Performancing Metrics

از بین‌رفتن آفت مگس زیتون پس از خسارت به 32 هزار هکتار باغ | اتاق خبر
کد خبر: 319726
تاریخ انتشار: 2 اسفند 1394 - 17:46
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: آفت مگس زیتون که 11 سال پیش درپی ورود زیتون‌های قاچاق به کشور در باغات سه استان شایع شد، 32 هزار هکتار باغ زیتون را در معرض آسیب قرار داد که امسال با مشارکت حفظ نباتات، باغداران و استانداری‌ها این آفت از بین رفت.

اتاق خبر: محمدعلی طهماسبی اظهار کرد: آفت مگس زیتون در سال 1383 خسارت بسیار سنگینی به باغات زیتون وارد کرد، چراکه مسئولان و باغبانان با نوع رفتار این حشره آشنا نبودند و همین امر سبب ماندگاری این آفت شد.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ وی با اشاره به اینکه مؤسسه‌ تحقیقات کشاورزی در این زمینه دستورالعمل‌هایی صادر کرد، افزود: سازمان حفظ نباتات به همراه کمک استانداری‌ها در تأمین اعتبارات لازم و همچنین با مشارکت مردمی، امسال این آفت را از بین بردند.

طهماسبی با اشاره به تخمین خسارت این آفت در سه منطقه‌ قزوین، گیلان و زنجان، تصریح کرد: 32 هزار هکتار باغ زیتون در معرض آسیب این آفت قرار داشتند و این در حالی است که تنها درآمد برخی از روستاییان از طریق باغات زیتون و مو تأمین می‌شود که با از بین رفتن این آفت، مشکل معیشت بسیاری از کشاورزان حل شد.

وی با تأکید بر اینکه باغداران باید مسائلی را که وزارت جهاد کشاورزی به آنها ابلاغ می‌کند را مدنظر قرار دهند، اضافه کرد: باغداران توجه داشته باشند که در موقع هرس درختان ابزار باغبانی را ضدعفونی کنند تا اگر آفتی در یک درخت وجود دارد، از درختی به درخت دیگر انتقال نیابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه معیشت مردم استان قزوین از درخت انگور نیز تأمین می‌شود، افزود: سطح زیر کشت باغات انگور به 32 هزار هکتار می‌رسد و این در حالی است که استان قزوین از مراکز مهم تولید انگور در کشور خوانده می‌شود به همین سبب رعایت مسائل بهداشتی و ضدعفونی کردن ابزارآلات کشاورزی در حین هرس درختان از ملزومات شمرده می‌شود.

طهماسبی با بیان اینکه درختان پیر غیراقتصادی هستند و باید قطع شوند، یادآور شد: باغبانی قادر نیست درخت زیتونی که به ارتفاع 20 متر رسیده است را سم‌پاشی یا اقدام به برداشت محصول کند به همین سبب سازمان جهاد کشاورزی نهال‌های خوب، پربار و استاندارد را در اختیار باغداران قرار می‌دهند تا بتوانند کشت متراکم داشته باشند.کد:94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید