Performancing Metrics

آیا خرید هواپیما توسط دولت اقدامی صحیح بود؟ | اتاق خبر
کد خبر: 321492
تاریخ انتشار: 8 اسفند 1394 - 14:05
سعید قبادی
در پی سفر رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای دکتر روحانی به فرانسه، شاهد عقد قراردادهایی مابین طرفین بودیم که در این میان قراردادی که توجه بیشتری را به خود معطوف کرد، خرید هواپیماهای مدرن توسط ایران بود.

اتاق خبر- در پی سفر رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای دکتر روحانی به فرانسه، شاهد عقد قراردادهایی مابین طرفین بودیم که در این میان قراردادی که توجه بیشتری را به خود معطوف کرد، خرید هواپیماهای مدرن توسط ایران بود.

 

از همان ابتدای اعلام این خبر جبهه­گیری­های مختلفی را در داخل و خارج شاهد بودیم. عده ای خوشحال که ایرانیان هم از این پس هواپیماهای مدرن و ایمن در اختیار خواهند داشت و به حسن درایت دولت احسنت می­گفتند و عده­ای نیز اقدام دولت را مشابه عملکرد کشورهای عربی حاشیه خلیج­فارس دانستند که تنها با خرید کالاهای لوکس و وارد نکردن تکنولوژی تولید آن، به کشور و توانایی­های فنی آن خیانت کرده است. فارغ از هرگونه جهت­گیری سیاسی، اقدام دولت از جهات فنی، اقتصادی و بین­المللی بسیار هوشمندانه و درست بود. برای این مدعا می­توان دلایل ذیل را برشمرد:

1- واضح و مبرهن است که کشور عزیزمان نیازمند نوسازی ناوگان هواپیمایی خود است و این نیاز با توجه به اینکه با جان انسان­ها سر و کار دارد، نیازی ضروری است. زیرا ناوگان هوایی فعلی کشور بسیار فرسوده بوده و سالها از عمر هواپیماهای موجود در این ناوگان می­گذرد و طی سالهای اخیر و بدلیل تحریم­های اعمال شده توسط کشورهای غربی، حتی امکان تهیه قطعات یدکی برای همین هواپیماهای فرسوده نیز به سختی فراهم بود. لذا در صورتی که اقدامی صورت نمی­گرفت بسیار محتمل بود که در آینده نزدیک شاهد حوادث تلخ و غیرجبرانی در ناوگان هوایی باشیم. لذا اقدام دولت در خرید این هواپیماها دقیقا در زمان درستی صورت گرفت.

2- بنا بر بند فوق و نیاز فوری کشور به نوسازی ناوگان هوایی، امکان تامین این نیاز با استفاده از دانش و تکنولوژی فعلی موجود در کشور در کوتاه­مدت فراهم نیست. اگرچه نمی­توان به هیچ­وجه منکر  توانایی­های متخصصان کشور در علم هوافضا بود و پیشرفت­هایی که طی چند سال گذشته در این حوزه صورت­ گرفته گواه این تواناییست. با این حال تاکید می­شود که نیاز کشور به جوان­سازی ناوگان هوایی، نیاز فوری بود که در حال حاضر امکان تامین آن در داخل فراهم نیست اما امید است که در سال­های آتی و با وارد شدن تکنولوژی­های نوین به کشورمان، شاهد تبدیل شدن ایران عزیز به کشورهای دارای دانش تولید هواپیماهای تجاری مدرن باشیم.

3- کشور ایران به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و آسمانی امن، می­تواند به عنوان ترمینالی برای پروازهای مسافران از کشورهای غربی به بخش شرقی آسیا و بالعکس تلقی شود. نقشی که به راحتی در غیاب داشتن هواپیماهای مدرن، آن را به کشورهای جنوبی حاشیه خیلج­فارس واگذار کرده است. بنابراین می­توان با بکارگیری هواپیماهای خریداری شده در مسیرهای پر رفت و آمد و ایفای نقش کانکشن در پرواز میان کشورهای غربی و شرقی عواید فراونی را نصیب کشور گرداند. با نگاهی به لیست هواپیماهای خریداری شده توسط دولت از جمله هواپیماهای بسیار مدرن A380 مشخص است که دولت هدف مشابهی را از این خریدها دنبال کرده است و امید است اکنون که روابط ایران با کشورهای غربی وارد فصلی جدید شده است بتوان از این ظرفیت کمال استفاده را برد.

4- یکی از افسوس­های فعلی کشور ما، عدم استفاده از ظرفیت­های بسیار بالای جذب توریست در ایران است. ایران عزیزمان یکی از کشورهای غنی از لحاظ جاذبه­های توریستی است اما به دلایل مختلف تاکنون بهره ناچیزی از این ظرفیت برده شده است. وجود ناوگان مدرن و ایمن هوایی یکی از زیرساخت­های لازم در جذب توریست­ها محسوب می­شود. لذا می­توان با تکیه بر هواپیماهای خریداری شده بعنوان بستری جهت ورود توریست­ها به کشور و پرداختن به سایر نیازمندی­ها، شاهد ورود بیش­ از پیش توریست­ها باشیم که می­تواند منبع بسیار مهمی در کسب درآمد و اشتغال کشور محسوب شود.

5- با بکارگیری هواپیماهای خریداری شده می­توان مقاصد پروازی جدیدی را برای کشور تعریف کرد که خودبخود باعث جذب تجار، توریست­ها و افزایش مبادلات میان کشور و کشورهای جدید خواهد شد.

6- عملیاتی شدن هواپیماهای خریداری شده، باعث اشتغال صدها نفر بطور مستقیم ائم از خلبان، خدمه پروازی و غیره و هزاران نفر بطور غیر مستقیم خواهد شد.

7- با اختصاص هواپیماهای جدید به خطوط فعلی هوایی خارجی، می­توان تعدادی از هواپیماهای موجود را به پروازهای داخلی اختصاص داد که در این صورت هموطنان بیشتری امکان بهره­گیری از مسافرت هوایی را پیدا خواهند کرد.

و در نهایت امیدواریم با تحویل به موقع هواپیماهای خریداری شده و اخذ سیاست­های مناسب از طرف دولت، شاهد بیشترین تاثیرات مثبت این اقدام چه در عرصه بین­المللی و چه داخلی باشیم.

*کارشناس مسائل اقتصادی 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید