Performancing Metrics

همایش رسانه و اخلاق انتخاباتی در رشت برگزار شد | اتاق خبر
کد خبر: 318811
تاریخ انتشار: 29 بهمن 1394 - 12:02
همایش رسانه و اخلاق انتخاباتی با حضور مسئولانی استانی و اصحاب رسانه در مجتمع خاتم الانبیای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت برگزار شد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، در همایش رسانه و اخلاق انتخاباتی که پیش از ظهر چهارشنبه با حضور جمعی از مسئولان و اصحاب رسانه های مکتوب و مجازی گیلان برگزارشد، معاون سیاسی- امنیتی استاندار گیلان با بیان اینکه امروز مشکل اصلی ما نبود اخلاق حرفه ای در جامعه است، اظهار کرد: اخلاق حرفه ای شامل رعایت اصول اخلاقی در همه رشته ها بوده که برای ثبات آن نیاز به زمان است.

محمد احمدی پور با اشاره به پیشرفت های سخت افزاری در حوزه رسانه استان، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حوزه نهادینه کردن فرهنگ رسانه ای متناسب با سخت افزار پیشرفتی مشاهد نمی شود.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی جامعه ما بی توجه به بخش اخلاق و فرهنگ عمومی است که شامل همه بخش ها شده و رسانه نیز جزئی از آن است.

احمدی پور به بی اخلاقی های اخیر در مطبوعات و رسانه های استان اشاره کرد و افزود: خوشبختانه حرکت مقابله ای اصحاب رسانه بسیار به موقع بوده و بدون شک این حرکت بسیار تأثیر گذارتر از اقدامات مدیران استان خواهد بود.

وی با بیان اینکه همیشه راه حل فرهنگی روشی تأثیرگذارتر است، تصریح کرد: خبرنگاران استان با اجتماع در این همایش بهترین رفتار و فرهنگ را برای مقابله با این بی اخلاقی های رسانه ای به نمایش گذاشتند.

رعایت صداقت، استقلال، عدالت و انسانیت چهار اصل مهم رسانه ای

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان نیز در ادامه این همایش دفاع از پنج حریم پیامبراکرم(ص)، حریم آل پیامبر، قرآن، کعبه و حریم حرمت انسانی در مملکت خداوند را مقدس و واجب دانست.

فیروز فاضلی با اشاره به اینکه رعایت اخلاق در رسانه امری جهانی بوده و در سال ۱۹۲۰ در یونسکو مطرح شده است، افزود: اخلاق رسانه ای دارای دو بینش  درونی بودن هنجارهای رسانه ای و نقش زمان و مکان در این هنجارها است.

وی با بیان اینکه این دو بینش موجب نوشتن اخلاق رسانه ای بین المللی شد، خاطرنشان کرد: ورود به حریم خصوصی هیچ فردی قابل قبول نبوده و به دور از اخلاق حرفه ای رسانه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان افزود: مرام نامه یونسکو در چهار اصل خلاصه می شود که عبارت است از رعایت صداقت، استقلال، عدالت و انسانیت.

وی با اشاره به برخی بی اخلاقی های رسانه ای و ورود به حریم خصوصی افراد آن را از نظر هنجارهای اجتماعی و اخلاقی نادرست دانست و تأکید کرد: رسانه ها باید به حریم خصوصی افراد احترام بگذارند.

فاضلی به فعالیت ۴۶ پایگاه خبری رسمی در استان گیلان اشاره کرد و گفت: استان گیلان در بسیاری از زمینه های فرهنگی و رسانه جایگاه مناسبی در کشور دارد.

تشکیل کمیته تخصصی رصد رسانه های مجازی و امنیت مطبوعات و رسانه در گیلان

رئیس پلیس فتا استان گیلان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به تشکیل کمیته تخصصی رصد رسانه های مجازی و امنیت مطبوعات و رسانه در استان، از شناسایی و ساماندهی سایت ها، وب سایت ها و پایگاه های خبری و تحلیلی استان که در حوزه فضای تبادل اطلاعات فعالیت دارند خبر داد.

سرهنگ ایرج محمدخانی با بیان اینکه انتشار منشور فعالیت رسانه در حوزه انتخابات از دیدگاه مقام معظم رهبری یکی از مصوبات این کمیته است، گفت: بخشی از بی اخلاقی های رسانه ای اخیر در مطبوعات استان مربوط به نبودآگاهی مدیران و مخاطبان آن از قوانین است.

وی انتشار فهرست مصادیق محتوای مجرمانه فعالیت های انتخاباتی در پایگاه های خبری را یکی دیگر از مصوبات این کمیته تخصصی دانست و گفت: این مصوبه از طریق معاونت پیشگیری دادگستری کل استان به تمامی پایگاه های خبری تحلیلی ابلاغ شده است.

سرهنگ محمد خانی ادامه داد: برای اولین بار در کشور با همکاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و محوریت پلیس فتا تمامی سایت ها و پایگاه های خبری که بدون مجوز در حوزه فضای مجازی فعالیت دارند شناسایی و به مدیران این رسانه ها تذکرات لازم داده شده است.

رئیس پلیس فتای استان گیلان برخی از اقدامات سلبی در حوزه فضای مجازی را در اختیار استان ندانست و تصریح کرد: در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه کشور که دادستان کل کشور متولی آن بوده در حال پیگیری برخی بی اخلاقی های رسانه ای هستیم.

فرصت هایی که به تهدید تبدیل شده اند

مدیرعامل خانه مطبوعات استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه رسانه های مجازی یک فرصت هستند، اظهار کرد: متاسفانه در این زمان این فرصت تبدیل به یک تهدید برای فضای رسانه ای استان شده است.

حسین داداشی تهمت و افترا، دروغ و نشراکاذیب را به دور از اخلاق رسانه ای عنوان کرد و افزود: رسانه های مکتوب و مجازی نباید با آبروی افراد بازی و به حریم خصوصی آن ها تجاوز کنند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه  امروز در برخی از بخش ها از این ظرفیت به عنوان ابزاری برای بداخلاقی استفاده می شود.

مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان دامن رسانه های استان را از هرگونه بی اخلاقی پاک دانست و گفت: اگرچه برخی از صاحبان زر و زور به دنبال سودجویی از رسانه ها بوده اما به طور حتم خبرنگاران گیلان اجازه چنین سودجویی هایی را نخواهد داد.

در ابتدای این جلسه سرپرست خبرگزاری مهر در گیلان به همراه سه تن از خبرنگاران و فعالان عرصه مطبوعات استان نیز با طرح دیدگاه های خود در خصوص بی اخلاقی در رسانه، خواستار برخورد جدی با خاطیان در این عرصه شدند.

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید