Performancing Metrics

داودی: بانک مرکزی بر یک هشتم حجم پول بانکها نظارت دارد | اتاق خبر
کد خبر: 319389
تاریخ انتشار: 1 اسفند 1394 - 16:25
اقتصاددان ائتلاف اصولگرایان گفت: اکنون 800 هزار میلیارد تومان نقدینگی نزد بانک‌ها است که بانک مرکزی فقط مدیریت 100 هزار میلیارد تومان را بر عهده دارد.

اتاق خبر: پرویز داودی صبح امروز در نشست خبری اقتصاددانان ائتلاف اصولگرایان که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، به وضعیت فعلی اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: مشکلات اقتصادی دو گونه است.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛ برخی مشکلات مبنای ریشه‌ای داشته و در بلند مدت قابل حل است و برخی مشکلات در کوتاه مدت حل می‌شود.

وی با بیان اینکه برای رفع معضلات کوتاه مدت اقتصادی می‌توان از ابزارهایی همچون سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که توسط رهبری ابلاغ شده، افزود: این سیاست‌ها نقشه راه کلان کشور برای حل معضلات اصلی اقتصادی است و فقط برای دوران تحریم نبوده است.

داودی بر این نکته تاکید کرد که 5 هدف عدالت بنیانی، مردمی بودن، دانش‌زایی، برون گرایی و برون‌زایی در اقتصاد مقاومتی پیگیری می‌شود که در عدالت بنیانی که هدف اصلی نظام ما هم بوده در بعد اقتصادی نباید اجازه دهیم که اختلاف طبقاتی زیاد شود.

وی ادامه داد: در بحث مردمی بودن هم عموم مردم باید درگیر اقتصاد شوند و نباید اقتصاد دولتی باشد، یا خصوصی انحصاری برای برخی افراد خاص بلکه همه مردم در آن مشارکت داشته باشند و از طرف دیگر با توجه به رشد سریع تکنولوژی در دنیا باید حرکت کنیم.

داودی همچنین در بحث درون‌زایی بودن اقتصاد گفت: اعتماد و اطمینان به توان‌های داخلی که روح اقتصاد مقاومتی در آن است، بسیار مهم است که هرگاه این انجام شده ما قدم‌های بسیار بلندی را برداشته‌ایم که در دفاع مقدس و صحنه‌های مختلف شاهد آن بوده‌ایم.

وی به بحث برون‌گرا بودن اقتصاد اشاره کرد و اذعان داشت: باید اقتصاد را به حدی برسانیم که بتوانیم در دنیا نقش بازی کنیم که بسته اجرایی برای انجام این کار لازم است و با توجه به آسیب‌های فعلی که داریم و ابزار کنونی نمی‌توان آن را حل کرد.

وی به وضعیت واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: وضع واحدهای تولیدی خوب نیست و چندجا تعطیل شده‌اند، یا نیمه‌تعطیل‌اند یا در حال تعطیل شدن هستند که متعاقب آن بیکاری اتفاق می‌افتد.

داودی این را هم گفت که اکنون 800 هزار میلیارد تومان نقدینگی نزد بانک‌ها است که بانک مرکزی فقط مدیریت 100 هزار میلیارد تومان را بر عهده دارد که باید سیستم نظارتی بانک مرکزی تقویت شود و انتظار نمایندگان مجلس این است که این پول به سمت واحدهای تولیدی حرکت کند، چرا که حتی در برخی واحدهای تولیدی ماشین‌آلات آکبند وجود دارند که قادرند، تولیدات خوبی را از خود نشان دهند.

وی قیمت بالای تمام شده تولید را یکی دیگر از مشکلات واحدهای تولیدی عنوان کرد و گفت: برای حل مشکل واحدهای تولیدی باید نرخ تسهیلات را به شدت کم کنیم، چرا که اکنون هزینه تامین مالی بالا است و نرخ تسهیلات بالای 25 درصد تمام می‌شود و باید به گونه‌ای بشود که واحدهای تولیدی پول ارزان بتوانند کار را شروع کرده تا با اجناس وارداتی ارزان مقابله کنند که این به عنوان راه حل کوتاه مدت است.

وی در بحث یارانه‌ها هم گفت: در مقطع کنونی تا زمانی که توانمندسازی و بهبود ساختارهای اقتصادی به بلوغ خود نرسیده، ما نباید این یارانه‌ها را قطع کنیم، چرا که فشارهای عدیده‌ای در مناطق محروم وجود دارد که اگرچه یارانه کم است، اما اگر قطع شود فشارها بر این مردم بیشتر خواهد شد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید