Performancing Metrics

ایران سهم مشتریان خود را پس می‌گیرد | اتاق خبر
کد خبر: 320476
تاریخ انتشار: 4 اسفند 1394 - 18:40
موسسه رتبه بندی اقتصادی مودیز اعلام کرد:‌ بازگشت ایران به بازار جهانی نفت، بازار اشباع شده کنونی را بیش از پیش با مازاد عرضه روبرو خواهد کرد اما این کشور در افزایش سطح تولید نفت خود با چالش‌هایی مواجه است.

اتاق خبر: افزایش عرضه نفت ایران به تشدید مازاد عرضه جهانی که دستکم طی چند سال آینده فراتر از تقاضا خواهد بود می‌انجامد.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ تولید نفت جهانی اکنون حدود دو میلیون بشکه در روز بیشتر از سطح تقاضا است.

موسسه مودی پیش‌بینی می‌کند که ایران در سال 2016 روزانه بیش از 500 هزار بشکه به تولید نفت خود خواهد افزود.

اما مشکلات ایران در به دست آوردن مشتریان بیشتر و تامین تقاضای مشتریان کنونی توان این کشور در فروش نفت بیشتر به بازار جهانی را کاهش خواهد داد.

در شرایطی که اوپک و تولیدکنندگان نفت بیرون اوپک با حفظ سطح تولید برای سهم بازار رقابت دارند نفت ایران احتمالا جایگزین کاهش روزانه 500 هزار بشکه‌ای تولید نفت آمریکا در سال 2016 در بازارهای جهانی خواهد شد.

ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد یکی از تولیدکنندگانی است که کمترین هزینه تولید نفت(حدود 15 دلار در هر بشکه) را دارد.

چندین دهه عدم سرمایه‌گذاری به بخش نفت و گاز ایران لطمه زده است و تولید نفت این کشور از روزانه سه میلیون و 800 هزار بشکه در سال 2010 به روزانه دو میلیون و 800 هزار بشکه در سال 2015 تنزل پیدا کرد.

در شرایطی که روسیه و عربستان در 16 فوریه در تلاش برای ایجاد ثبات در قیمت‌ها، برای متوقف کردن سطح تولید نفت خود توافق کردند، ایران هنوز به این توافق نپیوسته است.

اروپا زمانی روزانه 600 هزار بشکه نفت از ایران نفت وارد می‌کرد که روزانه 120 هزار بشکه آن از سوی یونان، بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران در اروپا، خریداری می‌شد.

تحریم اتحادیه اروپا علیه صادرات نفت ایران تا حد زیادی به نفع روسیه تمام شد. روسیه در سال 2015 روزانه بیش از 400 هزار بشکه نفت به مشتریان سابق ایران در اتحادیه اروپا فروخت.

با توجه به لغو تحریم‌ها ایران مایل به پس گرفتن پایگاه سابق مشتریان خود در اروپا است. بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت یونان موسوم به هلنیک پترولیوم در 22 ژانویه اعلام کرد که با ایران برای خرید نفت به توافق رسیده است.

ایران احتمالا به دنبال پس گرفتن سهم بازار خود در میان دیگر مشتریان نفت روسیه از جمله پالایشگاه‌های اسپانیا و ایتالیا خواهد بود.

ایران همچنین امیدوار است که نفت بیشتری را به بازارهای آسیایی به ویژه چین صادر کند. در شرایطی که عربستان بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت چین به حساب می‌آید، چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران بوده و در دوران تحریم‌ها به خرید نفت از ایران ادامه داد.

این در حالی است که ایران هنوز برای افزایش تولید نفت خود با موانع بزرگی مواجه است. ایران برای افزایش تولید نفت خود باید پایگاه مشتریانش را پس بگیرد، سرمایه‌ خارجی جذب کند و همچنین یک سری مسائل سیاسی را با موفقیت حل کند.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید