Performancing Metrics

از سرگیری صادرات و کاهش قیمت خرمای صادراتی ایران | اتاق خبر
کد خبر: 32024
تاریخ انتشار: 26 مهر 1391 - 11:28

 

دبیر انجمن خرمای ایران از افزایش دو برابری قیمت خرما و از سرگیری صادرات این محصول خبر داد و گفت: در پی افزایش نرخ ارز واسطه‌ها هم قیمت‌های خرید صادراتی خرمای ایرانی کاهش داده‌اند.

اتاق نیوز- علی اصغر موسوی اظهار کرد: به علت تفاوت نرخ ارز طی یک سال گذشته رونق نسبی در صادرات خرما ایجاد شده که البته این رونق موقتی خواهد بود.

وی با ابراز نگرانی از کاهش نرخ صادرات خرما اظهار کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز واسطه‌های خرید خرمای ایرانی، قیمت این محصول را کاهش داده‌اند و سعی می‌کنند میزان خرید این محصول را نسبت به گذشته کمتر کنند.

دبیر انجمن خرمای ایران تصریح کرد: با توجه به کاهش قیمت خرید خرما در بازارهای جهانی با کاهش نرخ صادرات مواجه خواهیم شد که به زیان کشور است.

به گفته وی در حالی‌که حجم صادرات افزایش می‌یابد نرخ صادرات سیر نزولی دارد که این امر بحران در وضعیت صادرات خرما خواهد بود.

موسوی تاکید کرد: صادرکنندگان باید در زمینه صادرات خرما نرخ‌های قبلی را حفظ کنند.

245 هزار هکتار سطح زیرکشت نخلستان‌های کشور است که حدود 184 هزار‏‎ ‎هکتار از این سطح بارور بوده و سالانه بیش از هفت ‎میلیون تن خرما در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید یک میلیون تن پس از کشور مصر، رتبه دوم تولید و 14 درصد خرمای جهان را به خود اختصاص داده اما در صادرات این محصول اقتصادی در جایگاه هفتم قرار گرفته است.

اما در حالی که ایران دومین تولیدکننده خرما در جهان است به دلیل نداشتن‎ ‎بازارهای جدید و بسته‌بندی‌های سنتی در رده هفتم صادرات این محصول قرار گرفته و‎ ‎سالانه کمتر از 150 هزار تن خرما صادر‏‎ ‎می‌کند که تنها 10 درصد‏‎ از این میزان فرآوری می‌شود و بقیه به صورت خام صادر می‌شود.

از سوی دیگر کشور‌های ‎تونس، امارات، پاکستان و فرانسه خرمای ایران را به قیمت نازلی به صورت فله‌ای می‌خرند و پس از‎ ‎بسته‌بندی‌های کوچک و لوکس به نام خودشان در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید