Performancing Metrics

رشد بخش تعاون منوط به کوچک شدن دولت است | اتاق خبر
کد خبر: 320364
تاریخ انتشار: 5 اسفند 1394 - 05:17
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که رشد بخش تعاون منوط به کوچک شدن بخش های دولتی یا خصوصی است گفت: برای حل ریشه ای مسائل باید جایگاه دولت محدود و جایگاه مردم تقویت شود.

اتاق خبر: سیدحمید کلانتری در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما که با عنوان تعاونی؛ اقتصاد زینتی یا اقتصاد پویا پخش شد گفت: باید ببینیم در کشورهایی که تعاون به جایگاه مناسبی رسیده چه کارهایی صورت گرفته است.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ وی با بیان اینکه مشکل بخش تعاونی پیش از آنکه به دولت یا مجلس برگردد به رفتارهای تاریخی و مسائل فرهنگی مربوط می شود گفت: پس از اینکه نقش نفت در اقتصاد ما پررنگ شد و از سال 52 به بعد که گرایش اقتصادی دولت به سمت اقتصاد دولتی رفت توجه به بخش های مبتنی بر مشارکت مردم از قبیل تعاونی ها کم رنگ شد.

معاون وزیر تعاون بر تقویت فرهنگ کار و تعاون تاکید کرد و گفت: برای حل ریشه ای مسائل باید جایگاه دولت محدود و جایگاه مردم تقویت شود.

کلانتری گفت: ما 110 گرایش اقتصادی و شغلی می توانیم داشته باشیم که از طریق تعاونی ها اداره شود اما هم اکنون در بحث جایگاه تعاون با نوعی بدفهمی مواجه هستیم.

وی افزود: خود تعاونی ها هم به شبکه خودشان بی توجه اند و فکر می کنند اگر دولت به آنها کمک نکند باید فعالیتشان را متوقف کنند.

کلانتری با بیان اینکه متاسفانه ذهنیت جامعه به تعاون فقط  به تعاونی های مصرف منحصر شده است گفت: اگر قرار باشد در حوزه توسعه تعاون بخواهیم شفاف تر صحبت کنیم باید تعاونی در بخش افزایش بهره وری و عدالت اجتماعی نقش پیدا کند.

وی افزود: هم اکنون ساده ترین و ارزان ترین نوع اشتغال، اشتغال دولتی است.

کلانتری رشد بخش تعاون را منوط به کوچک شدن بخش های دولتی یا خصوصی خواند و گفت: تعاونی ها باید توانمند شوند.

حسین رحمانی نیا عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران هم در این برنامه گفت: دولت به بخش تعاون حس خوبی ندارد و آنقدر که از بخش خصوصی می گوید از تعاون سخن به میان نمی آورد.

وی افزود: حل مسائل بخش تعاون نیازمند عزم و اراده جدی است و نظام و دولت باید در این باره منسجم تر عمل کنند.

وی بر توانمند سازی هرچه بیشتر بخش تعاون تاکید کرد و گفت: در دنیا مدل تعاون رو به جلو است و به عنوان اقتصاد مشارکتی در دانشگاههایشان تدریس می شود.

رحمانی نیا با بیان اینکه متاسفانه دولت نسبت به تعاون حس خوبی ندارد گفت: تعاون در دل بخش خصوصی وجود ندارد بلکه براساس قانون اساسی تعاون مقدم بر بخش خصوصی است.

عضو اتاق تعاون ایران افزود: به تعاونی ها نباید به عنوان ناپدری و نافرزندی نگاه کرد و باید مشوق هایی داشته باشیم تا مردم با علاقه به سمت تعاونی بیایند و نباید کاری کرد مردم از تعاون زده شوند.

در بخش دیگری از این برنامه مدیرعامل تعاونی های آبزیان در ارتباطی تلفنی گفت: چرا به بخش تعاون اجازه نمی دهند در حوزه پولی و مالی به صورت رسمی وارد شود و چرا  تعاونی ها نمی توانند صرافی داشته باشند.

ارسلان قاسمی افزود: بخش تعاون می خواهد در بازاری رقابت کند که رقبایش صاحب بانک هستند و در بورس حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون عمده تمرکز بخش تعاون ما مربوط به بخش کشاورزی است گفت: بخش تعاون هم در ایجاد اشتغال و هم در ارتقا تولید نقش قابل توجهی دارد.

قاسمی ادامه داد: وزارت جهادکشاورزی برای خودش سازمان تعاون دارد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم خودش بخشی به عنوان تعاون دارد که از این مدیریت دوگانه  همیشه آسیب دیده ایم.

مدیرعامل تعاونی های آبزیان گفت: متاسفانه نگاه همه دولت ها به مقوله تعاون مانند  نخود و لوبیا فروشی است و آنها  هیچ اعتقادی ندارند که تعاون می تواند مشکلات کشور را حل کند.

وی گفت: تعاونی ها کمترین بدهی را به سیستم بانکی دارند و این شفاف بودن اقتصاد تعاونی را نشان می دهد.

قاسمی گفت: براساس آخرین آمار مرکز آمار ایران 80 درصد اقتصاد ما دولتی و خصولتی است و20 درصد میان بخش تعاون و خصوصی تقسیم شده است.

وی افزود: محدودیت های فراوانی بر سر راه تعاون وجود دارد و ما هنوز در کشور یک بانک تعاون خصوصی نداریم و بانک توسعه تعاون هم شرکت سهامی خاص است نه تعاونی.
قاسمی گفت: بانک مرکزی هم مخالف حضور تعاون در بازارهای پولی و مالی است.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید