Performancing Metrics

استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی | اتاق خبر
کد خبر: 320361
تاریخ انتشار: 5 اسفند 1394 - 05:06
استفاده از ظرفیت بیش از ۳ هزار گروه جهادی کشور در عرصه اقتصاد مقاومتی بویژه اشتغالزایی برای روستائیان در مناطق محروم از جمله مهمترین اولویت های بسیج سازندگی است.

اتاق خبر: مصطفی عظیمی، مسئول گروه جهادی راهیان شهادت می گوید: "جنوب کرمان، بهترین منطقه در ایران برای کشت گیاه اکالیپتوس است. این مساله ای است که مهندسان کشاورزی گروه جهادی ما به آن باور دارند و از آن دفاع می کنند. ما متوجه شدیم که اتفاقا در گذشته نیز مردم این منطقه از کشت اکالیپتوس امرار معاش می کردند. با عنایت به بازار خوب و رو به گسترش اکالیپتوس، ترویج کشت آن را در منطقه آغاز کردیم."

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ استفاده از ظرفیت بیش از 3 هزار گروه جهادی کشور در عرصه اقتصاد مقاومتی بویژه اشتغالزایی برای روستائیان در مناطق محروم از جمله مهمترین اولویت های بسیج سازندگی است. بر این اساس تلاش می شود تا گروه های جهادی کشور، به موازات ارائه خدمات عمرانی، فرهنگی و پزشکی به مستضعفین، فعالیت های اشتغالزایی برای ساکنان مناطق محروم را نیز دنبال کنند.

ترویج کشاورزی و دامداری علمی که به افزایش تولید و در نتیجه افزایش درآمد روستائیان منجر می شود، از جمله رویکردهای اقتصاد مقاومتی است که برخی از گروه های جهادی برگزیده اند. برخی دیگر از گروه جهادی نیز آموزش تولید و فروش محصولات جدید به روستائیان متناسب با ظرفیت ها و ویژگی های بومی منطقه را در پیش گرفته اند. با این وجود رویکرد همه گروه های جهادی در اشتغالزایی، مشترک است: «اشتغالزایی در نقاط محروم از طریق توانمند سازی مردم، بدون تصدی گری».

گروه جهادی راهیان شهادت از جمله گروه هایی است که فعالیت در عرصه اقتصاد مقاومتی را به فهرست عناوین خدمت رسانی اش به مناطق محروم افزوده است. این گروه جهادی که چندی است حضور متمرکز در روستاهای محروم منطقه قلعه گنج کرمان را تجربه می کند، ترویج کشت اکالیپتوس در جنوب کرمان را در دستور کار خود قرار داده است.

مصطفی عظیمی، مسئول گروه جهادی راهیان شهادت می گوید: "جنوب کرمان، بهترین منطقه در ایران برای کشت گیاه اکالیپتوس است. این مساله ای است که مهندسان کشاورزی گروه جهادی ما به آن باور دارند و از آن دفاع می کنند. ما متوجه شدیم که اتفاقا در گذشته نیز مردم این منطقه از کشت اکالیپتوس امرار معاش می کردند. با عنایت به بازار خوب و رو به گسترش اکالیپتوس، ترویج کشت آن را در منطقه آغاز کردیم."

او می افزاید: "در فرصت برگزاری اردو، وظیفه مهندسان کشاورزی در گروه جهادی دانشگاه آزاد دماوند آموزش کشت و به خصوص قلمه زنی اکالیپتوس به روستائیان و بستر سازی و فراهم کردن مقدمات کشت است. اکالیپتوس با توجه به خواص فوق العاده ای که دارد در همه جای جهان و از جمله ایران بازار مناسب و رو به گسترشی دارد. اکالیپتوس حاوی اثر ضد اختناق و ضد عفونی کننده است و برای درمان سرفه، درد سینه، سرماخوردگی، سردرد، میگرن، سینوزیت و نیز رفع دردهای موضعی و آرتروز یکی از بهترین گزینه هاست. در واقع کاملا ضروری است که در هر جعبه کمک های اولیه یک شیشه اکالیپتوس وجود داشته باشد. اکالیپتوس همچنین دشمن حشرات موذی است و هر جا روییده شود، حشرات موذی از آن منطقه رانده می شوند. به همین دلیل از روغن آن در تولید آفت کش های گیاهی و سازگار با طبیعت استفاده می شود."

مصطفی عظیمی درباره آموزش اقتصاد مقاومتی و کشت بهینه به مردم ساکن در روستاهای دور افتاده کشور، خاطرنشان می کند: "با انتقال تجربیات و آموزش هایی بسیار ساده به روستائیان می توان زندگی آنان را به طور کامل متحول کرد. تحول در زندگی روستائیان ساده تر از آن چیزی است که تصورش را می کنیم، فقط همت جهادی لازم دارد. یکی از دلایل مهاجرت روستانشینان به شهر، بی توجه مسئولان به مناطق محروم است. هرگاه جهادگران به این مناطق قدم می گذارند موجی از امیدواری را در دل روستاییان زنده می کنند. اگر حضور جهادگران در روستاها برای مردم علاوه بر امکانات عمرانی، اشتغال نیز به همراه داشته باشد، نقطه عطفی در پیشرفت کشور ایجاد می شود. اردوهای جهادی جرقه امید را در در مستضعفین روشن می کند و به آن ها می گوید شما بخش فراموش شده نقشه ایران نیستید."

گروه جهادی راهیان شهادت در سال 88 توسط جمعی از دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند راه اندازی شده است. مصطفی عظیمی در این باره می گوید: "از ابتدا با همفکری شورای مرکزی گروه تصمیم گرفتیم که برای خدمت رسانی بهتر در یک منطقه خاص تمرکز کنیم. به همین جهت روستاهای جنوب کرمان، کرمانشاه و لرستان را انتخاب کردیم. خدا را شکر همیشه تعداد افراد گروهمان در حال افزایش بوده است. ساخت ده ها چشمه سرویس بهداشتی و حمام در روستاهای قلعه گنج در جنوب کرمان، ساخت خانه عالم، خانه بهداشت و مسجد بخشی از مهمترین فعالیت های عمرانی گروه جهادی راهیان شهادت از زمان تاسیس تا امروز است."

او می افزاید: "اعزام پزشک و مشاور خانواده به مناطق محروم یکی از دیگر از فعالیت های گروه جهادی راهیان شهادت است. با توجه به وقوع طوفان شن در مناطق صحرایی و مشکلات زیادی که برای مردم پدید می آید، ایجاد پوشش گیاهی در منطقه نیز همواره بخشی از فعالیت جهادی اعضای گروه را به خود اختصاص داده است."

مسئول گروه جهادی راهیان شهادت درباره اهمیت فعالیت مستمر در مناطق محروم، اظهار می کند: "تمرکز فعالیتهای جهادی یک گروه جهادی در یک منطقه محروم اثرات مثبت بیشتری به دنبال دارد و این ادعا کاملا قابل اثبات است. می توان نتیجه فعالیت گروه های متمرکز را با گروه های جهادی که هر سال در یک منطقه اردو برگزار می کنند، مقایسه کرد. وقتی یک گروه جهادی طی چند مرحله به یک منطقه محروم اعزام می شود جلب اعتماد و صمیمیت فوق العاده روستاییان نسبت به گروه را در پی دارد و در نتیجه خدمت رسانی راحت تر انجام می شود."

مصطفی عظیمی خاطرنشان می کند: "یکی از آسیب های مهم در اردوهای جهادی این است که طول برگزاری اردو، فقط جهادگران کار می کنند و روستائیان خودشان آستین بالا نمی زنند. تجربه ما نشان داده که اگر به صورت مستمر در یک منطقه حضور داشته باشیم خود مردم روستا نیز آستین بالا می زنند و عرق می ریزند. علاوه بر این، تمرکز در یک منطقه محروم ارتباط گیری با مسئولان محلی و دریافت کمک و امکانات از آن ها را آسان تر می کند."

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید