Performancing Metrics

سودجویان بازار میوه در کمین فرصت مناسب | اتاق خبر
کد خبر: 322545
تاریخ انتشار: 11 اسفند 1394 - 17:35
در آستانه آغاز سال نو با داغ شدن بازار میوه، افزایش تقاضا فرصتی را فراهم کرده تا سودجویان از جنب و جوش این بازار سوء استفاده کنند و در این شرایط سودهای هنگفت به جیب بزنند.

اتاق خبر: به رغم ممنوعیت واردات، همچنان میوه های خارجی در بازار خودنمایی می کند و در کنار محصولات داخلی با ضربه زدن به کشاورزان، سلامت جامعه و اقتصاد کشور جای خود را در سبد مصرف خانوار باز می کنند.
بنا بر این گزارش به نقل از ایرنا؛ در این میان سودجویان بازار میوه با نیازشناسی از مصرف کنندگان، رصد بازار و تحرک به موقع اقدام به واردات و توزیع میوه های خارجی آن هم اقلامی می کنند که در داخل کشور به وفور تولید می شود و به این طریق ضربات مهلک و جبران ناپذیری بر پیکره اقتصاد کشاورزی و تولیدکنندگان محصولات باغی وارد می کنند.
ضرباتی که نه تنها جبران نمی شود بلکه روز به روز با تداوم واردات نابسامان میوه و نبود برنامه ریزی هدفمند برای آن بیش از گذشته تکرار می شود.
واردات میوه مسائل و مشکلاتی در بر دارد که از آن جمله می توان به مسائل بهداشتی، بیماریها و آفاتی که با واردات قاچاق میوه سلامت جامعه و مزارع کشاورزی را تهدید می کند اشاره کرد.
بیش از یک سال پیش وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت صدور مجوز واردات مواد غذایی، کالاهای اساسی و کشاورزی را بر عهده گرفت و از اواخر پارسال و اوایل امسال واردات هرگونه میوه و مرکبات را ممنوع اعلام و تاکید کرد که حجم تولید میوه های مختلف در داخل کشور کافی است و تقاضای داخلی را تامین می کند بنابراین نیازی به واردات نیست.
به نظر می رسد این ممنوعیت قانونی ظاهرا نتوانسته جلوی ورود میوه به کشور را بگیرد بطوری که هم اکنون انواع و اقسام میوه های خارجی در بازار موجود است و بدون هیچ مشکلی خرید و فروش می شود.
هم اینک عمده ترین اقلام میوه خارجی موجود در بازار مشهد غیر از میوه های گرم سیری مانند موز، نارگیل، آناناس و انبه که در کشور تولید نمی شود و واردات آن ممنوعیت ندارد شامل سیب فرانسوی، انگور، گلابی و سیب چینی، پرتقال مصری، نارنگی پاکستانی و انگور مکزیکی در فصول مختلف سال است.

* تنها سه قلم میوه خارجی مجاز
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی می گوید: در حوزه قاچاق میوه با حساسیت بسیار زیادی بر حسب دستور وزارتی فعالیتها از چند ماه پیش آغاز شده است.
علی باخرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مکاتبات انجام شده با اتحادیه میوه و تره بار، عمده فروشان میوه تنها مجاز به خرید و عرضه سه نوع میوه خارجی شامل موز، نارگیل و انبه هستند که از سوی وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات دارند.
وی در این میان مجوز واردات آناناس را به صورت مقطعی در طول ذکر و بیان کرد: بر این اساس با مشاهده هر نوع توزیع میوه خارجی غیر از اقلام مذکور به شدت و با قاطعیت برخورد می شود.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: این روند از دی ماه گذشته در استان آغاز شده است.
وی افزود: با این شدت عمل 98 درصد بازار از میوه های خارجی پاکسازی شده و به یک تا دو درصد توزیع میوه خارجی کاهش یافته است.
باخرد ادامه داد: همچنین شکل قاچاق در این بخش تغییر کرده و نسبت به گذشته متفاوت شده بطوری که واردات با اتوبوس از مناطق جنوبی و خودروی سواری به مشهد صورت می گیرد.
وی گفت: این محموله ها در حاشیه شهرها به دو طریق توزیع و خرد می شود، یا در خانه های شخصی در اطراف مشهد دپو می شود و از آنجا در بین خرده فروشان توزیع و یا به صورت وانتی در سطح شهر توزیع می شود.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: پیگیریها و زحمات گروههای نظارت و متولیان این حوزه علاوه بر اینکه واردات حجمی و توزیع عمده میوه قاچاق را متوقف کرد، میزان ورود میوه قاچاق را نیز کاهش داده است.
وی با اشاره به گشتهای مشترک با همکاری پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز به منظور نظارت بر روند توزیع ادامه داد: افزایش نظارت در این زمینه موجب کشف یک محموله 50 تنی نارنگی پاکستانی در بینالود شد که این میزان کشف مجموع کشفیات امسال میوه قاچاق را در خراسان رضوب به 67 تن رساند.
باخرد گفت: کشفیات میوه قاچاق در خراسان رضوی از ابتدای سال شامل اقلام پرتقال، نارنگی و سیب پاکستانی، لیموترش، سیر چینی و پیاز می شود.
وی افزود: با تشدید نظارت و حساسیت نسبت به قاچاق میوه طی یک ماه اخیر در سطح عمده فروشیها یک تن سیر خارجی(چینی) و شش تن پیاز قاچاق نیز کشف و توقیف شد.

* محموله های میوه قاچاق معدوم می شود
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به احتمال معدوم کردن محموله های میوه قاچاق گفت: بر اساس تصمیم کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز معدوم کردن این محموله ها از سوی سازمان اموال تملیکی انجام می شود.
وی افزود: علاوه بر موضوع سلامت مردم، میوه قاچاق احتمال ورود آفات را به کشور افزایش می دهد و با ورود حتی یک آفت به باغها ممکن است خسارت هنگفتی به تولید داخلی وارد شود.
باخرد ادامه داد: هم اکنون چهار هزار واحد خرده فروشی میوه در سطح کلانشهر مشهد فعالیت دارند که در صورت فروش میوه قاچاق با برخورد قانونی روبرو می شوند.

* واردات میوه قاچاق به خراسان رضوی محدود است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: واردات میوه قاچاق به این استان کاملا تحت کنترل است و تنها مواردی محدود به صورت کارتنی وارد می شود.
مجتبی مزروعی افزود: ورود میوه قاچاق به خراسان رضوی به هیچوجه به صورت حجیم و انبوه صورت نمی گیرد و صرفا در موارد انگشت شمار با خودرو شخصی و یا اتوبوس به صورت کارتنی انجام می شود.
وی ادامه داد: عموما واردات میوه قاچاق به این صورت از طریق استانهای جنوبی مانند سیستان و بلوچستان صورت می گیرد و عمدتا نیز شامل میوه هایی نظیر لیمو و نارنگی پاکستانی می شود که در خراسان قابلیت تولید ندارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی همچنین تاکید کرد: هیچگونه کمبود میوه در این استان وجود ندارد و بازار میوه در حال تعادل و تامین است.
وی گفت: برای تنظیم بازار شب عید نیز پنج هزار تن میوه شامل سیب و پرتقال ذخیره سازی شده که در آستانه سال نو در بازار توزیع می شود.
مزروعی افزود: امسال کیفیت میوه توزیعی در شب عید بسیار بالاست و سیب ورودی در قالب طرح تنظیم بازار از استانهای غربی کشور و پرتقال ذخیره سازی شده از محصولات مازندران تامین شده است.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید