Performancing Metrics

چرا برای اداره اقتصاد کشور افکار کهنه را کنار نمی‌گذاریم؟ | اتاق خبر
کد خبر: 320753
تاریخ انتشار: 5 اسفند 1394 - 16:44
داوود سوری اقتصاددان: اینکه بتوانیم در میان نمایندگان افرادی را پیدا کنیم که در همه شاخه‌ها متخصص باشند عملا امکان پذیر نیست. به نظرم باید به دنیال این باشیم که افراد به مجلس وارد شوند که در مسائل اقتصادی کشور خوب و بد را از هم تشخیص بدهند.

اتاق خبر: عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: اکنون سالیان دراز است که یک نوع تفکر در اداره اقتصای کشور حاکم است که می‌بینیم جواب نمی‌دهد، بنابراین بهتر است کسانی بر سر کار بیایند که این تفکرات را کنار گذاشته و فارغ از جناح سیاسی خود منافع اقتصادی کشور را در نظر بگیرند.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ داوود سوری اقتصاددان، درباره تاثیر مجلس بر اقتصاد کشور بیان کرد: در نظر بگیرید که مجلس در نهایت یک نهاد سیاسی است و هر فردی از هر جناحی که وارد آن شود، گرایش سیاسی دارد و افراد بر این اساس انتخاب می‌شوند که مردم از کدام لیست گروه سیاسی استقبال بیشتری کنند.

او در پاسخ به این سوال که در مجلس چه کسانی باید حضور داشته باشند که برای اقتصاد کشور مفید باشند گفت: باید بگویم که الزامی ندارد این افراد اقتصاددان باشند ولی باید کسانی باشند که سازگار فکر کنند و منافع کشور را مد نظر داشته باشند، به ان‌ها مشورت داده شود و آن‌ها هم مشورت پذیر باشند.

این اقتصاددان همچنین بیان کرد: اینکه بتوانیم در میان نمایندگان افرادی را پیدا کنیم که در همه شاخه‌ها متخصص باشند عملا امکان پذیر نیست. به نظرم باید به دنیال این باشیم که افراد به مجلس وارد شوند که در مسائل اقتصادی کشور خوب و بد را از هم تشخیص بدهند.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف همچنین بیان کرد: به هر حال خواهی نخواهی هر قانونی که بخواهد در کشور اجرا شود و هر برنامه‌ای که دولت می‌دهد نیز از چارچوب مجلس می‌گذرد، بنابراین 100 درصد نمایندگانی که انتخاب می‌شوند در اقتصاد آینده کشور موثر هستد تاثیرگذاری مجلس در اقتصاد کشور چه در تصویب قوانین و چه بعدها در اجرا و نظارت بر دولت خود را نشان می‌دهد.

او درباره ضرورت ایجاد برخی تغییرات در مجلس اظهار کرد: اکنون می‌بینیم که برخی افکار برای برنامه‌ریزی‌های اقتصادی در کشور حاکم هستند در حالی است که اکنون بالای 30 سال است که این افکار را تجربه کرده‌ایم و می دانیم که جواب نمی دهد. به نظر می‌رسد خوب است که عده ای بنشینند و فکر کنند که چرا طرز تفکرشان در بسیاری از موارد جواب نمی‌دهد؟‌ و بهتر است که دیگر آن‌ افکار را کنار بگذارند.

وی بیان کرد: من فکر می‌کنم ممکن است با آمدن افراد جدید، چیزی تغییر نکند بنابراین باید در نوع تفکری که در اداره اقتصادی کشور به کار گرفته می شود، تغییر ایجاد شود، تا شاهد سامان گرفتن وضعیت اقتصاد کشور باشیم.

او درباره مشکلات اقتصادی کشور گفت: اکنون عمده‌ترین مشکل اقتصاد ما رکود است. به دلیل سیاست‌هایی که قبلا اجرا شده است اکنون در رکود فرو رفته ایم. رکود باعث افزایش بیکاری شده و بیکاری هم قدرت اقتصادی خانوار را کاهش می‌دهد، به این ترتیب دامنه ای از نتایج بد اقتصادی حاصل شده است، در چنین شرایطی باید کسانی در مجلس روی کار بیایند که تا جای ممکن موانع تولید و سرمایه گذاری را از میان بردارند با تاکید بر اینکه بسیاری از این موانع خود ساخته مجلس است.

عضو هیات علمی موسسه عالی بانکداری تاکید کرد: مردم کسانی را انتخاب کنند که در سالیان گذشته نشان داده‌اند منافع مردم از همه چیز برای آن‌ها مهم تر است. در نظر بگیرید که همه کاندیداهای مجلس درگیر مسائل سیاسی هستند، ولی از میان آن‌ها کسانی انتخاب شوند که وابستگی حزبی کمتری دارند و بیشتر به وضعیت مردم توجه می کنند تا شعارهای حزبی که به آن تعلق دارند.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید