Performancing Metrics

رقابت فیلم‌های اقتباسی برای کسب عنوان بهترین فیلم در اسکار 2016 | اتاق خبر
کد خبر: 322099
تاریخ انتشار: 10 اسفند 1394 - 06:37
توجه آکادمی اسکار ۲۰۱۶به فیلم های اقتباس شده از رمان‌های پرفروش در بخش نامزدهای بهترین فیلم حکایت از شخصیت‌پردازی ضعیف و منطق داستانی سست در آثار ارایه شده دارد.

سال‌هاست که سینمای جهان به اقتباس از ادبیات روی آورده و آثار بزرگی براساس کتاب های مختلف بارها و بارها ساخته شده است و هر کارگردانی برداشت خود را از رمان های پرفروش روانه اکران می کند. امسال در میان بهترین فیلم های هشتاد و هشتمین جایزه اسکار  آثار اقتباسی متعددی دیده می شود و این نشان از آن دارد که سینمای دنیا به سمت آثار قصه‌گو تمایل بیشتری دارد. در میان جوایز اسکار همیشه بخش  نامزدهای بهترین فیلمنامه اقتباسی وجود داشته است. که در اسکار 2016 فیلم‌های «کمبود بزرگ»، «بروکلین»، «کارول»،«مریخی» و «اتاق» با هم رقابت می‌کنند اما در بخش بهترین فیلم هم چهار فیلم از میان آثار اقتباسی حاضر شده و با دیگر فیلم‌های اسکار رقابت می‌کنند. در بخش بهترین فیلم این دوره از جایزه اسکار فیلم‌های «بازگشته»، «کمبود بزرگ»، «مکس دیوانه: جاده خشم»، «اتاق»، «افشاگر»، «مریخی»، «بروکلین»، «پل جاسوس‌ها» رقابت دارند که فیلم‌های «کمبود بزرگ» ساخته آدام مک کی ، «بروکلین» ساخته جان کرولی، «اتاق» ساخته لنی آبراهامسون، «مریخی» ساخته ریدلی اسکات از فیلم های اقتباسی هستند که در بخش بهترین فیلم با هم رقابت می کنند. جای‌گیری چهار فیلم اقتباسی نشان از آن دارد که شخصیت‌پردازی‌های ضعیف و منطق داستانی سست بزرگترین نقاط ضعف فیلم‌ها بوده است و همین امر باعث شده تا فیلم‌های اقتباسی که در آن‌ها ضعف شخصیت پردازی دیده نمی‌شود و داستان از منطق درستی برخوردار است بتواند با چهار فیلم غیراقتباسی رقابت تنگاتنگ داشته باشند.

«کمبود بزرگ» (Big Short The) فیلم بر اساس رمانی پرفروش به همین نام به قلم مایکل لیوایز، نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی ساخته شده است. داستان فیلم، نگاهی طنز‌آمیز به بحران مالی بزرگ سال‌های 2007 و 2008 در آمریکا دارد. داستان معامله گرانی به نام «شورت» که تنها در دوره کوتاه، موقع بالا رفتن بهای سهام و اوراق قرضه سرمایه‌گذاری می‌کنند. این گروه منفور معامله‌گران دراز مدت هستند که بازار را تا بالاترین حد آن سوق می‌دهند. عملکرد دو گروه از معامله‌گران در ترقی انفجاری بازار مسکن آمریکا در سال 2000 تأثیر زیادی داشت. این فیلم با زاویه دید متفاوت به عملکرد معامله‌گران و مدیران مالی، ناتوانی وال استریت با وام‌ها و بهره‌های بانکی سرسام آوری را تصویر می‌کند که آمریکا را به سوی بحران اقتصادی لغزاند. در این فیلم کریستیان بیل، رایان گاسلینگ، استیو کارل و برد پیت بازی می‌کنند.

فیلم سینمایی «بروکلین» (Brooklyn) بر اساس رمانی به همین نام به قلم نویسنده‌ ایرلندی کالم تویبین ساخته شده است داستان فیلم در سال 1952 می‌گذرد؛ داستان مهاجر جوان به نام «ایلیس لیسی» که در سالهای دهه پنجاه میلادی ایرلند را به قصد نیویورک ترک می‌کند، او مجبور می‌شود بین عشق تازه از راه رسیده و سرزمین مادری خود یکی را انتخاب کند. او باید میان ایرلند و آمریکا یکی را انتخاب کند و در انتظار سرنوشت های متفاوتی که هر کدام از این کشورها برایش رقم می زنند باشد. در این فیلم سیرشا رونان، اموری کوئن، دومهنل گیلسون بازی دارند.

«مریخی»( The Martian) دیگر فیلمی است که در بخش بهترین فیلم های جایزه اسکار به رقابت می پردازد این فیلم علمی تخیلی به کارگردانی ریدلی اسکات و بر اساس رمانی به همین نام به قلم اندی ویر ساخته شد. فضانوردی به نام «مارک واتنی» (مت دیمون) در کرهٔ مریخ سرگردان و گرفتار می‌شود. او باید تمام قابلیت‌های خود را به‌کار بگیرد تا به مرکز کنترل پرواز در کرهٔ زمین وضعیت خود را اطلاع داده و تقاضای کمک بکند.درحالی که برای بقای خود در مریخ و زنده ماندش درگیر مشکلات است، ناگهان دچار حادثه می شود. دوستانش برای نجاتش تلاش می کنند و با کمک نبوغش اتفاقات جالبی برایش رقم می خورد.  همقطارانش به اشتباه تصور کرده‌اند او مرده و او را در سیاره مریخ تنها گذاشته‌اند و به زمین بازگشته‌اند. این فیلم تصویرگر جدال و تلاش‌ برای نجات فضانورد است. در این فیلم مت دیمون، جسیکا چستین، کریستین ویگ، جف دانیلز نقش های اصلی را عهده دار هستند.

«اتاق» (The room) درامی مهیج که بر اساس رمانی پرفروش به همین نام ساخته شده است. داستان زنی جوان که به همراه پسر 5 ساله‌اش به مدت 7 سال در اتاقی کوچک اسیر شده‌اند. مادری که تلاش می‌کند به خاطر پسرش به آینده و آزادی خوشبین بماند اما هجوم مداوم افسردگی و سوءتغذیه این جدال را سخت‌تر می‌کند. از بازیگران فیلم می‌توان به بری لارسون، جیکوب ترمبلی، جوآن آلن و ویلیام اچ میسی می توان اشاره کرد.

منبع: فارس

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید