Performancing Metrics

سی.آی.ای چگونه قصد داشت فیدل کاسترو را ترور کند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 322347
تاریخ انتشار: 11 اسفند 1394 - 04:00
بر اساس اسناد جدیدی که از بایگانی امنیت ملی امریکا به دست آمده است سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) قصد داشته با اهدای یک لباس غواصی آلوده به باکتری فیدل کاسترو رهبر سابق کوبا را ترور کند.

فیدل کاسترو رهبر سابق کوبا حین ماهیگیری در خلیج خوک های کوبا در سفری با حضور جیمز داناوان

به گزارش اتاق خبر و به نقل از وب سایت شبکه خبری پرس تی وی، بر اساس این اسناد، قرار بود جیمز داناوان، وکیل سرشناس امریکایی، افسر نیروی دریایی و مذاکره کننده سیاسی  طرح ترور کاسترو را اجرا کند.

در سال 1962، کوبا بیش از هزار و 100 تن از اعضای یک گروه شبه‌نظامی تحت حمایت سیا را که حمله نظامی نافرجامی را به خلیج خوک‌های کوبا تدارک دیده بودند، دستگیر کرد.

دولت جان اف کندی، داناوان را که به خاطر مهارت در فن مذاکره عنوان «فرا دیپلمات» را کسب کرده بود، برای توافق تبادل زندانیان انتخاب کرد.

بر اساس کتابی که اخیراً منتشر شده، وی اولین مذاکرات سری بی سابقه را با کاسترو انجام داد و طوری پیش رفت که به اولین نماینده امریکایی مورد اعتماد تبدیل شد که کاسترو می‌توانست با وی بنشیند و درباره مناسبات امریکا-کوبا رایزنی کند.

سیا که به دقت دسترسی داناوان به کاسترو را رصد می‌کرد تصمیم گرفت با استفاده از فرصت به وجود آمده وی را ترور کند.

بر اساس طرح سیا که با سوء استفاده از علاقه کاسترو به غواصی تهیه شده بود، داناوان بی آنکه خود مطلع باشد یک دست لباس غواصی آلوده به نوعی باکتری قارچ پا به نام «مادورا» و یک دستگاه تنفسی حاوی باکتری سل را به عنوان هدیه به کاسترو اهدا می‌کرد. با این حال، این طرح پس از آنکه یکی از عوامل سیا داناوان را از آن مطلع کرد، به شکست انجامید.

94110

 

 

 

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید