Performancing Metrics

برجام ۲ یعنی انقلاب اقتصادی و لاغیر | اتاق خبر
کد خبر: 319344
تاریخ انتشار: 1 اسفند 1394 - 12:07
اجرا و تحقق همه وعده های داده شده و سر و سامان دادن به اوضاع اقتصادی ایران آنهم در ۱۶ ماه باقیمانده از عمر دولت یازدهم کار ساده ای نیست و باید کار انقلابی در این زمینه صورت پذیرد و انقلاب کردن هم آدمهای خاص خودش را به همراه برنامۀ درست می خواهد.

اتاق خبر: محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی با اشاره به بیانات چندی قبل رئیس ‌جمهور در خصوص آغاز برجام2، طی سخنانی در جمع تنی چند از مدیران و فعالان اقتصادی بخش خصوصی گفت: ایران و دولتهای عضو گروه 1+5 پس از 22 ماه مذاکره سخت و فشرده، سرانجام در روز 23 تیر 1394 در جهت رفع سوء تفاهمها در مورد برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و همزمان لغو تحریمهای اعمال شده بر علیه ایران با هم تفاهم کردند. در نتیجۀ این تفاهمنامه که طبق گفته مذاکره کنندگان ایرانی با رعایت چارچوبها، دستورالعملها و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران تدوین شده، ظاهراً دستاوردهایی را در حوزه هسته‌ای و لغو تحریمها نصیب ما نموده است.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ از همان تاریخ به بعد بدلیل تبلیغات و بزرگنمائی های دولت و انتظار بی صبرانه ملت، همه مردم ایران از کوچه و بازار تا فعالان اقتصادی و حتی همه مسئولان و سیاستگذاران نظام این پرسش را مطرح می‌کنند که نتیجه کار چه خواهد شد و بالاخره به کدام سو خواهیم رفت و چه چیزهایی در پیش است؟ مردم عادی و فعالان اقتصادی از سرنوشت اقتصاد، معیشت خود و رفع مشکلات و نابسامانی های اقتصادی می‌پرسند؛ از همه مهمتر اینکه همه منتظر این واقعیت مهم بوده و هستند که آیا با اجراء برجام تکلیف رکود، تولید و احیاء کارخانه های ورشکسته، تورم، بیکاری و... چه خواهد شد؟ آیا مشکلات رفع و اقتصاد سر و سامان خواهد گرفت یا نه؟ و نهایتاً هیمنه تحریمهای اقتصادی در هم خواهد شکست یا خیر؟

وی افزود: هرچند که اجرای برجام و لغو تحریم ها به تنهایی همه مشکلات و معضلات اساسی اقتصاد ایران را حل و فصل نخواهد کرد و اقتصاد ایران برای توسعه نیاز به «اصلاحات ساختاری» دارد اما در دوران اجرای برجام، دولت محترم با اعمال مدیریت صحیح میتواند حداقل بخشی از مشکلات و معضلات کشور را سریعاً و ظرف یکی دو ماه حل و فصل کند اما پس از گذشت یکماه از آغاز اجرای برجام، متأسفانه به جزء چند دیدار با هیأتهای خارجی و عقد چند قرارداد خرید هواپیما و خودرو از اروپا، هنوز حرکت ملموسی در داخل صورت نگرفته و اتفاق اقتصادی مثبتی در کشور نیافتاده و انتظارات همگان همچنان باقی است!! در همین اثنی چندی قبل جناب آقای روحانی رئیس ‌جمهور محترم به موضوع جدیدی اشاره کردند و از آغاز برجام2، سخن به میان آوردند. ایشان برجام2را خیلی باز نکردند و راجع به آن خیلی توضیح ندادند و بحث برجام2را در هاله ای از ابهام قرار دادند و همین امر موجب شد تا هر کسی برداشت خاصی از این گفته رئیس جمهور داشته باشد!!

علیپور اظهار داشت: با توجه باینکه قصد و منظور آقای روحانی از طرح برجام2برای اینجانب نیز روشن نمیباشد پس نمیتوانم صراحتاً راجع به منظور رئیس ‌جمهور صحبت و اظهارنظر کنم ولیکن طی پیشنهادی، خواست و ضروریات مهم کشور و ملت را خدمت آقای روحانی یادآوری میکنم. دوران مذاکرات هسته ای و عملکردهای سیاسی به پایان رسیده و در حال حاضر فصل جدیدی از تلاشهای دولت آغاز شده است و آن تغیر و تحول اساسی در فضای اقتصادی ایران میباشد. نظرباینکه آقای روحانی و همکاران ایشان در دولت یازدهم، همه مشکلات کشور از جمله «مشکل معیشت مردم، رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی، رفاه اجتماعی، معضل محیط ‌زیست، رشد تولید و راه اندازی چرخ صنعت، مشکل بانکها و جابجایی پول، خرید گندم و کالاهای اساسی، مشکل سرمایه‌گذاری، تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بیمارستانها و .... دهها مورد دیگر را به وجود تحریمها گره زده و رفع و حل و فصل همه این مشکلات را به توافق هسته‌ای و آغاز برجام منوط و مشروط کرده بودند و امروز وقت اجرای وعده ها داده شده فرا رسیده و سر و سامان دادن اوضاع اقتصادی کشور اولویت کارهای دولت یازدهم پس از برجام میباشد.

رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی تصریح کرد: اجرا و تحقق همه وعده های داده شده و سر و سامان دادن به اوضاع اقتصادی ایران آنهم در 16 ماه باقیمانده از عمر دولت یازدهم کار ساده ای نیست و باید کار انقلابی در این زمینه صورت پذیرد و انقلاب کردن هم آدمهای خاص خودش را به همراه برنامۀ درست میخواهد تا بتوان در کوتاه ترین زمان ممکن تحولی اساسی بوجود آورد، از همین رو مردم ایران همه و همه منتظر تحولی اساسی در زمینه اقتصاد ایران میباشند و هیچ حرکت سیاسی دیگری از جانب دولت، ایشان را ارضاء نمیکند. از همین رو به آقای روحانی پیشنهاد میکنم که اولاً برجام2 را به خوبی تعریف کنند و مقصود خود را از طرح این موضوع بطور شفاف برای مردم عزیزمان بیان نمایند، ثانیاً ضروری میباشد که برجام 2، فقط کودتا و انقلاب اقتصادی باشد ولاغیر.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران تبلیغ و بزرگ‌ نمایی کارها و دادن امید بیش از حد به مردم را «بسیار خطرناک دانست» و گفت: متأسفانه پیش از این و بدون توجه به عواقب کار، امیدها و وعده های فراوان به مردم داده شده و حال «چنانچه بخشی از وعده ‌های داده شده، تأکید می کنم حتی بخشی از وعده ‌های داده شده نیز محقق نشود، متأسفانه در زمانی کوتاه، جو بی‌اعتمادی نسبت به دولت همه ‌گیر خواهد شد که خود موجب میشود تا همۀ پنبه ها سریعاً رشته شوند. لکن فائق آمدن بر مشکلات کشور راهکار عملی دارد و با تدبیر و برنامه ریزی صحیح و بهره مندی از قدرت، تجربه و ثروت و امکانات افرادی خاص که تعدادشان نیز در کشورمان کم نیست میتوان ایران را از فرش به عرش رساند و نگرانی های امروز را به شادی و آرامش فرداها مبدل کرد. حتی در کوتاهترین زمان میتوان گره اقتصاد و معیشت مردم را باز کرد و ایران را از این بن بستی که در آن گیر کرده خارج نمود.

ضمناً این موضوع را هم خوب میدانیم که در حال حاضر دولت محترم باندازه کافی درگیر مشکلات ریز و درشت داخلی و خارجی میباشد و اگر بعضاً این موارد را یادآوری میکنیم و پیشنهاداتی را در جهت بهبود اوضاع به دولت و دولتمردان ارائه میدهیم یقین بدانید که از سر اخلاص و دلسوزی است تا شاید مفید به فایده باشد زیرا آرزوی قلبی ما هم این است که دولتی را که خودمان انتخاب کرده ایم در عمل موفق و بر مشکلات و ناملایمات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و.... کشور فائق آمده و موجب سربلندی ایران و ایرانی شود و در این راستا بالاخره پس از سالیان طولانی مردم عزیزمان را شاد خوشحال کند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید