Performancing Metrics

طراحی سناریوی جدید نجات آب | اتاق خبر
کد خبر: 320004
تاریخ انتشار: 3 اسفند 1394 - 18:23
مشاور وزیر نیرو از بررسی وضعیت ۴ دشت آبی در استان‌های کرمان، فارس، همدان و خراسان رضوی از سوی کارشناسان ژاپنی خبر داد و گفت: پروژه نجات دشت‌ها ۳ ساله پیش‌بینی شده است.

اتاق خبر:  محمد حاج رسولی ها با تشریح نتایج بازدید کارشناسان ژاپنی از چهار دشت پایلوت کشور گفت: جلسه بررسی نتایج بازدید کارشناسان منابع آبی موسسه مورانومیرای ژاپن از چهار دشت پایلوت کشور در استان‌های فارس، کرمان، همدان و خراسان رضوی با هدف طراحی الگوی مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی برگزار شد.

بنا بر این گزارش به نقل از مهر؛ مشاور وزیر نیرو اظهارداشت: پایه ریزی الگوی مدیریت مشارکتی منابع آبی، یک راهبرد مهم ماست و امیدواریم بررسی های کارشناسان ژاپنی، دستاوردهای مفیدی برای کشور داشته باشد. این پروژه آن قدر برای ما اهمیت دارد که به دنبال استفاده از تجارب و دانش کشورهای مختلف در پیشبرد آن هستیم. حاج رسولی ها ادامه داد: با توجه به سوابق فرهنگی و تاریخی دو کشور ایران و ژاپن، بر این باور هستیم طرف ژاپنی می تواند نقشه راه مطلوبی ارائه دهد.

در ادامه، «نوپو آکی وادا» مسئول پروژه های برون مرزی موسسه مورانومیرای گفت: در طول این بازدیدها نه فقط با مسئولان محلی که با مردم بومی نیز گفتگوهای مفصلی داشتیم و این سفر، کمک بزرگی به درک ابعاد بحران آب ایران کرد.

وی افزود: به وضوح مشاهده کردیم که کشاورزان و بهره برداران نسبت به بحران آب در ایران احساس نگرانی می‌کنند؛ هر چند در عین حال، راهکاری برای برون رفت از این وضعیت را متصور نیستند. کشاورزان هیچ برنامه منسجمی برای کشاورزی و استفاده درست از آب ندارند که نتیجه این وضعیت، بهره وری پایین در استفاده از منابع آبی است.

آکی وادا با بیان اینکه در یک پروژه مشارکتی، مردم و دولت، باید تکالیف و مسئولیت‌های خود را به درستی بشناسند، خاطرنشان کرد: مادام که آموزش‌های لازم به کشاورزان و بهره برداران ارائه نشود، مشکلی حل نخواهد شد.

وی گفت: مدل مدیریت مشارکتی جامع و پایدار منابع آب زیرزمینی، در فاز اول به دنبال پرورش تسهیل گران است که در روستاها، آموزش‌های لازم را به کشاورزان و بهره برداران ارائه می‌دهند؛ از طرف دیگر و به موازات فاز اول، این پروژه، ایجاد یک الگوی ملی مشارکت در مدیریت منابع آب زیرزمینی را پیگیری می کند که مدت زمان انجام این پروژه در نهایت سه سال خواهد بود.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید