو زئوس در جریان تهیه گزارشی درباره مستندی زیر عنوان «روزهای صفر» که قرار است روز چهارشنبه در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآید، آشکار شد. این فیلم ظاهرا افزایش تنش ها میان ایران و غرب در سال های پیش از توافق اتمی، از جمله کشف حمله با ویروس کامپیوتری «استاکس نت» به تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز و بحث ها در پنتاگون بر سر استفاده از چنین شیوه هایی را تشریح می کند.
این روزنامه آمریکایی می گوید'مصاحبه های مستقلی برای تایید خطوط کلی برنامه نیترو زئوس انجام داده است، اما سازمان های دولتی آمریکا همگی از اظهارنظر درباره آن خودداری کرده اند. '
نیویورک تایمز نوشته است: هرچند ارتش آمریکا طرح های احتیاطی برای انواع سناریوها در جهان مثل حمله کره شمالی به کره جنوبی دارد، اما طرح مربوط به ایران جنبه اضطراری داشت «تا حدودی به این دلیل که مقام های کاخ سفید باور داشتند احتمالش زیاد است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل (رژیم صهیونیستی) تصمیم به حمله به تاسیسات اتمی ایران بگیرد و ایالات متحده به خصومت های متعاقب آن کشیده شود.»
در این گزارش آمده است: سابقه برنامه نیترو زئوس به دوره ریاست جمهوری بوش می رسید، اما در سال های 2009 و 2010 جان تازه ای گرفت، زمانی که اوباما از ژنرال «جان الن» در فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا خواست یک طرح نظامی دقیق برای ایران آماده کند تا در صورت شکست دیپلماسی موجود باشد. آن سال ها شاهد تنش فوق العاده بود چون ایران تولید سانتریفوژهایش را سرعت بخشیده و سوخت با کیفیت بالا تولید کرده بود و سازمان های اطلاعاتی غربی می ترسیدند در آستانه ساخت یک سلاح اتمی باشد و ایران همواره این اتهام را رد می کرد.
نیویورک تایمز می نویسد: «آن دوره همچنین شاهد تنش زیاد با اسرائیل بود از جمله به این دلیل که تصور می رفت نتانیاهو، به رغم هشدارهای آمریکا، برای حمله پیشگیرانه علیه تاسیسات هسته ای ایران آماده می شد. در آن زمان بود که «نیترو زئوس» فورا به عنوان یک گزینه احتمالی برای اوباما سربرآورد، که راهی برای از کار انداختن اجزای مهم تاسیسات ایران بدون شلیک حتی یک تیر بود؛ با این حال طراحان هشدار داده بودند که چنین طرحی در صورت اجرا به طور بالقوه می تواند تاثیری قابل توجه بر غیرنظامیان داشته باشد، به خصوص اگر برق و ارتباطات بخش های وسیعی از ایران قطع شود.»

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید