Performancing Metrics

برجام ذائقه عراقی هارا نسبت به ایران عوض کرد | اتاق خبر
کد خبر: 318922
تاریخ انتشار: 29 بهمن 1394 - 16:36
در نشست تجار و روسای اتاق های بازرگانی و انجمن های تجاری عراق با وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران می شد تغییر ذائقه عراقی ها را نسبت به ایران بعد از برجام احساس کرد و موضوع سرمایه گذاری مشترک به جای تجارت، برآیند حرف های همه حاضران بود.

 

اتاق خبر: بسیاری از تجار و صنعت گران و تولید کنندگانی که شامگاه چهارشنبه به سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در عراق برای دیدار با 'محمدرضا نعمت زاده' دعوت شده بودند، تاکید کردند که تعامل بخش خصوصی دو کشور از دایره تجاری بایستی خارج شده و تبدیل به همکاری مشترک شود.
بنا بر این گزارش به نقل از ایرنا؛ برخی از حاضران در این راستا بحث سرمایه گذاری مشترک در طرح ها و پروژه ها در دو کشور را مطرح کردند و عده ای خواستار سرمایه گذاری های مشترک در خارج از مرزهای دو کشور شدند.
رییس اتاق های بازرگانی عراق، با اشاره به تغییر فضای نگرش ها به ایران، بعد از حصول توافق هسته ای، گفت که مناسبات دو کشور در سنوات گذشته محدود به تجارت می شد اما اکنون فضا برای همکاری مشترک فراهم شده است.
'جعفر الحمدانی' که همزمان ریاست اتاق بازرگانی بغداد را نیز عهده دار است، افزود، برداشتن مجازات های جائرانه از ایران، فرصت را برای سرمایه گذاری مشترک در بخش های کشاورزی، تجارتی، سرمایه گذاری و صنعتی فراهم کرده است.
رییس اتحادیه صنایع عراق نیز گفت که در طول 12 سال، همکاری بین دو کشور فقط محدود به تجارت شده بود، اما با جهت گیری که دولت عراق درپیش گرفته و توانمندی ها و دانش فنی که ایران دارد، بخش خصوصی دو کشور می توانند درزمینه صنعتی همکاری مشترک داشته باشند.
'مهندس علی الساعدی' با اشاره به اینکه اتحادیه صنایع عراق در 12 حوزه صنعتی که صنعت عراق برآن استوار شده، فعال است، خواستار امضای تفاهمنامه های همکاری مشترک صنعتی با اتحادیه صنایع ایران شد.
یکی از اعضای شورای اقتصادی عراق نیز در این نشست گفت که دولت عراق در جهت گیری های تازه خود درصدد فعال کردن بخش خصوصی است و مبلغ 4 میلیارد و 500 میلیون دلار برای حمایت از بخش خصوصی اختصاص داده است.
وی با اشاره به ضرورت استفاده شرکت های ایرانی از این فرصت و گسترش همکاری های مشترک خود با بخش خصوصی عراق گفت که دولت پیش بینی دو برابر کردن این مبلغ را در صورت بهره برداری بخش خصوصی دارد.
از طرفی 'فاضل الحمدانی' رییس اتاق بازرگانی مشترک عراق و ایران نیز با اشاره به تازه تاسیس بودن این اتاق، ابراز امیدواری کرد که این تشکل صنفی نیز همانند اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق درتهران، فرصتی برای توسعه همکاری مشترک بین بازرگانان دو کشور شود.
'عبدالحسین الشمری' مشاور اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق نیز با اشاره به اهمیت توافق هسته ای و پایان مجازات ها تاکید کرد که همه نشانه ها حاکی از آن است که آینده روشن پیش روی همکاری تجاری و اقتصادی بین ایران و عراق است که لازم است برای آن برنامه ریزی دقیق صورت گیرد.
'رشید السعدی' عضو اتاق های بازرگانی عراق نیز گفت اقدامات جدید دولت بویژه در فعال کردن تعرفه گمرگی، فرصتی برای تغییر رویکرد تجار و شرکت های ایرانی به سمت سرمایه گذاری مشترک است.
اما 'طه درع البیاتی' نماینده سابق پارلمان ملی عراق و از اعضای اتحادیه اتاق های بازرگانی عراق ایجاد 'مجلس تبیین سیاستگذاری های راهبردی مشترک' را بین دو کشور پیشنهاد داد.
وی گفت که در این مجلس علاوه بر بخش خصوصی، نمایندگان و اعضایی از هیات دولت نیز ضروری است عضویت داشته باشند تا به تصویب قوانین و تسهیل همکاری های مشترک بین دو کشور کمک کنند.

**نعمت زاده: ایران ازرویکرد جدید تجار عراق به سمت همکاری مشترک استقبال می کند
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در این نشست، از رویکرد جدید تجار و انجمن ها و اتحادیه های بازرگانی و صنعتی عراق به سمت همکاری مشترک ابراز خرسندی کرد و گفت که این چیزی است که ایران نیز دنبال آن است.
محمدرضا نعمت زاده تاکید کرد که ایران به روابط راهبردی و دراز مدت با عراق نظر دارد و بر همین اساس متناسب با آن باید تصمیم گیری ها به نحوی باشد که همکاری ها، دراز مدت و پایدار باقی بماند و بهترین روش رسیدن به این مهم، همکاری های مشترک است.
وی طرح های زیر بنایی و ساختمان سازی و صنایع، شهرک های صنعتی و دیگر زمینه ها را مناسب برای همکاری و سرمایه گذاری مشترک دانست و گفت که با ایده ایجاد گروه های تخصصی بین دو کشور موافق است.
نعمت زاده از برگزاری سومین همایش اقتصادی دو کشور در ماه سپتامبر آینده در ایران که رییس اتاق های بازرگانی عراق پیشنهاد کرده بود، استقبال کرد.
وی از آمادگی شرکت های ایرانی برای نوسازی ، بازسازی صنایع موجود و ساخت صنایع جدید در این کشور اعلام آمادگی کرد و خواستار فهرست بندی صنایع عراق برحسب نوع سرمایه گذاری که نیاز دارد و ارائه آن به وزارت صنعت، معادن و تجارت ایران شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران یکی از موانع موجود در مسیر همکاری مشترک را بسته بودن فعالیت های بانکی بین دو کشور خواند و ابراز امیدواری کرد که در نشستی که با رییس بانک مرکزی عراق دارد، تعامل بانکی بین دو کشور فعال شود.
نعمت زاده تاکید کرد که خیلی از کشورها بویژه اروپایی ، بعد از توافق هسته ای، تعاملات بانکی خود را با ایران از سرگرفته اند اما هنوز عراق برغم وجود تفاهم نامه ای در این خصوص، هنوز این تعامل بانکی را آغاز نکرده است.
وی بر اظهارات تمامی تجار و روسای اتاق های بازرگانی و صنعتی و انجمن های اقتصادی و تجاری حاضر در این نشست که از 'وجود آینده ای بزرگ در همکاری های مشترک بین دو کشور' سخن گفته بودند، صحه گذاشت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران که شامگاه سه شنبه وارد بغداد شد، با سرپرست وزارت بازرگانی عراق گفت وگو و یک تفاهم نامه جدید همکاری با وی امضا کرد و سپس به محل برپایی دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد رفت.
وی در این روز با فعالان اقتصادی ایران در عراق در محل نمایشگاه یک نشست برگزار کرد و پس از بازدید از غرفه های نمایشگاه به سمت اسکندریه در 50 کیلومتری جنوب بغداد و بر سر راه کربلای معلا حرکت کرد تا در این شهر از خط مونتاژ دو خودروساز ایرانی با شرکای عراقی، بازدید بعمل آورد.
در جریان بازدید از کارخانه اسکندریه، خط مونتاژ وانت ایران خودرو موسوم به آریسان نیز با حضور مهندس نعمت زاده افتتاح شد؛ خودرویی که عراقی ها نامش را آریدو گذاشته اند.کد:94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید