Performancing Metrics

ساخت سد کرخه عامل ریزگردهای اهواز | اتاق خبر
کد خبر: 320438
تاریخ انتشار: 4 اسفند 1394 - 17:10
«خشک شدن بخشی از تالاب های استان خوزستان، از بین رفتن رطوبتی که مانع از پراکندگی گردوغبار در هوای جنوب غرب کشور می شد.

«خشک شدن بخشی از تالاب های استان خوزستان، از بین رفتن رطوبتی که مانع از پراکندگی گردوغبار در هوای جنوب غرب کشور می شد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایرنا؛ پیروز حناچی با یادآوری برخی از تصمیم گیری های بخشی و بدون بررسی همه جانبه در گذشته که فجایع بزرگی در فضاهای سرزمینی کشور به وجود آورده است، افزود: در دو سه دهه گذشته در ماه های فروردین و اردیبشهت که بارش ها زیاد می شد، تمام دشت های خوزستان در پدیده آب گرفتگی غرق می شدند و حتی تا کناره جاده های ارتباطی شهرها نیز مملو از آب می شد.
وی ادامه داد: از آنجایی که منشأ این آب گرفتگی، طغیان رودخانه کرخه بود، در دوره ای تصمیم گرفته شد که سد بزرگی روی این رودخانه ساخته شود.
وی افزود: آب گرفتگی با ساخت سد کرخه برطرف شد، اما تبعات بدتری گریبان خوزستان را گرفت.

** ساخت 40 سد، دلیل اصلی خشکی دریاچه ارومیه
عضو هیات علمی دانشگاه تهران یادآورشد: نمونه دیگر دریاچه ارومیه است. چندین رودخانه به این حوزه آبریز ورود می کنند؛ اما در دوره ای ساخت 90 سد روی این رودخانه ها برنامه ریزی و 40 دستگاه از این سدها نیز اجرایی شد.
وی افزود: به این سدها، حفر تعداد زیادی چاه عمیق برای کشاورزی منطقه را نیز اضافه کنید؛ نتیجه اش خشکی دریاچه ارومیه است که درمان این عارضه و بازگشت به شرایط گذشته بسیار پرهزینه و طاقت فرساست و شاید هیچ گاه نتوانیم به طور کامل به شرایط گذشته دست یابیم.

** بی توجهی به مسائل اجتماعی و سرانه خدمات شهری در ساخت بزرگراه نواب
حناچی در ادامه به بیان نمونه هایی از برنامه ریزی بخشی بدون داشتن نگاه جامع که به ایجاد مشکلات بزرگ در داخل شهرها انجامیده است، پرداخت.
وی گفت: بزرگراه نواب در دهه 70 برای اتصال شبکه ارتباطی جنوب و شمال پایتخت به یکدیگر ساخته شد. اتوبان نواب از نظر من به دلیل حل گره های بزرگ ترافیکی تهران نمره 17 از 20 می گیرد. اما آیا در زمینه شاخصه های اجتماعی، ارتقای کیفیت زندگی، افزایش خدمات شهری و ارتباطات محله ای نیز نمره قبولی می گیرد؟ پاسخ به طور قطع خیر است.
وی افزود: اگر آن زمان که نواب را می ساختیم، مسائل اجتماعی، سرانه خدمات شهری و ارتباطات محله ای را نیز در نظر می گرفتیم، این انقطاع محله ای شرقی ـ غربی که اکنون در نواب افتاده، رخ نمی داد. این مقام مسئول ادامه داد: به راحتی می توانستیم شاخص های اجتماعی را با پایین بردن سطح اتوبان به کد منهای شش یا هشت (به عنوان مثال)، در اتوبان نواب حفظ کنیم. مشابه کاری که درباره قطعه پایانی بزرگراه یادگار امام(ره) در بخش جنوبی آن انجام شد؛ با ساخت این بزرگراه در سطح پایین تر از سطح اصلی خیابان، ارتباطات محله ای محله هاشمی حفظ شد.
معاون وزیر راه افزود: بنابراین اگر موضوع را یکپارچه و همه جانبه ببینیم اتفاق های خوبی در اجرای طرح ها رخ می دهد. ما در تلاشیم در شورایعالی شهرسازی و معماری از مقیاس های خرد تا کلان به موضوع ها نگاه یکپارچه داشته باشیم.

** برگزاری همایش ملی «مدیریت خردمندانه فضای سرزمین»
وی در ادامه به برگزاری نخستین همایش ملی «مدیریت خردمندانه فضای سرزمین» با تلاش شورایعالی شهرسازی و معماری و دانشگاه تهران در چهارم اسفندماه و با همکاری وزارت راه شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان هواشناسی کشور، شرکت عمران شهرهای جدید، وزارت جهاد کشاورزی و چند دستگاه دیگر در تالار علامه امینی دانشگاه تهران اشاره کرد.
وی گفت: این همایش با رویکردهای «مدیریت راهبردی فرآیندهای برنامه ریزی شهری»، «ارتقای کیفیت محیط زیست شهری و فضای سرزمین»، «فرآیندهای اقتصادی مدیریت فضای سرزمین» و «مشارکت مدنی و توانمندسازی اجتماعی برای ارتقای توسعه پایدار فضای سرزمین» برگزار می شود.
حناچی ادامه داد: مدیریت خردمندانه به این معناست که ما به گونه ای برای طراحی فضای آتی شهرها و محیط های زندگی مان تصمیم گیری کنیم که عاقلانه ترین، خردورزانه ترین و منطقی ترین حالت تصمیم گیری برای کشور باشد.
وی تاکید کرد: اگر قانون گذار فقط یک وظیفه در قالب عبارت «مدیریت خردمندانه فضای سرزمین» را برای دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری تعیین می کرد، همین یک جمله برای انجام وظایف ما در این شورا کافی بود.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ادامه داد: مدیریت خردمندانه فضای سرزمین به این معناست که ما به گونه ای برای طراحی فضای آتی شهرها و محیط زندگی مان تصمیم گیری کنیم که عاقلانه ترین، خردورزانه ترین و منطقی ترین حالت تصمیم گیری برای کشور باشد.
وی تصریح کرد: زمانی به این نوع از تصمیم گیری دست می یابیم که دانش مان برای مدیریت طراحی عرصه های گوناگون کالبدی، اجتماعی و اقتصادی مرتبط با آن کافی باشد.

** تصمیم گیری برای توسعه شهری فقط با داشتن اطلاعات کافی
وی با تأکید بر اینکه تصمیم گیری برای سازندگی و توسعه شهری باید بر مبنای اطلاعات کافی باشد، افزود: آنچه شورایعالی شهرسازی و معماری را از دیگر نهادهای بخشی متمایز کرده این است که ما در این شورا برنامه های بخشی و درون سازمانی نهادها و دستگاه های دیگر را دریافت کرده و پس از تلفیق و تطبیق این برنامه ها با یکدیگر، سرانجام به یک برنامه جامعی که ویژگی های همه این برنامه ها را داشته باشد و همه بخش ها از آن دفاع کنند، دست می یابیم.
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: بنابراین در برنامه های شورایعالی شهرسازی و معماری، کمتر می توان برنامه ای که در آن نقص و اشتباه استراتژیک باشد، دید.
وی ادامه داد: به طور نمونه به طرحی که در آن ساخت وساز در اراضی درجه یک کشاورزی باشد مجوز نمی دهیم؛ یا به ساخت وسازهای روی گسل، مسیل، زمین رانشی و ... اجازه نمی دهیم؛ این موضوع به دلیل آگاهی کامل ما در نتیجه مطالعه و خرد جمعی در شورایعالی شهرسازی و معماری به برنامه های همه دستگاه ها و نهادهای تصمیم سازی است که برای یک حوزه درون بخشی تصمیم گیری می کنند.
حناچی افزود: در شورایعالی شهرسازی و معماری با همکاری همه دستگاه های اجرایی عضو شورا در تلاشیم با افزایش دانش و اطلاعات، به مرز تصمیم های خردورزانه برسیم.
وی تأکید کرد: مدیریت خردمندانه فضای سرزمین به همین معناست که در برنامه ریزی ها باید همه موضوع ها را به صورت یکپارچه و همه جانبه ببینیم.

94111

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید