Performancing Metrics

شمارش آرای تهران ۲ تا ۳روز طول می‌کشد | اتاق خبر
کد خبر: 321120
تاریخ انتشار: 7 اسفند 1394 - 04:42
رئیس ستاد انتخابات تهران:
رئیس ستاد انتخابات تهران از وجود ۳۹۹ هزار و ۹۷۲ رأی اولی در سطح استان خبر داد و گفت: ممکن است شمارش آرا در حوزه‌های انتخابیه تهران دو تا سه روز طول بکشد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرنگار مهر، سید شهاب‌الدین چاووشی، معاون سیاسی استاندار تهران، بعدازظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌ها با بیان اینکه در آستانه یک حماسه سیاسی دیگر هستیم و اطمینان داریم که یک حماسه جدی اتفاق خواهد افتاد، اظهار داشت: هر دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، اهمیت بسیار بالایی دارد، چرا که یکی از آنها به صیانت از جایگاه رفیع رهبری و دیگری به تدوین و اصلاح قوانین مورد نیاز جامعه و نظارت می‌پردازد.

وی با بیان اینکه مقدمات و زمینه‌های لازم برای برگزاری باشکوه این دو انتخابات در استان تهران فراهم شده است، گفت: همه ما پایبند به آموزه‌های اخلاقی و اسلامی هستیم و باید تلاش کنیم که از غبارآلود شدن فضای انتخابات جلوگیری کنیم، چرا که اگر چنین فضایی ایجاد شود، دشمنان از آن بهره‌ می‌برند.

معاون سیاسی استاندار تهران تصریح کرد: لازمه صیانت از اسلامیت نظام، پایبندی به اخلاق و پرهیز از افترا به رقبای سیاسی است؛ همه نامزدهایی که صلاحیت آنها تائید شده است، از نظر مجریان قانون یکسان هستند، چه کسانی که الان نماینده مجلس هستند و مجدداً نامزد شده‌اند و چه کسانی که برای اولین بار وارد رقابت شده‌اند؛ شرایط رقابت یکسان باید برای آنها فراهم باشد.

چاووشی ادامه داد: شورای نگهبان و دستگاه‌های نظارتی با این همه مراقبت و سختگیری، صلاحیت این تعداد را تائید کرده‌اند؛ بنابراین ایراد تهمت به نامزدها از طریق رسانه‌های رسمی و غیررسمی خلاف اخلاق است.

تخلفات انتخاباتی گسترده نبوده است

وی در ادامه با بیان اینکه نمی‌توان با توسل به شیوه‌های نامقدس در جستجوی هدف مقدس خدمت به مردم بود، اظهار داشت: در این دوره از انتخابات شاهد تخلف گسترده‌ای نبوده‌ایم و غیر از موارد محدودی از بداخلاقی‌ها، بقیه مسائل عمدتاً تخلفات شکلی بوده است؛ مثلاً بیش از حد مجاز بودن اندازه بنرها و تبلیغات در جاهای غیرمجاز.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران با تاکید بر اینکه نامزدها از هر گونه پیش‌داوری نسبت به نتیجه انتخابات پرهیز کنند، گفت: نباید با رفتارهای غیرمتعارف، قانون و مجریان آن را زیر سؤال ببریم؛ اجازه بدهیم فرآیند قانونی و زمانی انتخابات طی شود و مجریان نتایج را اعلام کنند.

چاووشی به رسانه‌های گروهی نیز توصیه کرد تا در این شرایط کمک کنند که التهاب‌های انتخابات کم شود.

وی تصریح کرد: در شهر تهران با توجه به گستردگی روزهای اخذ رأی و تمدید احتمالی ساعات رأی‌گیری، ممکن است اعلام نتایج طول بکشد؛ البته تاکید وزیر کشور و استاندار تهران از ابتدا بر الکترونیکی برگزار شدن انتخابات بوده است چرا که در شهرهای بزرگی مانند تهران که ۱۱۴۲ نماینده دارد و نیز در سطح تهران که ۱۲۶۲ نامزد رقابت می‌کنند، شمارش آرا به طور دستی سخت است.

معاون سیاسی استاندار تهران افزود: بنابراین حالا که چنین امکانی فراهم نشد و توافق صورت نگرفت، رسانه‌ها کمک کنند تا فشار از بیرون برای اعلام نتایج، کم و کار به صورت منطقی دنبال شود.

ممکن است شمارش آرای تهران سه روز طول بکشد

چاووشی در ادامه اظهار داشت: ممکن است شمارش آرا در حوزه‌های انتخابیه تهران دو تا سه روز طول بکشد و در این فاصله نیز افرادی دغدغه‌هایی داشته باشند؛ این هنر رسانه‌‌هاست که با جلب اطمینان و اعتماد مردم عزیز به روند اجرایی قانون انتخابات، این توجه را به افکار عمومی بدهیم که این تأخیرها همیشه بوده است.

وی تصریح کرد: در هیچ دوره‌ای هم به اندازه این دوره داوطلب ثبت شده نهایی نداشته‌ایم که شمردن و مشخص شدن ۳۰ نفر از بین آنها کار سختی است.

مکانیزم انتخابات در کشور شبهه‌برانگیز نیست

رئیس ستاد انتخابات استان تهران تاکید کرد: هر زمانی که عقلانیت در رفتار عمومی جامعه حاکم شود، از خسارت جلوگیری می‌شود و می‌توان از کدورت‌هایی که در نتیجه القای برخی مسائل پیش می‌آید، جلوگیری کرد.

چاووشی گفت: مکانیزم انتخابات به گونه‌ای نیست که بتوان شبهات آن‌چنانی را مطرح کرد؛ در هر شعبه ۱۹ نفر از افراد مختلف به عنوان عوامل اجرایی و نظارتی حضور دارند که همدیگر را نمی‌شناسند و چیدمان آنها از لحاظ قانونی به گونه‌ای است که شبهات را به حداقل می‌رساند.

وی افزود: تلاش ما نیز این است که شمارش آرا با سرعت و دقت انجام شود و اگر در جاهایی هم اشتباهی رخ دهد، در مراحل بعدی کنترل و رفع می‌شود.

مدارس محل اخذ رأی شنبه تعطیل نیست

رئیس ستاد انتخابات استان تهران در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر درباره وضعیت فعالیت مدارس محل اخذ رأی در روز شنبه و بعد از آن (هنگام شمارش آرا)، تصریح کرد: مدارس و دانشگاه‌های محل اخذ رأی به هیچ وجه تعطیل نخواهند شد و اگر شمارش آرا طول بکشد، شمارش در چند اتاق مدرسه انجام می‌شود.

چاووشی ادامه داد: اگر در مواردی خاص به طور استثنایی، ضرورتی برای تعطیلی مدارس پیش‌بینی شود، همان روز تصمیم‌گیری می‌شود که این نیز محدود خواهد بود و بعید است که چنین مواردی داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: محافظین صندوق‌ها تا آخرین لحظه‌ای که صورتجلسه نهایی امضا می‌شود، در شعبه حضور دارند و حفاظت از آن را انجام می‌دهند.

بیش از ۸.۵ میلیون واجد شرایط رأی‌دهی در استان تهران/پیش‌بینی ۶۱۳۸ شعبه اخذ رأی

معاون سیاسی استاندار تهران در ادامه با ارائه آمارهایی درباره برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در سطح استان، گفت: در کل استان تهران ۶۱۳۸ شعبه اخذ رأی خواهیم داشت و در هر شعبه نیز دو صندوق برای خبرگان و مجلس وجود دارد؛ در حوزه انتخابیه تهران (ری، شمیرانات و اسلامشهر) ۴۶۴۱ شعبه اخذ رأی پیش‌بینی شده که در برخی مناطق به دلیل اینکه در دوره‌های قبل رأی بالاتری داشته‌اند، به صورت احتیاطی دو شعبه پیش‌بینی شده است.

چاووشی با بیان اینکه بیش از ۸.۵ میلیون نفر در استان تهران واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند، گفت: ۱۸ میلیون و ۴۵۰ هزار تعرفه رأی در سطح استان برای دو انتخابات توزیع شده است.

وی از وجود ۳۹۹ هزار و ۹۷۲ رأی اولی در سطح استان خبر داد و گفت: برای اقلیت‌های دینی ۳۵ شعبه اخذ رأی پیش‌بینی شده که برای ۱۳ نامزد این اقلیت‌ها رأی‌گیری می‌شود.

ثبت احوال استان تهران امروز و فردا برای ارائه شماره ملی به مردم دایر است

رئیس ستاد انتخابات استان تهران در ادامه با بیان اینکه ۵۶۹۷ شعبه ثابت و ۴۴۱ شعبه سیار برای استان تهران در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: ۲۳۰۷ دستگاه احراز هویت الکترونیکی در سطح شعب استان مستقر شده است.

وی ادامه داد: برای حضور در پای صندوق‌های رأی و شرکت در انتخابات، داشتن شناسنامه به همراه کارت ملی ضروری است؛ اگر شناسنامه کسانی دارای شماره ملی نیست، باید شماره ملی ارائه دهند و سیستم هم به گونه‌ای طراحی شده که امکان دو با رأی دادن وجود ندارد.

چاووشی خاطرنشان کرد: مناطق ثبت احوال شهر تهران، شمیرانات و ری تا ساعت ۲۰ امروز و کلیه مناطق ثبت احوال استان تهران طی فردا تا پایان ساعت رأی‌گیری، فعال هستند تا شماره‌های ملی را به مردم ارائه دهند.

آوردن افراد از اطراف تهران برای رأی دادن شایعه است

معاون سیاسی استاندار تهران در پاسخ به سؤال خبرنگاری که مدعی آوردن افرادی از خارج شهر تهران به داخل این شهر برای رأی دادن شده بود، اظهار داشت: این‌طور شایعات در آستانه هر انتخاباتی مطرح می‌شود؛ این موارد را به ستاد امنیت انتخابات در استان ارجاع می‌دهیم و اگر کار سازمان‌دهی شده‌ای باشد، برخورد می‌شود.

چاووشی در عین حال تاکید کرد: به طور کلی اغلب این شایعات اثبات نمی‌شود و مطرح کردن آن می‌تواند به ناآرامی و التهاب فضای انتخابات کمک کند.

وی همچنین درباره ضروری بودن درج کد انتخاباتی نامزدها در برگه‌های رأی نیز گفت: الزامی به درج کد انتخاباتی در تعرفه‌ها نیست، اما اگر نامزدهایی دارای تشابه اسمی باشند، نوشتن این کدها می‌تواند به شمارش دقیق آرا کمک کند.

معاون سیاسی استاندار تهران در پایان خاطرنشان کرد: زمان قانونی رأی‌گیری از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ است که در صورت لزوم، با دستور وزیر کشور تمدید می‌شود.

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید