Performancing Metrics

جزئیات آمارهای انتخاباتی؛کدام استان‌ها بیشترین رأی‌دهنده را دارند | اتاق خبر
کد خبر: 321104
تاریخ انتشار: 6 اسفند 1394 - 19:56
- شمارش معکوس آغاز فرآیند رأی‌گیری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در حالی شروع‌شده که تهران در صدر آمار واجدین رأی دادن قرارگرفته است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر در حالی تنها ساعاتی تا آغاز فرآیند رأی‌گیری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری باقی‌مانده که مردم خود را برای حضور گسترده در دو انتخابات مهم کشور آماده می‌کنند و مسئولان نیز شرایط و امکانات لازم برای جمع‌آوری آراء مردم را مهیا کرده‌اند.

۵۴ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۲۷ نفر واجد شرایط رأی دادن از هشت صبح فردا هفتم اسفندماه با حضور در پای صندوق‌های رأی در رقم زدن سرنوشت خود و کشور سهیم می‌شوند و دراین‌بین بیش از ۳ میلیون جوان ایرانی برای نخستین بار برای انتخاب نمایندگان خود در دو مجلس خبرگان و شورای اسلامی رأی می‌دهند.

صندوق‌های رأی، تعرفه‌ها، سیستم‌های الکترونیکی هوشمند، مهرها و ... به هزار و ۶۲ حوزه انتخابیه مجلس شورای اسلامی در نقاط مختلف کشور ارسال‌شده تا شرایط برای اخذ آرای مردم فراهم شود و ملت ایران بتواند از میان ۴ هزار و ۸۴۴ کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود را برای کسب ۲۹۰ کرسی بهارستان انتخاب کنند.

شعب اخذ رأی ثابت و سیار از هشت صبح فردا تا ۶ بعدازظهر آماده دریافت آرای مردم هستند و مسئولان برای جمع‌آوری آراء عشایر و ساکنان در مناطق صعب‌العبور کشور نیز صندوق‌های سیار را در نظر گرفته‌اند تا همه ملت ایران از نقاط مرزی و صعب‌العبور کوهستانی گرفته تا مردم ساکن در کلان‌شهرها و روستاها بتوانند سهم خود را در تعیین سرنوشت کشور ایفا کنند.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌هایی است که با داشتن جمعیت روستایی ۴۸ درصدی و مناطق صعب‌العبور کوهستانی در دوره نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ۸۹ درصد مشارکت داشته و امسال نیز برای رکورد زدن در عرصه حضور در انتخابات خود را آماده کرده است.

در شرق کشور استان خراسان جنوبی که در دوره قبلی انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت ۸۵ درصدی خود را ثبت کرده امسال نیز با بیش از ۵۹۸ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن مصمم است که در مشارکت برای تعیین نمایندگان ملت حضور حداکثری داشته باشد.

در شمال کشور نیز مازنی‌ها که در دوره نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت ۷۶ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند با ۱۱۲ هزار جوان رأی اولی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت می‌کند.

جزئیات برخی آمارهای مربوط به برگزاری انتخابات در استانها

نام استان

تعداد واجدین رأی دادن

تعداد شعب اخذ رأی

تعداد رأی اولی‌ها

تعداد عوامل اجرایی

آذربایجان شرقی

۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر

۲ هزار و ۸۸۹ شعبه

۱۴۳ هزار نفر

۴۵ هزار نفر

آذربایجان غربی

۲ میلیون و ۲۹۶ هزار و ۵۹۱ نفر

۱ هزار و ۹۹۰ شعبه

۱۴۱ هزار نفر

۳۰ هزار نفر

اصفهان

۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر

۲ هزار و ۷۴۷ شعبه

۲۰۲ هزار نفر

۷۰ هزار نفر

اردبیل

۹۹۸ هزار و۴۹۹ نفر

۱ هزار و ۲۳۶ شعبه

۳ هزار و ۳۰۰ نفر

۲۰ هزار و ۲۰۰ نفر

البرز

۱ میلیون و ۴۸۰ هزار نفر

۱ هزار و ۱۳۷ شعبه

۸۵ هزار نفر

 

ایلام

۴۳۴ هزار نفر

۵۳۱ شعبه

۲۳ هزار و ۴۳۸ نفر

۱۲ هزار نفر

بوشهر

۶۹۱ هزار و ۴۵۶ نفر

۶۹۵ شعبه

۲۶ هزار و ۲۱۱ نفر

 

تهران

۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر

۶ هزار و ۱۳۸

۳۹۹ هزار و ۹۷۲ نفر

 

چهارمحال و بختیاری

۷۰۲ هزار و ۶۲۳ نفر

۷۱۰ شعبه

۵۰ هزار نفر

۱۱ هزار نفر

خراسان جنوبی

۵۹۸ هزار و ۲۰۵ نفر

۶۰۶ شعبه

 

۱۲ هزار نفر

خراسان رضوی

۴ میلیون و ۲۶۰ هزار نفر

سه هزار و ۵۰۸ شعبه

۲۶۸ هزار و ۲۰۵ نفر

۶۰ هزار نفر

خراسان شمالی

۶۲۴ هزار و ۳۰۰ نفر

۸۲۵ شعبه

۱۶ هزار نفر

۱۴ هزار نفر

خوزستان

۳ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۲۵۸ نفر

۲ هزار و ۹۹۶ شعبه

۷۵ هزار و ۴۸۹ نفر

۵۰ هزار نفر

زنجان

۷۷۵ هزار و ۸۲۰ نفر

۷۳۵ شعبه

۱۶ هزار و ۵۳۵ نفر

۱۰ هزار نفر

سمنان

۴۹۴ هزار و ۷۱۰ نفر

۶۵۲ شعبه

 

 

سیستان و بلوچستان

۱ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۷۶۰ نفر

۱ هزار و ۵۶۷ شعبه

۸۰ هزار نفر

۲۵ هزار نفر

فارس

۳ میلیون و ۳۷۴ هزار و ۲۴۳ نفر

۳ هزار و ۱۱ شعبه

۱۰۰ هزار نفر

 

قزوین

۸۸۷ هزار و ۱۶۵ نفر

۱ هزار و ۱ شعبه

 

 

قم

۷۶۸ هزار و ۷۳۰ نفر

۶۱۲ شعبه

 

۱۴ هزار نفر

کردستان

۱ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۵۳۶ نفر

۱ هزار و ۱۹۷ شعبه

۶۷ هزار و ۸۶۳ نفر

 

کرمان

۲ میلیون و ۳۸ هزار و ۸۷۸ نفر

۲ هزار و ۱۶۴ شعبه

۱۲۰ هزار و ۱۷۳ نفر

۳۳ هزار نفر

کرمانشاه

۱ میلیون و ۵۰۷ هزار نفر

۱ هزار و ۵۱۴ شعبه

۸۲ هزار نفر

۳۰ هزار نفر

کهگیلویه و بویراحمد

۵۱۷ هزار نفر

۷۷۱ شعبه

۱۲ هزار نفر

 

گلستان

۱ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۵۳۶ نفر

۱ هزار و ۳۳۲ شعبه

۵۷ هزار و ۵۰۰ نفر

۳۰ هزار نفر

گیلان

۱ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۷۰ نفر

۲ هزار و ۵۰۸ شعبه

۷۸ هزار نفر

۴۰ هزار نفر

لرستان

۱ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۳۶ نفر

۱ هزار و ۴۲۵ شعبه

۸۲ هزار و ۸۱۵ نفر

۲۲ هزار نفر

مازندران

۲ میلیون و ۲۳۵ هزار نفر

۳ هزار و ۴۵ شعبه

۱۱۲ هزار نفر

 

مرکزی

۱ میلیون و ۴۷ هزار و ۶۷۰ نفر

۹۸۳ شعبه

۵۳ هزار و ۲۷۵ نفر

۱۵ هزار نفر

هرمزگان

۱ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۹۳ نفر

۱ هزار و ۲۶۷ شعبه

 

۲۳ هزار نفر

همدان

۱ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۹۷۶ نفر

۱ هزار و ۲۶۱ شعبه

 

۲۰ هزار نفر

یزد

۶۶۵ هزار و ۵۰۴ نفر

۷۱۹ شعبه

 

۲۰ هزار نفر

در جنوب کشور مردم بوشهر با مشارکت حداکثری در انتخابات وفاداری خود را به نظام ثابت کرده اند و مشارکتی بیش از میانگین کشوری در انتخابات داشته‌اند. مردم استان بوشهر در انتخابات مجلس نهم قریب به ۷۳ درصد مشارکت داشته اند.

استان تهران به عنوان پایتخت کشور پهناور ایران اسلامی با ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار واجد شرایط رای دادن رتبه اول را در آمار واجدین شرایط رای دادن به خود اختصاص داده و عوامل اجرایی انتخابات در این استان کاری به مراتب سخت از سایر استانها در جمع آوری آراء مردمی دارند.

استان خراسان رضوی با ۴ میلیون و ۲۶۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن رتبه دوم را در آمار واجدین شرکت در انتخابات امسال دارد و استان ایلام با ۴۳۴ هزار نفر واجد شرایط رای دادن کمترین آمار را در این رابطه به خود اختصاص داده است.

محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور نیز امروز در نشستی خبری با اشاره به روز رای‌گیری انتخابات مجلس دهم گفت: مدت زمان انتخابات حداقل ۱۰ ساعت است و انتخابات فردا از ساعت ۸ صبح آغاز و تا ۶ بعدازظهر ادامه خواهد داشت.

مقیمی توضیح داد: اگر در برخی حوزه‌های انتخابیه احساس نیاز به مدت زمان بیشتری برای اخذ رای بود، زمان انتخابات تمدید خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور در خصوص شمارش آرا گفت: هر شعبه‌ای به‌مجرداینکه کار رأی‌گیری‌اش به اتمام رسید، هیئت‌های اجرایی با حضور هیئت‌های نظارت شمارش آرا را آغاز می‌کنند. زمانی که صورت‌جلسات از شعب‌ انتخاباتی مختلف به فرمانداری آمد جمع می‌شود و آن زمان نتیجه انتخابات یک حوزه اعلام خواهد شد.

مقیمی در پاسخ به این سؤال که شمارش آرا در تهران چقدر به طول می‌انجامد، گفت: در تهران ۳۰ نفر برای مجلس و ۱۶ نفر برای خبرگان و همچنین ۴ نفر اقلیت‌های دینی داریم که کار بسیار سنگینی است. هم نوشتن و هم خواندن این آرا زمان می‌برد، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که شمارش آراء چه زمانی به اتمام می‌رسد.

وی در توصیه‌ای به شهروندان تهران گفت: رأی‌دهندگان از قبل لیستی از نامزدهایی که می‌خواهند به آن‌ها رأی دهند تهیه کنند تا مرحله رأی‌گیری به‌سرعت طی شود.

رئیس ستاد انتخابات در توصیه‌ای دیگر تأکید کرد: رأی‌دهندگان از ساعت‌های اولیه در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند، چراکه سوابق نشان می‌دهد از ۴ بعدازظهر شعب اخذ رأی شلوغ می‌شود، لذا این بار به دلیل همزمانی دو انتخابات از مردم می‌خواهیم که این موضوع را مدیریت کنند و خود را مسئول بدانند.

مقیمی گفت: در کل کشور ۵۴  میلیون و ۹۱۷ هزار و ۲۷نفر واجد شرایط رأی دادن داریم.

مقیمی با تأکید بر اینکه همراه داشتن شناسنامه در هنگام رای‌دادن الزامی است، تصریح کرد: برای رای‌دادن هم ارائه شناسنامه و هم شماره ملی الزامی است، لذا کسانی که شماره ملی ندارند امروز و فردا می‌توانند از ثبت‌احوال شماره ملی خود را دریافت کنند و این سازمان ۲۴ ساعته خدمات ارائه می‌دهد.

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین بابیان اینکه امروز هرگونه تبلیغات از سوی رسانه‌ها ممنوع است، گفت: امروز بعدازظهر در کمیته بررسی تبلیغات انتخاباتی تخلف‌های انتخاباتی رسانه‌های دولتی و غیردولتی رصد می‌شود، چراکه امروز هیچ رسانه‌ای حق ندارد له یا علیه نامزدی خبر منتشر کند.

وی در مورد روش اعلام نتایج نیز گفت: وقتی صورت‌جلسه نهایی در فرمانداری‌ها تنظیم شود، نتایج توسط وزارت کشور اعلام خواهد شد.

حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور نیز در این رابطه گفته است: هیچ مشکل خاصی وجود ندارد و نیروی انسانی سازماندهی شده و هیات‌های اجرایی و نظارتی نیز آماده هستند، ملزومات اخذ رأی توزیع شده و صندوق‌های اخذ رأی نیز بر اساس قانون با حضور نمایندگان هیأت نظارت مهر و موم شده و در اختیار فرمانداری‌ها قرار گرفته است تا از ۸ صبح فردا مطابق مقررات، رأی‌گیری آغاز شود.

امیری اظهار داشت: ۱۱۰ میلیون برگ تعرفه معادل دو برابر واجدین شرایط به اضافه ۱۵ درصد تعرفه اضافه برای تغییراتی که به دلیل مسافرت‌ها ممکن است پیش بیاید، چاپ شده است.

به‌هرروی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در مدت‌زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی تلاش خود را برای معرفی خود به مردم کردند و ازاین‌پس باید منتظر بمانند تا مردم با انداختن آراء خود در صندوق‌های رأی نمایندگان موردنظر و منتخب خود را راهی مجلس دهم شورای اسلامی و مجلس خبرگان کنند.

ملت ایران نیز همواره ثابت کرده است که در برهه‌های حساس تاریخ حضور با بصیرت داشته و هر بار با مشارکت خود درصحنه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... توطئه‌های دشمنان کشور را خنثی کرده‌اند و هفتم اسفندماه نیز بار دیگر حضور پرشکوه و آگاهانه ملت ایران ثبت خواهد شد و همه قشرها به‌ویژه جوانان رأی اولی حضور مؤثر خود را درصحنه سیاسی کشور به نمایش خواهند گذاشت.

آنچه واضح است فردا هفتم اسفندماه و در روزهای بعد مشخص می‌شود که کار نظارت و تصویب قوانین کشور به دست چه کسانی سپرده می‌شود تا به مدت ۴ سال سکان‌دار کرسی‌های نمایندگی در ساختمان بهارستان باشند.

از سوی دیگر نمایندگان فقیه و عالم ملت برای حضور در مجلس خبرگان رهبری به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان نظام اسلامی برای فعالیت در ۸ سال آینده انتخاب می‌شوند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید