Performancing Metrics

تحقق وعده دولت در نخستین سررسید اسناد خزانه اسلامی | اتاق خبر
کد خبر: 322591
تاریخ انتشار: 11 اسفند 1394 - 20:53
فرابورس ایران در اطلاعیه‌ای از دارندگان اوراق اسناد خزانه اسلامی خواسته با توجه به موعد پرداخت نخستین سود پرداختی این اوراق در 23 اسفند ماه امسال شماره حساب بانکی خود را به کارگزار خود اعلام کنند.

اتاق خبر: فرابورس ایران در اطلاعیه ای از دارندگان اوراق خزانه اسلامی اعم از خریداران ، پیمانکاران و دارندگان اسناد خزانه اسلامی در خواست کرد با توجه به در پیش بودن موعد پرداخت به موقع مبالغ اسمی اسناد خزانه اسلامی در مرحله اول با سررسید 23 اسفند ماه 94 نسبت به اعلام شماره حساب بانکی خود به یکی از کارگزاری های عضو این بازار اقدام کنند.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛ در این اطلاعیه آمده است؛ پیرو تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت مبنی بر پرداخت به موقع مبالغ اسمی اسناد خزانه اسلامی در مرحله اول و با سر رسید 23 اسفند ماه 94 در نماد معاملاتی «اخزا1» و لزوم برنامه ریزی به منظور تسویه این اوراق در سررسید مزبور از کلیه دارندگان این اوراق اعم از خریداران ، پیمانکاران و دارندگان اسناد خزانه اسلامی تقاضا می شود حداکثر تا تاریخ 15 اسفند ماه 94 نسبت به اعلام شماره حساب بانکی خود به یکی از کارگزاری‌های عضو فرابورس ایران اقدام کنند.

فرابورس اعلام کرده مبلغ اسمی اسناد خزانه اسلامی مرحله اول در سررسید مربوطه صرفاً به حساب بانکی معرفی شده داندگان این اسناد که در سامانه تسویه شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ثبت شده باشد واریز خواهد شد.

پیمانکارانی که اسناد خزانه اسلامی مرحله اول خود را از تاریخ 15 اسفند ماه 94 به بعد از بانک ملی ایران دریافت کنند وجوه خود را در سررسید توسط بانک ملی ایران به حساب های معرفی شده از سوی آنها دریافت می‌کنند.

بر اساس این گزارش در تاریخ 8 مهر ماه 94 برای نخستین بار اوراق بهاداری  تحت عنوان اسناد خزانه اسلامی در حجم 400 هزار برگه‌ای با تاریخ سررسید منتهی به 23 اسفند ماه 94، در نماد معاملاتی " اخزا1 " ، از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس عرضه و به قیمت 900 هزار و 500 ریال کشف قیمت شد.

بر اساس این گزارش، اسناد خزانه اسلامی، اسناد بانامی هستند که دولت به منظور تسویه بدهی های مسجل خود با حفظ قدرت خرید، بابت طرحهای تملک دارای ی های سرمایه ای با قیمت اسمی و سررسید معین به طلبکاران غیردولتی واگذار می نماید.

تفاوت عمده این اسناد با سایر اوراق بهادار، در سررسید آنها و پرداخت سود است . این اسناد عموماً سررسیدی کمتر از یکسال داشته و اغلب سررسیدشان به صورت 4 ، 13 ، 26 و 52 هفته ای است. اسناد خزانه فاقد کوپن سود هستند و عایدی آنها حاصل از خرید ارزان تر از ارزش اسمی آنها است. آخرین مالکان این اسناد، در سررسید مبلغ اسمی آن را از دولت دریافت می کنند.

باتوجه به اینکه خزانه داری کل کشور تعهد پرداخت مبلغ اسمی این اسناد در سررسید را برعهده گرفته است به این ابزار معاملاتی اوراق بدون ریسک اطلاق می شود.

حداقل حجم عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی 400 هزار  ورقه و تاریخ سررسید اوراق 23/12/1394 عنوان شده است. با توجه به تعطیل بودن روز یکشنبه 23 اسفند ماه ، سود این اوراق یک روز زودتر به حساب دارندگان آن واریز می شود.

 دراین معامله نحوه تسویه و پایاپای معاملات  T+1 4 (یعنی تسویه معاملات طی 14 روز معاملاتی )عنوان شده و هیچ گونه محدودیتی در خصوص حداقل و حداکثر تعداد اوراق قابل خریداری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین مضرب ورود سفارشات در سامانه معاملاتی اعلام نشده است.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید