Performancing Metrics

دختران پادشاه برای ملکه شدن رقابت می‌کنند | اتاق خبر
کد خبر: 319137
تاریخ انتشار: 30 بهمن 1394 - 21:28
روشنک کریمی کارگردان نمایش «گیسوانی برای پرواز» با اشاره به اینکه این نمایش ترکیبی از تئاتر زنده و انیمیشن است، عنوان کرد در این اجرا تلاش شده روح شاعرانگی به تصویر کشیده شود.

 

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر روشنک کریمی کارگردان نمایش «گیسوانی برای پرواز» که به تازگی اجرای خود را در تالار هنر آغاز کرده است به خبرنگار مهر گفت: نمایش «گیسوانی برای پرواز» که از ۱۵ بهمن ماه اجرای خود را در تالار هنر آغاز کرده ترکیبی از دو داستان انگلیسی است که توسط مجتبی مهدی نوشته شده و حال و هوایی مانند قصه های پریان و انیمیشن های «سیندرلا» و «سفیدبرفی و هفت کوتوله» دارد. در اجرای این نمایش از مولفه های مدرن نیز بهره گرفته شده است تا کار شکل قدیمی پیدا نکند.

وی درباره داستان نمایش توضیح داد: «گیسوانی برای پرواز» درباره یک شاه و ملکه است که سه دختر دارند. ملکه برای هر بار به دنیا آمدن دخترانش از پادشاه یک درخواست دارد. او برای دختر اول تقاضای دیدن بهار، برای دختر دومش تقاضای دیدن رودخانه و برای به دنیا آمدن دختر سوم درخواست دیدن پرندگان را دارد اما به نظر می رسد ملکه در قصر زندانی است چون مثلا به جای اینکه پادشاه او را به دیدن بهار ببرد بهار را برایش به قصر می آورد. به پیشنهاد پادشاه قرار بر این می شود هرکدام از دختران پادشاه که موهای بلندتری پیدا کردند در آینده ملکه شوند. در این میان رقابتی بین دو دختر اول پادشاه برای بلند کردن موهایشان در می گیرد اما دختر سوم که قرار است موهایش زیر نظر ملکه بلند شود بیشتر از ملکه شدن به فکر گل و گیاه و زندگی آزادانه است. سال ها می گذرد و طی اتفاقاتی دختر سوم که صوفی نام دارد از باغ خارج شده و زندگی آزادانه ای را در پی می گیرد درحالی که دو دختر دیگر همچنان درگیر رقابت برای بلند کردن موهایشان هستند...

کریمی یادآور شد: این نمایش تلفیقی از نمایش زنده و انیمیشن است که در انیمیشن درخواست های ملکه مثل دیدن بهار، رودخانه و پرندگان به تصویر کشیده می شود. انیمیشن های ساخته شده برای این صحنه ها مثل نمایش سایه هستند. رنگ آمیزی نیز در این تصاویر برایم خیلی مهم بود چون احساسات ملکه در این انیمیشن ها به تصویر کشیده می شود به این ترتیب که انیمیشن ها در ابتدا رنگی هستند اما با بروز احساسات ملکه و پی بردن به اینکه انگار او در قفس زندگی می کند این تصاویر بی رنگ می شوند.

وی درباره مفاهیمی که در این نمایش مطرح می شود، بیان کرد: مهمترین مساله ای که این نمایش قصد بیان کردنش را دارد این است که ما آدم ها آنقدر درگیر ظواهر می شویم که جنبه های مهمتر زندگی را فراموش می کنیم. در این نمایش زندگی سه خواهر که در شرایطی یکسان در یک قصر زندگی می کنند اما یکی از آنها تصمیم می گیرد آزادی را انتخاب کند، به تصویر کشیده می شود. مفاهیم مستتر در این اثر مناسب بچه های بالای ۹ سال است اما بچه های ۶ سال به بالا هم از دیدن نمایش اذیت نمی شوند و کار برایشان جذابیت های بصری دارد. برای ما این نکته اهمیت داشت که بچه ها بعد از دیدن این نمایش تاثیر ذهنی بگیرند و این تاثیرات در انتخاب های آینده شان مهم باشد.

این کارگردان تئاتر در پایان صحبت هایش درباره بهره گیری از فضای فانتزی در نمایش گفت: تلاشم این بوده که چه در فضاسازی و چه طراحی کلاه گیس های نمایش از فضای فانتزی دور نباشم. در «گیسوانی برای پرواز» فضایی رئالیستی جریان دارد که البته شاهد فانتزی لطیفی هم خواهیم بود. این فضای فانتزی و البته کمیک در روابط بین ندیمه ها پررنگ تر است اما نکته ای که در اجرای این اثر نمایشی برایم اهمیت داشت بیان احساس شاعرانگی در اثر بود که این دیدگاه در طراحی و رنگ لباس های نمایش نیز لحاظ شده است. موسیقی نیز در این نمایش به صورت زنده نواخته شده و ترانه های زیبایی از زبان کاراکترهای داستان خوانده می شود.

نمايش «گيسوانی برای پرواز» برنده جوايز بازيگری زن، بازيگری مرد و موسيقی از سومين دوره جشنواره تئاتر شهر شده است. این اثر نمایشی با بازی محمد صادق ملک، پرویز حاجی زاده، مینووش رحیمیان، فهیمه باروتچی، مژگان مولایی، سیمین براتی، فرانک حسینی، طناز جلوسی، محمد عبدی، بابک مولانا، فرزاد سلیمانی تا ۲۰ اسفند ماه ساعت ۱۹ در تالار هنر روی صحنه می رود.

94105

نظرات
ADS
ADS
پربازدید