Performancing Metrics

توقف سودآوری ملی پشت بلاتکلیفی دو دستگاه مسئول | اتاق خبر
کد خبر: 322499
تاریخ انتشار: 11 اسفند 1394 - 15:21
تبدیل گاز به برق یکی از راه‌های افزایش ارزش افزوده صادراتی است، اما ایران با داشتن منابع فراوران گازی، برای اجرای طرح‌های خود در این زمینه با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند.

اتاق خبر: تبدیل گاز به برق یکی از راه‌های افزایش ارزش افزوده صادراتی است، اما ایران با داشتن منابع فراوران گازی، برای اجرای طرح‌های خود در این زمینه با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند، عدم موافقت وزارت نیرو، راندمان پایین نیروگاه‌ها و البته مشکلات قیمت‌گذاری گاز برای مصرف نیروگاه‌ها از جمله این مشکلات است.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا، طرح صادرات برق از سوی نیروگاه‌ها، طرحی است که وزارت نفت به عنوان متولی گازرسانی و البته یکی از بزرگترین طلبکاران نیروگاه‌ها نیز موافقت خود را برای مشارکت در آن مطرح کرده است، اما برای اجرای آن اتخاذ سیاستی واحد و هماهنگ بین متولیان انرژی در کشور مورد نیاز است.

وزیر نفت در این زمینه می‌گوید صادرات برق ارزان در صورتیکه قرار باشد نیروگاه‌ها گاز ارزان دریافت کنند اقتصادی نیست و البته روی دیگر ماجرای صادرات برق به عنوان محصولی که طبیعتا باید ارزش افزوده‌ای نسبت به گاز داشته باشد،‌ موضوع راندمان پایین نیروگاه‌ها است.

وزیر نیرو از طرف دیگر معتقد است که صادرات برق با وضعیت فعلی اقتصادی است چراکه یکی از محصولات حاصل از گاز به حساب می‌آید و البته به دنبال دستیابی به درآودهایی از این طریق نیز می‌رود.

شرکت ملی صادرات گاز، در ماه‌های گذشته توافق‌نامه‌هایی را با 5 نیروگاه در زمینه صادرات برق به امضا رساند که البته حاصل آن جز ادامه بلاتکلیفی‌ها نبود، اما به نظر می‌رسد با این حرکت وزارت نفت نخستین گام را برای همکاری با نیرویی‌ها در زمینه صادرات برق برداشته است.

هدف از این قرارداد هماهنگی جهت دریافت گاز از وزارت نفت و انجام صادرات و سپس پرداخت هزینه گاز دریافتی بود،با این حال تمام توافق انجام شده و البته توافقات بعدی در این زمینه منوط به موافقت وزارت نیرویی شد که پیش از این و پس از آن چندین بار با دخالت وزارت نفت در زمینه صادرات برق مخالفت کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز البته برای اجرای این توافقات، برخی جزئیات را نیز در نظر گرفته بود و نحوه تقسیم سود حاصل از صادرات برق نیز با دو روش یعنی در نظر گرفتن گاز به عنوان سرمایه و تقسیم سود حاصل از فروش به نسبت آورده هر یک از دو بخش و همچنین در نظر گرفتن قیمت ثابتی برای گاز خوراک این نیروگاه‌ها، مشخص شد.

هدف از طرحی که از سوی وزارت نفت به عنوان مخالف جدی صادرات برق با قیمت ارزان‌تر از گاز صادراتی مطرح شده است، تشویق برای افزایش سرمایه‌گذاری دربخش نیروگاهی و البته ایجاد ارزش افزوده‌ای در زمینه فروش گاز است.

صادرات گاز یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه انرژی در پساتحریم است و البته فروش فرآورده نسبت به خام فروشی برتری دارد، اما از جمله مشکلات بزرگ نیروگاه‌ها برای انجام صادرات راندمان پایین، تولید برق با قیمت گران و نبود صرفه اقتصادی برای صادرات است.

مدیرعامل شرکت صادرات گاز با تکیه بر همین افزایش راندمان برای نیروگاه‌ها می‌گوید طرح وزارت نفت برای صادرات برق به تشویق سرمایه‌گذاری در حوزه ایجاد نیروگاه کمک می‌کند. بر این اساس شرکت‌های خصوصی که این توان را دارند، نیروگاه‌هایی با راندمان بالای 60 درصد ایجاد کنند که صادرات برق از آن نیز توجیه اقتصادی داشته باشد، تشویق به سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌شوند.

یکی از مشکلات صادرات برق اما از سوی وزارت نیرو، تعیین نرخ گاز مورد نیاز نیروگاه ها اعلام شده است که به گفته معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت فرمول تعیین قیمت گاز برای این نیروگاه‌ها همانند فرمول قیمت گاز صادراتی ایران برای همان منطقه در کشور مقصد - خریدار برق-خواهد بود.

تعیین نرخ گاز برای این دسته از نیروگاه‌ها با این روش در واقع به معنای این است که قمیت برقی صادراتی باید صرفه اقتصادی را نسبت به صادرات گاز خام به همان منطقه داشته باشد، موضوعی که وزارت نیرو چندان با آن موافق نیست.

وزارت نیرو و نفت هردو بدنه دولت به حساب می‌آیند و با یکدیگرتناقضی ندارند، به نظر می‌رسد عدم تصمیم‌گیری وزارت نیرو در مقابل توافقاتی که وزارت نفت با نیروگاه‌ها برای صادرات انجام داده است در درازمدت به فرصت‌سوزی منجر می‌شود و این درحالی است که در این حوزه پای منافع ملی در میان است.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید