Performancing Metrics

افغانستان از تصمیم هند برای سرمایه گذاری در چابهار ایران استقبال کرد | اتاق خبر
کد خبر: 321872
تاریخ انتشار: 9 اسفند 1394 - 21:27
سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان از تصمیم هند برای سرمایه گذاری156میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار ایران استقبال و این سرمایه گذاری را به نفع این کشور هم دانست.

اتاق خبر: «مسافر قوقندی» در کابل افزود: بدون تردید این میزان سرمایه گذاری هند در بندر چابهار ایران به سود افغانستان نیز خواهد بود و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر چابهار نه تنها به نفع هند، بلکه به نفع کشورهای منطقه هم خواهد بود.
بنا بر این گزارش به نقل از ایرنا؛ وی گفت: با این سرمایه گذاری و توسعه بندر چابهار کشتی های غول پیکر می توانند در این بندر لنگر بیندازند و در نتیجه روند ترانزیت افغانستان نیز می تواند از این بندر افزایش یابد.
وی یادآورشد که مقامات بلند پایه دولت افغانستان به ریاست«عبدالله عبدالله»رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی از بندر چابهار بازدید و بازرگانان افغان را برای سرمایه گذاری و استفاده از این بندر برای صادرات و واردات کالاهای خود تشویق کردند.
سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان افزود: ما به عنوان کشوری که در خشکی محصور شده است نقش خود را ایفا و از هر گونه توسعه این بندر استقبال می کنیم.
وی افزود: بدون شک این اقدام به نفع همه کشورهای منطقه و همگرایی اقتصادی این کشورها خواهد بود و تمامی کشورهای منطقه از آن نفع می برند.
قوقندی اضافه کرد: براساس تفاهم نامه امضاء شده میان کابل و تهران، جمهوری اسلامی ایران 54 هکتار زمین در بندر چابهار در اختیار بازرگانان افغان قرار داده است تا برای ترانزیت کالای خود از این بندر، از آن استفاده کنند.
دفتر نخست وزیری هند نیز روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد سرمایه گذاری در چابهار فرصت هایی را برای حضور گسترده تر این کشور در منطقه فراهم می کند و دهلی در حال مذاکره با ایران و کشورهای منطقه برای افزایش تجارت از طریق این بندر است.
«عبدالله عبدالله» رییس اجرایی دولت افغانستان نیز در سفر اخیر خود به دهلی از «نرندرا مودی» خواست تا با تسریع در روند سرمایه گذاری در بندر چابهار توافق نامه های سه جانبه میان ایران، هند و افغانستان، هرچه زودتر اجرایی شود.
«نیتین گادکاری » وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند و «عباس آخوندی » وزیر راه و شهرسازی اردیبهشت ماه امسال در تهران توافقنامه سرمایه گذاری 75 میلیون دلاری هند در بندر چابهار را امضا کردند.
هند درصدد است به بازارهای آسیانه میانه، قفقاز و اروپا، ازمسیر بندرچابهار واقع در سواحل آب های اقیانوسی ایران دسترسی پیدا کند. این کشور به دلیل رقابت تاریخی و دیرینه با کشور پاکستان، استفاده از بندر چابهار را نسبت به بندر کراچی ترجیح می دهد.
افغانستان نیز اعلام کرده است که بندر چابهار در مقایسه با بندر کراچی 800 کیلومتر راه بازرگانان افغان را برای تجارت کالای خود کوتاه می کند.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید