Performancing Metrics

اسامی کسانیکه مجوز VOD می‌‌گیرند | اتاق خبر
کد خبر: 319872
تاریخ انتشار: 3 اسفند 1394 - 02:53
سه‌شنبه مجوز بهره‌برداری از خدمات VOD توسط شرکت رسانه‌های تصویری به نمایندگی از وزارت ارشاد به ایلا نرم‌افزار، مبین‌وان، بهسیما و آسانک اعطاء می‌شود.

اتاق خبر: مجوزهای فعالیت شرکت‌های فعال در زمینه سامانه نمایش "ویدئو بر حسب تقاضا" یا همان VOD قرار است روز سه‌شنبه با حضور وزرای ارشاد و ارتباطات با عنوان "سند" (سامانه نمایش درخواستی) رونمایی شود.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ این موضوع را حجت الله ایوبی در یکی از شبکه های اجتماعی خبر داد و گفت: امروز شنبه (یکم اسفندماه) در دفتر آقای دکتر جنتی آخرین هماهنگی‌ها برای رونمایی از طرح بزرگ سامانه نمایش درخواستی «سند» انجام شد. امیدوارم این روز برای همه اهالی سینما روزی مهم و آغاز تحولی بزرگ برای ساماندهی اقتصاد سینمای ایران باشد.

در VOD (مخفف Video On Demand، برنامه ویدئویی درخواستی ضبط شده) این امکان وجود دارد که فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی، مستندها، برنامه‌های آموزشی و... در اختیار کاربران قرار گیرد.

براساس پیگیری‌های خبرنگار ارتباطات تسنیم، قرار است مجوزهای VOD به سرویس‌های ایلا نرم‌افزار، مبین‌وان، بهسیما و آسانک بابت رسانه صوتی-تصویری "آفرینک" اعطاء شود.

قرارداد این مجموعه‌ها با وزارت ارشاد بر مبنای "مجوز اگریگیتوری (تجمیع‌کنندگی) و ارائه سرویس محتوایی" است و از این حیث شرکت‌های ارائه دهنده این سرویس‌ها باید برای ارائه خدمات خود وارد مذاکره با اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی و ICT جهت انتقال محتوا به سمت کاربران شوند.

برخی از سرویس‌های مذکور قرار است مانند تلویزیون اینترنتی با ستاپ‌باکس ویژه و برخی به صورت اینترنتی و در قالب اپلیکیشن ارائه شود.

تفاوت این مجوز با مجوزهای سازمان صداوسیما این است که VOD از شبکه های مخابراتی برای ارائه محتوای خصوصی و نمایش خانگی استفاده می‌کند اما IPTV بستری برای ارائه آرشیو چند رسانه‌ای سازمان صداوسیما خواهد بود.

بر این اساس اگر شرکت‌های مذکور بخواهند از آرشیو صداوسیما در محتوای خود استفاده کنند باید از این سازمان مجوز IPTV بگیرند و بالعکس اگر دارندگان IPTV بخواهند به عنوان سرویس دهنده VOD (محتوای نمایش خانگی و خصوصی) باشند باید از وزارت ارشاد مجوز بگیرند.

شرکت "رسانه‌های تصویری" دارنده مجوز VOD از وزارت ارشاد است و شرکت‌های متقاضی ارائه سرویس باید زیرنظر رسانه‌های تصویری فعالیت کنند؛ اما هیچ الزامی نیست که ایلا نرم‌افزار، مبین‌وان، بهسیما و آسانک از محتوا و آرشیو موجود رسانه‌های تصویری استفاده کنند.

با ارائه این مجوزها، شرکت‌های مذکور باید سریعا وارد مذاکره با اپراتورهای ICT و شرکت‌های محتوایی دارنده مجوز ارشاد شوند تا بتوانند سرویس خود را در زمان مورد نظر لانچ (راه‌اندازی) کنند.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید