Performancing Metrics

بی نظمی در بخش تولید و صادرات زعفران ایرانی شدت یافته است | اتاق خبر
کد خبر: 322594
تاریخ انتشار: 11 اسفند 1394 - 13:58
رئیس هیات مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران در گفت و گو با اتاق خبر
علی شریعتی مقدم: افغان ها با بردن پیاز زعفران از ایران به افغانستان و با کمک اروپایی ها برنامه منسجم و منظمی را برای توسعه کاشت و صادرات زعفران در کشور خود طراحی کرده اند.

اتاق خبر- رئیس هیات مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران با اعلام اینکه در حال حاضر ایران بزرگترین صادر کننده زعفران محسوب می شود؛ اعلام کرد: با این وجود بی نظمی در نحوه تولید و صادارت طلای سرخ شدت یافته است.
علی شریعتی مقدم در گفت و گویی که با اتاق خبر داشت با تاکید بر مزیت های این محصول در مورد توسعه صادرات ادامه داد: با توجه به اقلیم خشک و آب و هوای ایران، کشت این محصول علاوه بر ارز آوری برای کشور از طریق صادرات، می تواند در رفع بیکاری در کشور کمک بزرگی کند.
شریعتی مقدم با اعلام این که در حال حاضر حدود 30 کشور  به کشت و صادرات زعفران روی آورده اند، ادامه داد: این کشور های می توانند رقبای ایران در زمینه تولید و صادرات زعفران باشند. صنعت بسته بندی که توسط بخش خصوصی ایجاد شده است همچنان درگیر مشکلاتی است که ناشی از فضای کسب و کار موجود در کشور به آن تحمیل می کند.
رییس هیات مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران ایران ادامه داد: در بخش تولید بازدهی لازم را تولید کنندگان ندارند. جا دارد مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به این نکته توجه کنند که زعفران محصول کمیابی است و با توجه به ارزآوری این محصول و تناسب آن با اقلیم آب و هوایی کشور می توان تولید و صادرات این محصول را افزایش داد.
وی در مورد کشت زعفران از سوی اسپانیا و رقابت با این کشور در بازار جهانی گفت: اسپانیا در مورد کشت زعفران از ایران نتوانسته پیشی بگیرد اما در بخش بازاریابی و فروش ممکن است به دلیل فضای کسب و کار مناسب در این کشور است.
شریعتی مقدم در مورد کشت زعفران در افغانستان گفت: افغان ها با بردن پیاز زعفران از ایران به افغانستان و با کمک اروپایی ها برنامه منسجم و منظمی را برای توسعه کاشت و صادرات زعفران در کشور خود طراحی کرده اند. این می توان زنگ خطری برای تولید کنندگان زعفران در ایران باشد.
رییس هیات مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران ایران با بیان اینکه در گذشته زعفران به صورت فله ای به افغانستان قاچاق می شده است ادامه داد: به همین دلیل این محصول به دلیل وجود تعرفه های کمتر به هند صادر شده است. در حقیقت در حال حاضر کشورهای زیادی در آفریقا، آمریکای جنوبی به کشت زعفران رو آورده اند.
وی با تاکید بر سرمایه گذاری در این صنعت، گفت: در صورتی که برنامه ریزی صحیح و درستی برای زعفران صورت نگیرد این محصول نیز به سرنوشت محصولات دیگر مواجه خواهد شد و بازار جهانی خود را از دست خواهد داد.
شریعتی مقدم در مورد وضعیت بازار این محصول در آینده گفت: در سال جاری با توجه به مشکلاتی مانند واسطه گری، بازار زعفران با نوسانات زیادی مواجه بود. با این حال امیدوار هستیم که در سال جدید نوسانات کمتری در بازار این محصول شاهد باشیم.

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید