Performancing Metrics

از تلاش برای عدم مشارکت و خدشه به سلامت انتخابات تا تبلیغ مستقیم | اتاق خبر
کد خبر: 320182
تاریخ انتشار: 4 اسفند 1394 - 11:43
تلاش رسانه‌ای بیگانه برای تاثیر بر انتخابات؛
برخی از رسانه های بیگانه و ضد انقلاب ضمن پوشش تبلیغات انتخابات آتی در ایران که قرار است جمعه هفته جاری برگزار گردد، به صورت آشکارا به دخالت در روند این انتخابات پرداختند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری قرار است روز جمعه هفته جاری با حضور بیش از ۶ هزار نامزد انتخاباتی برگزار شوند. با توجه به حضور تمامی احزاب و سلایق مختلف سیاسی در این دو انتخابات ـ همچون انتخابات های گذشته ـ رقابت میان نامزدها و لیست های انتخاباتی در صدر اخبار برخی رسانه های بیگانه قرار گرفته است.

در این میان، اگرچه رقابت های انتخاباتی در ایران همواره از اهمیتی ویژه برای رسانه های خارجی برخوردار بوده به طوری که علاوه بر پوشش اخبار مربوط به آن، تحلیل های متعددی را نیز درباره آن منتشر می کنند، اما برخی رسانه ها همچون همیشه رویکرد خصمانه ای را در قبال این مسأله در پیش گرفته و با انتشار مطالبی سعی در دخالت در مسائل داخلی کشور و القاء برخی شبهات را دارند.

روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن در مطلبی که بوی «مداخله جویی» در امور داخلی ایران کاملا از آن به مشام می رسد، مدعی شده است: «شورای نگهبان با رد صلاحیت شمار زیادی از نامزدهای اصلاح طلب به آرزوی آمریکا برای تبدیل ایران به یک کشور اعتدال گرا پایان داد.» 

این روزنامه در ادامه گزارش خود ضمن زیر سؤال بردن نتایج بررسی صلاحیت نامزدهای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در کمال تعجب مدعی شده است: «نتایج صلاحیت های احراز شده و نشده انتخابات مجلس خبرگان نیز تفاوتی با آنچه که در خصوص پارلمان ایران شاهد بودیم، ندارد»

روزنامه لبنانی «السفیر» ـ نزدیک به جریان ضد مقاومت ۱۴ مارس ـ نیز با انتشار مطلبی در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی مدعی شد: «با توجه به رد صلاحیت شمار زیادی از نامزدهای اصلاح طلب توسط شورای نگهبان در ایران، امیدی به پیروزی این حزب در انتخابات وجود ندارد.» 

این روزنامه لبنانی همچنین ادعا کرده است: «به نظر نمی رسد که در وضعیت کنونی مجلس ایران (اصولگرا بودن آن) تغییری به نفع اعتدال گرایان و اصلاح طلبان ایجاد شود.»

شبکه سعودی  «العربیه» نیز که در اتخاذ سیاست های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران شهره است، با انتشار مطلبی در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی مدعی شد: «تعداد کمی از اصلاح طلبان در برابر خیل عظیمی از افراطیون ایرانی قرار دارند.»

این در حالی است که پایگاه مصری «الیوم السابع» نیز به پوشش کامل گزارش روزنامه «آرمان» علیه شورای نگهبان در خصوص بررسی صلاحیت داوطلبان ورود به مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری پرداخته است.

روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» نیز ضمن حمایت از لیست انتخاباتی اصلاح طلبان برای ورود به مجلس شورای اسلامی مدعی شد: «محمدرضا عارف سر لیست ائتلاف اصلاح طلبان به دنبال شکستن مشت آهنین افراطیون است.» این روزنامه انگلیسی گزارش خود را با تیتر «اصلاح طلبان در دو راهی دشوار» آغاز کرده و در ادامه به اظهارات جدید «محمدرضا عارف» معاون رئیس جمهور اسبق ایران که از مردم خواسته تا با شرکت در انتخابات هفتم اسفند اجازه پیروزی آسان را از افراطیون بگیرند اشاره کرده است.

به نوشته این روزنامه، عارف مشکلی برای متقاعد کردن هواداران خود برای رای دادن ندارد اما وی قطعا برای متقاعد کردن همه هواداران خود به رای دادن با مشکل مواجه است.

دیلی تلگراف با بیانی جانبدارانه می نویسد: اصلاح طلبان ایران در انتخابات جمعه هفتم اسفند با یک دو راهی مواجه هستند؛  اینکه با وجود حذف شدن بسیاری از رهبرانشان از رقابت ها باز هم در انتخابات شرکت کنند یا اینکه انتخابات را با یک اعتراض خاموش بایکوت کرده و پیروزی را به رقیبان خود واگذار کنند.  عارف که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ معاون رئیس جمهور ایران بوده رهبری ائتلاف جدیدی از نامزدهای اصلاح طلب را با هدف شکست مشت آهنین افراطیون در مجلس بر عهده دارد.

روزنامه «فایننشال تایمز» نیز در مطلبی با عنوان «گشایش اقتصادی ایران اشتیاق برای انتخابات آتی را افزایش داده» نوشته است: برای بسیاری از فروشندگان حاضر در بازار بزرگ تهران احیای اقتصاد ایران هنوز راهی طولانی در پیش دارد اما با این وجود با توجه به گشایش اقتصادی که در ماه های اخیر در ایران ایجاد شده به نظر می رسد اشتیاق برای انتخابات آتی افزایش یافته است.  

روزنامه آمریکایی «اینترنشنال بیزنس تایمز» نیز در مطلبی با عنوان  «جوانان علاقه ای به نامزدهای معرفی شده ندارند»، به نقل از منابعی که اشاره ای به نام و نشان آنها نکرده، قاطعانه مدعی شده است که جوانان ایرانی علاقه ای به نامزدهای معرفی شده برای انتخابات مجلس و خبرگان ندارند و از همین رو در انتخابات روز جمعه شرکت نمی کنند.

اینترنشنال بیزینس تایمز در ادامه به روند تائید صلاحیت نامزدهای ثبت نام کرده برای انتخابات اشاره کرده است.

این روزنامه که عدم مشارکت جوانان را پیش فرضی قطعی قلمداد کرده، در پایان نوشته است: شرکت نکردن جوانان ایرانی در انتخابات را می توان به عنوان تصمیم آنها برای تغییر رژیم ارزیابی کرد.

روزنامه انگلیسی «گادرین» در گزارش خود با عنوان  «زنان سیاستمدار ایرانی و انتخابات؛ چیزی فراتر از یک زینت»  به تشریح وضعیت زنان سیاستمدار ایرانی و تلاش آنها برای افزایش حضور زنان در عرصه سیاسی کشور و مشکلات موجود در این رابطه پرداخته است.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»  چاپ سرزمین های اشغالی هم با توصیف انتخابات هفتم اسفند ۹۴ با عنوان مهمترین انتخابات ۲۵ سال گذشته در ایران به تلاش هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب برای پیروزی در این انتخابات اشاره کرده و بیشترین حجم گزارش خود را به انتخابات خبرگان رهبری اختصاص داده است.

به نوشته هاآرتص، با توجه به شرایط موجود در ایران و اینکه نمایندگان مجلس خبرگان رهبری برای یک دوره هشت ساله انتخاب می شوند، انتخابات این دوره حائز اهمیت است چون امکان انتخاب جانشین رهبری در این دوره وجود دارد.

بر این اساس به نظر می رسد که پیاده نظام رسانه ای غرب مطابق دستورالعملی که از اتاق های فکر خود دریافت کرده اند هر یک در سطحی خرده هدف های خاصی را در راستای یک سناریوی کلی در نظر گرفته و عملیات روانی خود را در روزهای پایانی ماراتن انتخاباتی در ایران تشدید کرده اند.

لازم به ذکر است هفته پیش نیز بی بی سی فارسی در اقدامی غیر حرفه ای با نام بردن از برخی نامزدها، از مخاطبان ایرانی خود خواسته بود به آنها رأی ندهند!

کد: 94108

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید