Performancing Metrics

نقش بحران های منطقه ای بر کاهش صادرات غیرنفتی | اتاق خبر
کد خبر: 320040
تاریخ انتشار: 4 اسفند 1394 - 11:07
رئیس اتاق بازرگانی گرگان در گفت و گو با اتاق خبر تشریح کرد
رمضان بهرامی: در شرایط کنونی کشور عراق، تجار ایرانی ریسک صادرات و تجارت با عراق را قبول نمی کنند و تلاش دارند بازارهای دیگری را برای محصولات خود پیدا کنند.

اتاق خبر- رمضان بهرامی رئیس اتاق بازرگانی گرگان در مورد علت کاهش صادرات غیرنفتی، برخی بحران های منطقه ای و داخلی کشورهای مقصد را دلیل این اتفاق دانست اما نقش کیفیت کالاهای صادراتی را نیز مهم ارزیابی کرد.
بهرامی در گفت و گو با اتاق خبر با بیان این نکته که مشکلات اقتصادی و ناامنی داخلی باعث کاهش واردات کالا از ایران شده است، ادامه داد: در این میان نباید نقش کیفیت و قیمت تمام شده کالا را نادیده گرفت. کالا های ایرانی دارای کیفیت پایین تری نسبت به رقبای خود هستند و متاسفانه ما در حال از دست دادن بازار های خود هستیم.
رئیس اتاق بازرگانی گرگان با پر نوسان توصیف کردن صادرات غیرنفتی ایران، عراق را به عنوان یکی از مقاصد محصولات صادراتی ایرانی نام برد و گفت: عراق در فضایی است که کشور هایی مانند امارات و ترکیه تلاش دارند که صادرات محصولات خود را به این کشور افزایش دهند. در چنین شرایطی ایران باید به دنبال بازار های جایگزین برای عراق باشد تا از کاهش صادرات به این کشور ضربه نخورد.
وی با بیان اینکه عراق با وضعیت نابسامان و غیرقابل پیش بینی مواجه است گفت: در شرایط کنونی کشور عراق، تجار ایرانی ریسک صادرات و تجارت با عراق را قبول نمی کنند و تلاش دارند بازارهای دیگری را برای محصولات خود پیدا کنند.
بهرامی با بیان اینکه عراق بعد از رسیدن به ثبات محصولات جنوب شرق آسیا را جایگزین محصولات ایرانی خواهد کرد گفت: متاسفانه کالا های ایرانی قابلیت رقابت پذیری ندارند و بخش کمی از بازار عراق در اختیار محصولات ایرانی است. در چنین شرایطی تجار باید کشورهایی که از نظر سیاسی و تجاری با ثبات هستند را برای محصولات خود انتخاب نمایند.
رئیس اتاق بازرگانی گرگان ضمن انتقاد از سازمان توسعه تجارت و بوروکراسی موجود در این سازمان بر ظرفیت های اقتصادی ایران برای صادرات تاکید کرد. وی در مورد صادرات غیر نفتی استان گلستان از کشورهای ترکمنستان، عراق، قزاقستان و افغانستان به عنوان مقاصد محصولات صادراتی این استان نام برد.
بهرامی مواد لبنی، آهن آلات، مواد معدنی، مرغ و تخم مرغ و خوراک دام و طیور را محصولات صادراتی استان گلستان نام برد. وی با اشاره به بخش نامه ممنوعیت ورود گندم، گفت: در چنین شرایطی دولت بهتر بود با وضع تعرفه واردات را محدود می کرد. زیرا با توجه به افتتاح راه آهن جدید قرار بود این استان به هاب گندم تبدیل شود و با این بخش نامه این کار عملا منتفی و به ضرر تجار تمام شد.

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید