Performancing Metrics

تازه‌ترین جزئیات ازفضای رقابتی انتخابات؛هر صندلی چند خواهان دارد؟ (1) | اتاق خبر
کد خبر: 320183
تاریخ انتشار: 4 اسفند 1394 - 11:48
هر صندلی خبرگان و مجلس چند خواهان داردو رقابتی‌ترین انتخابات در کدام استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه درجریان است، تازه‌ترین آمار مربوط به فضای رقابتی انتخابات را در این گزارش بخوانید.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، هفتم اسفندماه دروازه‌های دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری با دست مردم به روی افراد منتخب به امید فردایی بهتر گشوده خواهد شد و اینجاست که حس حضور در بستر همدلی و هم‌زبانی جای می‌گیرد.

چه روزهای پرالتهاب و پرنشاطی است این انتخابات و شور و شوق تبلیغات، درگذری از حال و هوای این روزهای استان‌های مختلف کشور صدای تبلیغات به‌وضوح به گوش می‌رسد، تبلیغاتی که گاهی از جنس وعده‌و وعید است و گاهی نقش شعار به خود می‌گیرد، البته برای عده‌ای هم دربسته تشریفاتی شام و ناهار می‌نشیند و این حکایت بازار رقابت انتخاباتی است که همه رقم ابزار تبلیغاتی دارد این روزها!

حال و هوای انتخابات در استان‌های کشور اما متفاوت است به‌طوری‌که از شرق کشور نسیم گرم انصرافی‌ها برای رسیدن به اتحاد و ائتلاف می‌وزد و در غرب هم شیوه‌های جدید تبلیغاتی رونمایی شده‌اند گویا در شمال کشور اوضاع کمی آرام‌تر است و برعکس در جنوب کشور هیاهوی تبلیغات بالا رفته و صفحات روزهای تبلیغات انتخاباتی مقداری با نگاه‌های قومی و قبیله‌ای ورق می‌خورد.

درهرصورت از آغاز یک رقابت بر سر صندلی‌های بهارستان سخن است از۲۹۰ صندلی و ۶ هزار و ۳۰۰ خواهان. این آمار حکایت از رقابت‌های تنگاتنگ دارد. شاید همین رقابت تنگاتنگ باشد که حال و هوای خاصی را به انتخابات دوره دهم داده، حال و هوایی که با قبل بسیار متفاوت است. آن‌قدرها که آمار داوطلبان در برخی حوزه‌ها دو برابر شده است.

بررسی مسئولان و متولیان امر نشان می‌دهد که افزایش داوطلبان امسال رکورددار ۹ دوره قبل بود. در دوره نخست مجلس ۳۶۹۴ نفر، در دور هفتم ۸۱۷۲ نفر، در دوره هشتم ۷۶۰۰ نفر و در دوره گذشته ۵۲۸۳ نفر برای انتخابات مجلس نام‌نویسی کرده بودند، اما امسال شاهد رشد دو برابری تعداد داوطلبان نسبت به دوره قبل بودیم و بیش از ۱۲ هزار نفر ثبت‌نام کردند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در آخرین اظهارنظر خود در این رابطه گفته است: حدود ۵۵ میلیون نفر حق رأی دارند که سه میلیون نفر رأی اولی هستند و شش هزار و ۳۰۰ هزار نفر تا امروز تأیید صلاحیت شده‌اند.

رحمانی فضلی همچنین یادآور شده که برای هر صندلی مجلس شورای اسلامی ۲۵ نفر رقابت می‌کنند.

اما موضوع رقابتی‌تر شدن انتخابات هفتم اسفندماه فقط مربوط به انتخابات مجلس شورای اسلامی نبوده و بحث تنها بر سر بهارستان نیست چراکه خبرهایی از خبرگان هم می‌رسد و طبق آمار ۱۶۶ کاندیدا برای تصاحب ۸۸ کرسی باهم در مسیر رقابت گام برمی‌دارند تا رقابتی‌ترین دوره انتخابات مجلس خبرگان را شاهد باشیم.

آمارها نشان می‌دهد که در این دوره از انتخابات مجلس خبرگان به لحاظ «داوطلبان انتخابات»، «تعداد نامزدهای تائید شده» و «میزان رقابت برای حضور در مجلس خبرگان» شاهد ثبت رکوردی جدید بوده‌ایم، بنابراین پیش‌بینی می‌شود رقابتی‌ترین انتخابات خبرگان رهبری در پیش باشد.

در این انتخابات نیز استان تهران با بیشترین کاندیدا به خط انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری پیوسته است و هفت استان هم با دو نفر، ته‌نشین جدول تعداد کاندیداهای این دوره مجلس خبرگان هستند.    

نمودار: به ازای هر کرسی چند نفر رقابت می کنند؟

 

کد: 94108

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید