Performancing Metrics

قاچاق گوساله‌ ایران به ترکیه! | اتاق خبر
کد خبر: 32032
تاریخ انتشار: 26 مهر 1391 - 12:40

 

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران از افزایش خروج قاچاقی دام زنده در پی افزایش نرخ ارز خبر داد.

اتاق نیوز- سعید سلطانی اظهار کرد: با توجه به این که دام‌های ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار هستند کشورهای همسایه بهای مناسبی بابت خرید آن‌ها می‌پردازند لذا صادرات رسمی و خروج قاچاقی دام از گذشته انجام می‌شد که اکنون با افزایش بهای ارز این صادرات قانونی و غیرقانونی دام شدت گرفته است.

به گفته وی گوسفندان ایرانی به کشورهای حوزه حاشیه خلیج فارس و گوساله‌های ایرانی که وزن آنها حدود 100 کیلو گرم است به صورت قاچاقی به کشور ترکیه می‌رود که تهدید جدی برای کشور بوده و باعث کاهش تولید گوشت قرمز در داخل و افزایش نیاز به واردات گوشت منجمد درجه دو و سه می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران تصریح کرد: صادرات رسمی و قاچاق گوسفند و گوساله خود عامل مهمی برای افزایش قیمت گوشت قرمز است.

وی تاکید کرد: اگر مرزهای صادرات بسته شود و جلوی قاچاق دام زنده گرفته شود، گوشت مورد نیاز داخل تامین خواهد شد و وابستگی‌های واردات گوشت کاهش می‌یابد و مردم به جای گوشت‌های منجمد وارداتی، گوشت درجه یک و تازه داخلی می‌خورند.

به گفته سلطانی سال گذشته 230 هزار تن دام زنده به صورت رسمی صادر شد اما میزان قاچاق دام بیش از این میزان بوده است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران تصریح کرد: در صورتی که علوفه با قیمت ارزان در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد دامداران مجبور نیستند، دام‌هایشان را در وزن سبک روانه بازار کنند و حداقل 10 درصد افزایش تولید را خواهیم داشت.

سلطانی گفت: در حال حاضر متوسط لاشه دام سبک 24 کیلوگرم و گوساله 200 کیلوگرم است در صورتی که اگر علوفه باشد و دام‌ها پروار شوند تولید گوشت با همین میزان دام افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس دام با وزن سبک (بره) را می پسندند و بهای بالایی بابت گوسفند سبک وزن می‌پردازند، واسطه‌ها از این فرصت استفاده کرده و دام‌ها را با قیمت کم از دامداران خریداری و به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌کنند در صورتی که اگر صادرات ممنوع باشد و مشکلات کمبود علوفه حل شود، دام‌های پروار شده در بازار داخل عرضه خواهد شد.

منبع:ایسنا

 

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید