Performancing Metrics

جوانانی که با سنگ تراشی در پارکینگ خانه درآمدمیلیونی کسب کردند | اتاق خبر
کد خبر: 320454
تاریخ انتشار: 5 اسفند 1394 - 09:15
سازمان بسیج سازندگی از جوانانی گزارش داد که با تراش سنگهای معمولی در یک کارگاه کوچک، درآمد مناسبی به دست آورده‌اند.

اتاق خبر: جوانان فعال در اقتصاد مقاومتی با ایجاد کارگاه گوهر تراشی و تولید جواهرات تزئینی در پارکینگ خانه پدری توانسته‌اند ماهانه 5 میلیون تومان سود خالص داشته باشند.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛ ایران به سبب داشتن منابع طبیعی غنی دراین بخش، ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه دارد اما متاسفانه به جهت عدم استفاده از ظرفیت‌ها، در این بخش نیز مانند بسیاری دیگر از بخش‌ها شاهد هجوم اجناس بنجل چینی به کشور هستیم.

در همین ارتباط با وحید تقی زاده از فعالان این عرصه به‌گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن‌را در ادامه می‌خوانید:

وحید تقی زاده هستم، متولد 1369، از استان آذربایجان غربی ، شهرستان خوی، دیپلم رشته تجربی. این صنعت و حرفه اجداد و پدرانمان است، ولی من به این حجم کاری قانع نشدم، چون از جهتی به مهارت و تجربه های زیادی در طول همه سالهایی که پیش پدرم کار کرده و بدست آوردم و همچنین علاقه شدیدم ، زمینه را برای توسعه و کشش این عرصه آماده دیده و با همت بسیج سازندگی توانستم در این راه قدم های مناسب‌تری برای درآمد، توسعه و اشتغال خوب بردارم.

وحید می‌گوید، هنوز هم پیش پدرم می روم و به او کمک می کنم و حتی باز هم مهارت و حرفه های تازه ای یاد می گیرم ولی قبلا ایده ها و فکرهایی به نظرم می رسید که نمی توانستم در کارگاه پدرم به مرحله تولید و ارائه برسانم چون با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی رسانه ها ، مادام طرح ها و ایده های جالبی را از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی می دیدیم که وارد بازار می شد و درک و قبول اینها برای پدرم کمی مشکل بود ولی الان می توانم روی ایده ها و طرح هایم در کارگاه خودم کار کنم و نتیجه خوبی هم گرفته باشم.

این کار آفرین می گوید حتی توانسته ایم با ابتکار خودمان دستگاه های مکش نگین را به صورت جداگانه تعبیه کنیم که این کار باعث صرفه جویی در میزان هزینه کارگاه و افزایش سرعت در کارمان شده است.

وحید از درآمدش می گوید: با 60 میلیون تومان تسهیلاتی که به همت بسیج سازندگی در اختیار ما قرار داده شد در ماه 3 کیلو جواهرات و نقره جات تزئینی تولید می کنیم و ماهانه 5 میلیون تومان میزان سود خالص از تولیدات درآمد دارم . تقریبا سود خالص سالانه ام هم 50 تا 60 میلیون تومان در سال است.

وحید تقی زاده در باره افراد شاغل و کارگرهایش می گوید: در حال حاظر 6 نفر به طور دائم در کارگاه فعالیت دارند که یکی از این کارگرهایم زیر نظر کمیته امداد هست و یکی هم والده ندارد و سرپرست خانوار است. بقیه هم مثل خودم جوان و علاقه مند این کار هستند که شغلی نداشته و در کارگاه مشغول کار در بخش های مختلف هستند.

جوّ کارگاه را طوری بسته ایم که پیشرفت و مهارت در بین افراد شاغل با همکاری گروهی وجود دارد.در واقع آموزش کار هم برای بالا بردن سطح مهارت افراد در کارگاه مهیا است.

این فعال اقتصادی مواد اولیه مصرفی کارگاهش را با توجه به سابقه چندین ساله و آشنایی های قبلی از طریق مشتریهای شهری و شهرستانی پدرش و همچنین بازاریابی خودش در هنگام تحویل محصول تولید شده به بازار و فروشگاه ها تهیه می کند و یا به صورت سفارشی از تهران و تبریز برایش فرستاده می شود.

وحید تقی زاده می افزاید: ما برای فروش در بازار مغازه داریم که یرای پدرم است و از این طریق محصولات خود را به طور مستقیم عرضه بازار کرده و به مشتریها می فروشیم. خیلی وقت ها هم خودم و یا پدر و برادرم تولیدات خودمان را برای بازاریابی و فروش به استانها و شهرستانهای دیگر برده و سفارشاتی هم برایمان در این سفرها داده می شود.

این تولید کننده موفق در رابطه با عرصه گوهرتراشی عرصه مناسبی برای کسب درآمد و ایجاد اشتغال است؟ می گوید: با سرمایه گذاری در آموزش گوهر شناسی و گوهر تراشی و مهارتهای خاص مربوط به آن و آشنایی با دستگاه های موجود برای این عرصه ، می توان زمینه اشتغال فراوانی برای گروه زیادی از جوانان جویای کار و زنان خانه دار فراهم کرد. حتی می توان با توسعه فعالیتهای این عرصه که در برنامه خودم هم هست به تولید انبوه و مقوله صادرات محصولات این عرصه دست یافت.

این کارآفرین موفق از حمایت سازمان بسیج سازندگی گفت: به نظر من حمایت ها از کارآفرینان بسیار عالی است. به همت بسیج سازندگی با برگزاری نمایشگاه ها ، تسهیلات این سازمان، معرفی الگوهای کارآفرین و محصولات تولیدی آنها از طریق رسانه های کشوری و فضای مجازی بستر مناسبی از حمایت های لازم در این زمینه فراهم شده است.

سخن آخر این فعال اقتصاد مقاومتی : رشته و عرصه گوهر تراشی که آمیخته با هنر است سومین رشته پولساز دنیاست باید روی این هنر سرمایه گذاری زیادی شود.افراد زیادی هستند که در این عرصه وارد می شوند و آموزش می بینند و به مدارج بسیار خوبی هم خواهند رسید.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید