Performancing Metrics

تامین زنجیره ارزش درجویشگر ملی مورد تاکید است | اتاق خبر
کد خبر: 318755
تاریخ انتشار: 29 بهمن 1394 - 10:51
رئیس پژوهشگاه ارتباطات:
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خواستار ایجاد زنجیره ارزش در جویشگرهای ملی شد و گفت: جویشگرهای ملی باید اقتصادی شوند.

اتاق خبر: محمد خوانساری روز چهارشنبه در نخستین همایش ملی جویشگر بومی در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تامین زنجیره ارزش در جویشگرهای بومی کمک خواهد کرد تا فعالیت آنها اقتصادی شده و افراد به سمت فعالیت در این جویشگرها جذب شوند.
بنا بر این گزارش به نقل از ایرنا؛ وی با بیان این که در زنجیره ارزش بخش های مختلفی وجود دارد که هنوز کارکردهای آنها با یکدیگر گره نخورده است تا اقتصادی شود، افزود: نهادهای مختلف هوشمندانه و بدون برهم زدن نظم بازار باید سیاست هایی تدوین کنند تا کارکردهای مختلف را با هم پیوند داده و جویشگر بومی را اقتصادی کنند.
خوانساری به برنامه های دولت تدبیر و امید در افزایش پهنای باند داخلی و بین الملل و ایجاد شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: جویشگرهای بومی در این برنامه ها نقش کلیدی دارند چرا که ابزار ارتباطی مردم با تولید محتوای داخلی در شبکه ملی اطلاعات هستند.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: جویشگرها ابزار ارتباطی مردم با محتوای تولیدشده ایرانی هستند و اگر حضرت امام خمینی(ره) 30 سال پیش موضوع صادر کردن انقلاب را مطرح کردند، فضای جدید ارتباطی بازتعریف تولید محتوای فاخر است که می تواند خوراک فکری مردم جهان را تامین کند و ارزش ها و آرمان های انقلاب را در اختیار جهانیان قرار دهد.
خوانساری تولید محتوا را موتور محرکه بخش فناوری اطلاعات دانست و بیان کرد: نبود تولیدکنندگان و تجمیع کنندگان محتوا در بخش مسائلی که عموم مردم مصرف می کنند، هنوز حس می شود و از زاویه دیگر مجموعه مرکز داده ها( دیتاسنترها) موتور محرکه یا کارخانه های تولید محتوا هستند که باید اقتصادی شوند و تا وقتی اینها اقتصادی عمل نکنند بخشی از این زنجیره تولید محتوا ناقص خواهد بود.
وی به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات اشاره کرد و گفت: سازمان های خدماتی مانند 118، شهرداری ها و غیره باید با درگاه ورود مردم و یا همان جویشگرها تجمیع شوند و به تولید محتوا بپردازند.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه باز کردن محتوا را از ابزارهایی دانست که باعث ایجاد خلاقیت می شود و گفت: سازمان های تولیدکننده محتوا باید پایه محتوای خود را باز بگذارنند و این سبب نوآوری خواهد بود.
خوانساری به مترجم ماشینی به عنوان یکی از فعالیت های انجام شده این پژوهشگاه اشاره کرد و افزود: پروژه مترجم ماشینی قابلیت های مختلفی دارد که از آن جمله می توان به باز بودن متن، داشتن 10 میلیون واژه انگلیسی و فارسی و همچنین بومی بودن پلت فرم آن اشاره کرد که جویشگر پارسی جو نیز از این سرویس استفاده می کند و این وابستگی بر زنجیره ارزش ایجاد شده باعث رونق اقتصادی می شود.
علیرضا یاری رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و دبیر شورای راهبردی طرح جویشگر بومی نیز در این مراسم با اشاره به اهداف همایش جویشگر بومی گفت: محورهای این همایش مسائل اقتصادی و فنی، کسب و کار مربوط به زیرساخت های پردازشی با هدف معرفی ابعاد مختلف این طرح است که باید کمک کنیم مسائل اقتصادی جویشگر روشن و شفاف شود.
وی نشست اقتصاد و کارآفرینی، خط و زبان فارسی در جویشگرهای بومی، توسعه محتوا و خدمات بومی، روش ها، الگوریتم ها، مدل ها و ابزارها را از نشست های امروز عنوان کرد.
یاری تامین زیرساخت ها در بعد سخت افزاری، پهنای باند و محتوا، توسعه زیرساخت های پژوهشی و محتوای زبان فارسی، سکوهای خدمات پایه موتور جستجو، ارزش افزوده و رونق فضای کسب و کار را از دستاوردهای این همایش برشمرد.
وی با بیان اینکه از بزرگترین چالش های جویشگرهای بومی مسائل سخت افزاری است ، گفت: بیشترین هزینه ها در سال اول صرف ایجاد مرکز داده برای جویشگرها و خرید تجهیزات شده است.
دبیر شورای راهبردی طرح جویشگر بومی ادامه داد: اکنون ما جایگاهی در بازار جستجو نداریم، اغلب بازار دست گوگل، یاهو و بینگ است و بقیه بازار که 0.61 درصد است در اختیار سایر جویشگرها قرار دارد. هدف ما این است در پایان این طرح، خود را به 35 درصد سهم بازار برسانیم و برای این هدف لازم است شرکت های بزرگ با اهداف اقتصادی بزرگ شکل بگیرد.
وی با اشاره به نقش بخش خصوصی در این طرح بیان کرد: دولت بودجه ای برای طرح ها به عنوان طرح بومی دارد، اما بازیگران اصلی بخش های خصوصی هستند که باید طرح را جلو ببرند و بازار را شکل بدهند و دولت به روش های مستقیم و غیرمستقیم از جمله مشوق های مالیاتی می تواند به آنها کمک کند.
روح الله رحمانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و عضو شورای راهبردی طرح جویشگر بومی نیز در این مراسم به ارائه توضیحاتی درباره لزوم ایجاد موتور جست وجوی بومی پرداخت و گفت: ما نمی خواهیم اسیر گوگل باشیم، بلکه باید ببینیم نیاز واقعی در کشور چیست و بر اساس آن ارزش افزوده ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: اکنون گوگل 90 درصد بازار جست وجوی ایران را در اختیار دارد، اما این موتور جست وجو بخش کوچکی از جست وجوی نیاز اطلاعاتی ما را برطرف می کند و در حوزه هایی مانند تحصیلات، خدمات محلی، بهداشت، کارهای اداری و مالی دولتی، تجارت و غیره سایت های کمی در گوگل هست و در این حوزه ها جوابگوی نیازهای ما نیست.
رحمانی با بیان اینکه هر مشکل یک چالش است افزود: هرجایی که گوگل برای ما مشکل ایجاد می کند، یک چالش و در واقع یک فرصت برای خدمت به کشور و ایجاد کسب و کار است.
این عضو شورای راهبردی طرح جویشگر بومی همچنین به حسن انتخاب واژه بومی به جای ملی اشاره و بیان کرد: جویشگرهای بومی فضای رقابتی دارند و جوابگوی نیازهای واقعی بازار هستند و حتی فرصتی برای صادرات دارند در حالی که جویشگر ملی این ویژگی ها را ندارد.
نخستین همایش جویشگر بومی با حضور رئیس پژوهشگاه ارتباطات وفناوری اطلاعات ، رئیس مرکز ملی فضای مجازی و متخصصین و صاحبنظران دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و صنعتی و مدیران فناوری اطلاعات کشور در روزهای 27 و 28 بهمن ماه در محل پژوهشگاه برگزار می شود.
هدف از برگزاری این همایش معرفی ابعاد مختلف طرح جویشگر، برقراری تعامل با جامعه علمی و صنعتی کشور در راستای به اشتراک­گذاری دستاوردها و محصولات مرتبط، شناسایی دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و شرکتهای توانمند در حوزه جویشگر، شناسایی ابعاد مختلف جویشگر بومی و حوزه های پژوهشی و صنعتی و آینده آن در کشور، شناسایی بازار کسب و کار جویشگر بومی، شناسایی فرصتها و چالشهای موجود برای توسعه و بهبود بخشهای مختلف اکوسامانه جویشگر بومی، شناسایی محتوای مفید موجود در سطح کشور و متولیان آنها و شناسایی فرصتهای همکاری و تعامل بین ارائه دهندگان خدمات و صاحبان محتوا است.
محورهای همایش شامل محصولات، خدمات و فناوری های مرتبط، فرصتها، تهدیدات، نقاط قوت و ضعف توسعه جویشگر بومی در کشور، امنیت شخصی سازی و قابلیت اعتماد در حوزه های مرتبط با طرح، مسائل حقوقی و استانداردهای مطرح در حوزه های مختلف مرتبط، ابعاد تجاری و مالی توسعه و نگهداری خدمات جویشگرها، راهبردها و سیاستهای توسعه جویشگرها و راهکارهای تسهیل دسترسی محتوای بومی است.
در این همایش نشستهای تخصصی با موضوعات اقتصاد و کارآفرینی، خط و زبان فارسی در جویشگرهای بومی، محتوا و خدمات و روشها، الگوریتمها و سکوهای توسعه خدمات جویشگر بومی نیز برگزار می شود.کد:94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید