Performancing Metrics

ساخت آسانسور شیشه‌ای برای بازدید کتیبه داریوش | اتاق خبر
کد خبر: 320844
تاریخ انتشار: 5 اسفند 1394 - 23:21
ایسنا نوشت: مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون از طرح ساختن یک آسانسور شیشه‌ای برای بازدید بهتر از کتیبه داریوش خبر داد.

اتاق خبر - دکتر حسین راعی اظهارکرد: در حال حاضر یک پلن مدیریتی در بازه 5 ساله برای کتیبه ثبت جهانی شده داریوش در بیستون تعریف کرده‌ایم که آن را با همکاری سازمان جهانی یونسکو و سازمان باستان‌شناسی آلمان پیش می‌بریم.

وی ادامه داد: همچنین یک هیات ‌امنا برای مجموعه ثبت جهانی شده بیستون در نظر گرفته‌‌ایم که ریاست آن به عهده استاندار کرمانشاه است و موضوعات مربوط به این اثر جهانی باید در این هیات امناء نیز به تصویب برسد.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون اظهارکرد: با هماهنگی به عمل آمده کلیه امور مربوط به کتیبه داریوش که از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است را به سازمان باستان شناسی آلمان واگذار کرده‌ایم.

راعی خاطرنشان کرد: بر این اساس سازمان باستان شناسی آلمان کلیه هزینه‌های لازم برای مطالعات، مرمت، نگهداری و حفاظت از این اثر برجسته را متقبل شده است.

وی یادآور شد: سازمان باستان شناسی آلمان هر ساله بودجه قابل توجهی را به مباحث باستان شناسی در منطقه خاورمیانه اختصاص می‌دهد که در شرایط کنونی که شاهد جوناامنی در سطح منطقه هستیم، این سازمان ترجیح داده که در ایران و در کتیبه داریوش اقدام به فعالیت کند.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون اظهارکرد: یکی از کارهایی که قرار شده سازمان باستان شناسی آلمان در کتیبه داریوش انجام دهد بحث لیفت شیشه‌ای است.

راعی افزود: در حال حاضر یک پلکان فلزی در کنار کتیبه داریوش نصب شده که پژوهشگران و باستان شناسان از آن برای بازدید و مطالعه کتیبه استفاده می کنند که به لحاظ منظری چهره‌ای نازیبا به مجموعه داده است.

وی گفت: قرار شده به جای این پلکان فلزی، سازمان باستان شناسی آلمان با مطالعه و بررسی‌های لازم، یک آسانسور شیشه‌ای طراحی و نصب کند که پژوهشگران و باستان شناسان بتوانند از آن استفاده کنند.

94110

 

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید