Performancing Metrics

دولت مدیریت اقتصادی را رها کرده‌ | اتاق خبر
کد خبر: 31993
تاریخ انتشار: 25 مهر 1391 - 13:09

اتاق نیوز- دبیر کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه متاسفانه دولت مدیریت اقتصادی کشور را رها کرده و اولویت خود را مسائل سیاسی قرار داده است، گفت: رئیس جمهور در حالی همه تقصیرها در مشکلات اقتصادی را به گردن تحریم ها می اندازد که در داخل تدبیری در حوزه اقتصادی نمی بینیم، دولت باید گناه و تقصیر خود را بپذیرد. دولت مدیریت اقتصادی را رها کرده‌است.

الیاس طاهری درخصوص مشکلات بخش صنعت کشور اظهارداشت: مشکلات متعددی در بخش صنعت کشور شاهد هستیم به طوری که هم اکنون رکود در این بخش داریم.

وی ادامه داد: در بحث تولید و حمایت از آن، مجلس به دنبال راهکاری است بیش از این در بخش تولید ضرر نکنیم.

نماینده اقلید خاطرنشان کرد: یکی از دلایل تاثیرگذار در رشد منفی تولید، نحوه ارائه تسهیلات بانکی و سرمایه در گردش است که در اختیار تولید کنندگان و صنعت گران قرار نمی گیرد.

طاهری گفت: کارشکنی هایی که در واردات ماشین آلات و مواد اولیه انجام می شود همچنین تحریم ها باعث شده مشکلات بیشتر از گذشته باشد و وزارت صنعت متاسفانه تدبیری برای این مشکلات ندارد.

وی تصریح کرد: مسئله مهم دیگر عدم پرداخت سهم صنعت و تولید از محل قانون هدفمندی یارانه ها است که باعث شد سرمایه های بزرگ ما به سرمایه های خرد و کوچک تبدیل شود. مخارج تولید بالا رفته و ارزش پول ملی کاهش یافته است. هیچ راهی برای کمک به تولید از سوی دولت پیگیری نمی شود. تولید و عرضه که کاهش یابد، تورم و گرانی افتاق می افتد.

دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: به دنبال این مشکلات، در ماههای اخیر شاهد نوسانات شدید قمیت ارز و آشفتگی بازار ارز بودیم که قدرت برنامه ریزی و تفکر از تولید کننده و سرمایه گذار گرفته شد.

 طاهری گفت: ورود مجلس به بررسی طرح های اقتصادی از جمله تعیین تکلیف مابه التفاوت ارز و توقف اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها نشان از دغدغه مجلس در حوزه اقتصاد دارد. ما احساس کردیم با وضعیت اقتصادی موجود در صورت ادامه روند موجود در اجرای هدفمندی یارانه ها، تولید و صنعت بیش از پیش لطمه می بیند.

 وی افزود: برای حمایت از تولید طرحی در کمیسیون صنایع و معادن در حال پیگیری است که برای تهیه آن با مرکز پژوهشهای مجلس و بخش خصوصی مشورت هایی شده است و به زودی به صحن مجلس ارائه خواهد شد.

 طاهری ادامه داد: در این طرح سعی شده مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی برطرف شود و تا حدودی کار در حوزه تولید برای آنان راحت تر باشد.

 عضو کمیسیون صنایع ومعادن با اشاره به تهیه طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با 65 امضا در مجلس، گفت: برگزاری جلسه با وزیر هم دیگر چاره ساز نیست و استیضاح کنندگان بنایی بر برگزاری این جلسات ندارند. مشکلات بارها و بارها از زبان نمایندگان و مسئولان بخش های خصوصی گفته شده اما توجهی از سوی وزارتخانه نشده است و متاسفانه تدبیری برای حل مشکلات وجود ندارد.

 وی ادامه داد: ما امیدی به شرایط مطلوب با روندی که پیش می رود، نداریم. بنابراین بر انجام استیضاح وزیر صنعت مصر هستیم.

 نماینده اقلید در مجلس همچنین با اشاره به به جریان افتادن استیضاح وزیر کشاورزی در مجلس گفت: البته من با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی هم موافق هستم. ما در حالی وارد کننده گندم هستیم که جشن خودکفایی گندم برگزار کردیم و امروز تولید کننده گندم به دلیل قیمت پایین خرید گندم، ترجیح می دهد گندم را خوراک دام کند اما به دولت نفروشد. از طرف دیگر دولت با قیمت بالای ارز وارد کننده گندم بی کیفیت و بعضا آلوده از کشورهای خارجی است.

 

 طاهری با بیان اینکه متاسفانه دولت مدیریت اقتصادی کشور را رها کرده و اولویت خود را مسائل سیاسی قرار داده است، گفت: رئیس جمهور در حالی همه تقصیرها در مشکلات اقتصادی را به گردن تحریم ها می اندازد که در داخل تدبیری در حوزه اقتصادی نمی بینیم. دولت باید گناه و تقصیر خود را بپذیرد آنچه ماندگار است نظام جمهوری اسلامی است و آنچه رفتنی است ما و رئیس جمهور هستیم.

 وی گفت: فصل کشت گندم مهرماه است ودولت باید قیمت خرید گندم را قبل از مهرماه اعلام کند، با این وضعیت و قیمت پایین، کشاورزان ترجیح می دهند در زمین های خود لوبیا و هندوانه که سود بهتری دارد بکارند در حالی که گندم کالای استراتژیک است و باید فکری به حال این محصول استراتژیک شود.

 طاهری با اشاره به اینکه اگر کشاورزان مورد حمایت قرار نگیرند به طور طبیعی از کشت گندم خودداری می کنند، گفت: آقای احمدی نژاد فکر می کند می تواند صرفا با بیان آمار پاسخگوی مشکلات و توجیه گر آن باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید