Performancing Metrics

آسیب‌های فروش کتاب با تخفیف | اتاق خبر
کد خبر: 319898
تاریخ انتشار: 3 اسفند 1394 - 05:47
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با مثبت ارزیابی کردن طرح‌هایی مانند کتابفروشی به وسعت ایران و عیدانه کتاب، فروش کتاب با تخفیف از سوی برخی کتابفروشی‌ها را سیاستی غلط خواند.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب عصر امروز یکشنبه ۲اسفند در نشستی که به منظور ارزیابی نتایج طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» که در هفته کتاب امسال اجرا شد و نیز معرفی طرح «عیدانه کتاب» که در آستانه نوروز و با هدف تشویق مردم به خرید کتاب از کتابفروشی ها با اختصاص یارانه حمایتی از سوی وزارت ارشاد اجرا خواهد شد، گفت: ۲۳۹ کتابفروشی از سراسر کشور در طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» عضو شدند که البته از این تعداد تنها ۱۰۴ کتابفروشی در این طرح مشارکت کردند و ۱۳۵ کتابفروشی علی‌رغم ثبت نام و ورود به طرح، در آن مشارکت و فعالیت نکردند.

به گفته وی، در حدود ۱۰ روز اجرای طرح یاد شده تعداد ۲۴ هزار و ۵۶۲ عنوان کتاب به ارزش ۶ میلیارد و ۶۷۵ میلیون و ۸۸۲ هزار ریال کتاب با اختصاص حدود ۱۰۰ میلیون تومان یارانه وزارت ارشاد از سوی ۱۴ هزار و ۴۳۶ نفر خریداری شد و مجموعا از بین ۳۱ استان کشور، ۲۵ استان در طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» مشارکت کردند که بیشترین سهم این یارانه را اصفهانی ها با تخصیص ۳۰ درصد از کل یارانه و بعد از آن تهرانی ها به خود اختصاص دادند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب سپس از آغاز ثبت نام برای اجرای طرح «عیدانه کتاب» از کتابفروشی های سراسر کشور از اول اسفند ماه جاری خبر داد و با اشاره به باقی بودن مهلت ثبت نام تا ۱۵ اسفند اعلام کرد: طرح «عیدانه کتاب» از ۱۵ اسفند ماه سال جاری تا ۱۵ فروردین ماه سال ۱۳۹۵ در سراسر کشور به اجرا گذاشته می شود. تسویه حساب با کتابفروشی ها هم در بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ فروردین ۹۵ صورت خواهد گرفت.

غلامی جلیسه همچنین از موافقت معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد با بالا بردن کف میزان بهره مندی از یارانه تخصیصی وزارت ارشاد به طرح «عیدانه کتاب» در مقایسه با طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» خبر داد و گفت: در طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» سقف بهره مندی کتابفروشی ها از این یارانه ۲ میلیون تومان بود که در طرح «عیدانه کتاب» این مبلغ کف بهره مندی کتابفروشی ها از یارانه مذکور خواهد بود.

وی همچنین بهره گیری از فرصت نوروز برای اجرای سنت ایرانی عیدی دادن، گسترش طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» در تمام استان ها با تاکید بر کتابفروشی های شاخص و مهم در هر استان و شهر، افزایش کف یارانه به تناسب متراژ کتابفروشی و تعداد کتاب‌های عرضه شده در هر کتابفروشی، تشویق کتابفروشی های غیرعضو برای مشارکت در طرح، توجه ویژه به امر اطلاع رسانی به  عموم مردم را از اهداف اجرای طرح «عیدانه کتاب» عنوان کرد.

در این نشست همچنین محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با مثبت ارزیابی کردن طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» ابراز امیدواری کرد: در طرح «عیدانه کتاب» ضمن برطرف شدن کاستی های طرح اولیه، امکان بهره مندی بیشتر کتابفروشی ها از فرصت به وجود آمده برای مردم جهت خرید کتاب هایشان فراهم شود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در عین حال فروش کتاب ها با تخفیف را علی العموم سیاستی نادرست و آن را ناشی از بی توجهی برخی از اعضای صنف کتابفروش به قوانین کلی فروش کتاب ذکر کرد و در عین حال اختصاص یارانه را از طریق وزارت ارشاد، اقدامی مثبت برای تقویت بنیه کتابفروشی ها برشمرد.

وی همچنین با اشاره به نارضایتی برخی کتابفروشی ها از تاثیر منفی که برگزاری نمایشگاه های استانی کتاب در فروش کتاب های آنها به جای می گذارد، طرح هایی مانند «کتابفروشی به وسعت ایران» و «عیدانه کتاب» را جایگزین های مناسب تر برای تقویت بنیه کتابفروشی ها عنوان و پیشنهاد کرد این طرح در ایام برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سراسر کشور اجرا شود.

آموزگار همچنین یکی از دلایل عدم استفاده ۱۳۵ کتابفروشی از مزایای طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» را عدم اطلاع رسانی مناسب به آنها عنوان و پیشنهاد کرد: این حوزه در فاز دوم طرح یاد شده تقویت شود.

در این نشست همچنین افرادی به نمایندگی از نهاد کتابخانه های عمومی کشور، انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، انجمن توزیع کنندگان کتاب، موسسه شهر کتاب، اداره امور کتابخانه های شهرداری  تهران و معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نکاتی را به عنوان پیشنهاد برای اجرای مطلوب طرح عیدانه کتاب در آستانه نوروز بیان کردند.

94105

نظرات
ADS
ADS
پربازدید