Performancing Metrics

شرط افخمی‌راد برای عرضه کالاهای کره‌ای در ایران | اتاق خبر
کد خبر: 319466
تاریخ انتشار: 2 اسفند 1394 - 07:45
اگرچه کمتر از 10 روز به سفر هیات تجاری کره جنوبی به ایران و برگزاری یازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور باقی مانده است، رییس سازمان توسعه تجارت می‌گوید کره باید بی‌مهری خود نسبت به ایران در دوره تحریم‌ها را جبران کند.

اتاق خبر: اگرچه کمتر از 10 روز به سفر هیات تجاری کره جنوبی به ایران و برگزاری یازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور باقی مانده است، رییس سازمان توسعه تجارت می‌گوید کره باید بی‌مهری خود نسبت به ایران در دوره تحریم‌ها را جبران کند و ایران را بازار مصرفی کالاهای تولیدی خود نپندارد.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا، ولی‌ا... افخمی‌راد - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - گفت: با وجود اقبال مردم ایران به محصولات کره‌ای تاکنون هیچ‌کدام از شرکت‌های این کشور اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران نکرده‌اند؛ در حالی که در زمینه تولید مشترک خودرو و لوازم خانگی بسترها فراهم است و اگرچه پیش از این نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.

او خرید کالای نهایی از سوی ایران را سیاستی باطل شده دانست و تصریح کرد: نباید به بهانه تامین نیاز داخل از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور و همچنین نیروی جوان تحصیلکرده چشم‌پوشی و تنها به واردات کالای تمام شده اکتفا کرد، بلکه در نظر داریم کشورهایی که خواهان همکاری با ما هستند را به سوی سرمایه‌گذاری در ایران، انتقال تکنولوژی و تولید مشترک سوق دهیم؛ کره جنوبی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اکنون شرایط ایران نسبت به گذشته تغییر کرده است، افزود: در سال‌های گذشته تحریم‌های بین‌المللی بزرگترین مانع سرمایه‌گذاری در ایران بود اما اکنون تحریم‌ها لغو شده و زمینه‌ بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری و سوددهی آنها فراهم است، توقع ما نیز از شرکای تجاری‌مان به ویژه کره این است که با این رویکرد وارد ایران شوند و تولیدات مشترک را از طریق ایران به کشورهای منطقه که حدود 400 میلیون جمعیت دارند، صادر کنند.

تبیین سیاست‌ همکاری‌های‌ تجاری ایران با کشورهای جهان و به ویژه کره جنوبی در حالی مطرح شده است که افخمی‌راد پیش از این نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری یانهاپ کره‌جنوبی که بزرگترین نهاد خبری این کشور به شمار می‌رود بر این نکته پافشاری و با صراحت از سیاست محافظه‌کارانه این کشور نسبت به ایران در زمان تحریم‌ انتقاد کرده و گفته بود: کره در زمان تحریم نه تنها قوانین تحریم‌ را صد در صد رعایت کرد بلکه از آن هم فراتر رفته و در مواردی که شامل تحریم‌ها نبود هم ارتباط خود با ایران را قطع کرد.

وی همچنین گفته بود در ایران وضعیت در حال دگرگونی است و ما به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای خارجی هستیم و کمتر به خرید کالای تمام شده تمایل داریم، از آنجا که برندهای کره‌ای مطرح در زمینه خودرو، لوازم خانگی و موبایل در میان مردم ایران بسیار مقبول و پذیرفته شده است، پیشنهاد می‌کنیم که کره یکی از شعبات کارخانجات خود را در ایران دایر کند.

اگرچه گفت‌وگو با خبرگزاری یانهاپ به چند ماه پیش از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای برمی‌گردد اما اکنون نیز افخمی‌راد در آستانه استقبال و پذیرش از هیات کره‌ای، بار دیگر این موضوع را مطرح کرده و شرط حضور کالای کره‌ای در بازار ایران را سرمایه‌گذاری مشترک دانسته است.

به گفته رییس سازمان توسعه تجارت، ایرانی‌ها یکی از مصرف‌کنندگان عمده برندهای مطرح کره‌ هستند؛ بنابراین با توجه به سهولت قوانین سرمایه‌گذاری در کشور، شرکت‌های کره‌ای می‌توانند خط تولید محصولات خود را در ایران راه‌اندازی کنند؛ حال باید دید که در سفر هیات تجاری کره به تهران که با حضور جو هیونگ هوان - وزیر صنعت، تجارت و انرژی این کشور - و به منظور برگزاری یازدهمین کمیسیون مشترک دو کشور در روزهای 9 و 10 اسفند ماه صورت می‌پذیرد، مسئولان کره‌ای چه تدبیری برای این موضوع اندیشیده‌اند؟کد:94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید