Performancing Metrics

100 میلیون هکتار اراضی کشور تحت تاثیر پدیده بیابانی شدن است | اتاق خبر
کد خبر: 322598
تاریخ انتشار: 11 اسفند 1394 - 21:19
رئیس سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه 32 میلیون هکتار از اراضی کشور بیابانی است، بیان داشت: صد میلیون هکتار از سطح اراضی کشور تحت تاثیر عوامل بیابانی قرار دارد.

اتاق خبر: خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان شعار هفته منابع طبیعی با عنوان «مدیریت جامع منابع طبیعی، با مشارکت مردمی» در زمینه اقدامات این سازمان در مورد آبخیزداری گفت: پدیده سیل‌خیری عوامل مختلفی دارد که اگرچه پوشش جنگلی در کاهش آن موثر است، اما گاهی اوقات شدت بارندگی به قدری زیاد است که حتی در صورت وجود پوشش گیاهی مناسب نیز این اتفاق صورت می‌‌گیرد.

بنا بر این گزارش به نقل از فارس؛ وی با بیان اینکه اما یک قاعده علمی در این مورد وجود دارد که هرچقدر پوشش گیاهی بیشتر شود میزان نفوذ آن بالاتر می‌رود و نتایج بررسی‌های علمی نشان می‌دهد، در یک خاک عرصه جنگلی 40 برابر خاک فاقد پوشش گیاهی نفوذپذیری آب بیشتر می‌شود.

جلالی بیان داشت: در برنامه ششم توسعه پیشنهاد داده‌ایم، تا در سطح 14 میلیون هکتار از اراضی کشور عملیات آبخیزداری انجام شود همچنین 3 میلیون هکتار کانون اصل بیابان‌زایی در کشور شناسایی شده که سالانه باید صد هزار هکتار از این اراضی در 500 هزار هکتار از این اراضی عملیات بیابان‌زدایی انجام شود.

وی گفت: این دو مساله از مسایل مهم به شمار می‌رود که اعتبارات آن کافی نیست و بنابراین دولت باید به آن یک توجه ویژه داشته باشد.

*ادغام سازمان جنگل‌ها در وزارت نیرو و محیط زیست منتفی شد

رئیس سازمان جنگل‌ها همچنین درمورد ادغام این سازمان در وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست که پیشنهاد آن در پیش‌نویس لایحه ششم داده شده بود اظهار داشت: این موضوع که در پیش‌نویس لایحه ششم توسط سازمان مدیریت ارائه شده بود، در جلسه دولت مورد بررسی قرار گرفت و سپس منتفی شد.

وی با بیان اینکه جامع‌نگری در حوزه آبخیز، مشارکت مردم، حفاظت و بحث فرهنگ‌سازی و مهار عوامل ناپایداری جز 5 سیاست راهبردی این سازمان است بیان داشت: گرمایش زمین و تغییر اقلیم، کمبود آب شیرین و بیابان‌زایی در مجموع سه پدیده و چالش خطرناک در دنیا که در کشور ما هم به وضوح قابل مشاهده است و در مباحث اقتصادی و فرهنگی مردم اثرگذار است و برای رفع این چالش باید عزم جدی داشته باشیم.

جلالی افزود: با گرم شدن یک درجه هوا 17 درصد نیاز آبی گیاهان و درختان اضافه می‌شود. بنابراین با توجه به گسترش پدیده بیابان‌زایی در مناطق مختلف جهان و همچنین ایران که در کمربند خشک قرار گرفته پرداختند به مسائل آب و حفظ منابع آبی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

*کاهش دو درصدی سطح حریق جنگل‌ها و مراتع

رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به کاهش دو درصدی سطح حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور بیان داشت: سال 93 ، 18 هزار و 840 هکتار از اراضی کشور دچار آتش‌سوزی شد که امسال این میزان به 18 هزار و 471 هکتار کاهش یافت.

جلالی همچنین در مورد سطح بیابان‌های کشور تصریح کرد: بر اساس تعریف کنوانسیون بیابان‌ها هر سرزمینی که توان اکولوژیک و تولید کاهش یابد دچار پدیده بیابانی شده است.

وی افزود: بر اساس این تعریف عرصه‌های وسیعی از کشورمان که دچار بیلان منفی آب و یا شور یا قلیایی شدن شده است جزء مناطق بیابانی به شمار می‌رود که این مناطق 20 درصد عرصه‌های کشور و معادل 32 میلیون هکتار است.

* 100میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تاثیر پدیده بیابانی است

رئیس سازمان جنگل ها افزود: اما 100 میلیون هکتار از سطح اراضی کشور تحت تاثیر پدیده بیابانی شده است.

وی در ادامه به مهمترین فعالیت‌ها و عملکرد این سازمان در دو سال اخیر اشاره کرد و بیان داشت: اجرای 561 فقره طرح حفاظت مشارکتی در سطح 3 میلیون هکتار و ارتقای ضریب حفاظتی در منابع طبیعی تا 49 درصد، رسیدگی به 20 هزار مورد پرونده‌های اختلاسی اراضی به مساحت 729 هزار و اجرای احکام قضایی خلع ید اراضی ملی از متصرفان در سطح 41.2 هزار هکتار، اخذ سند مالکیت سند ملی و کاداستر در سطح 9 میلیون هکتار و تعیین تکلیف 70 فقره پرونده‌های مهم زمین خواری در کشور از مهمترین اقدامات حفاظتی و حقوقی در منابع طبیعی بوده است.

وی بیان داشت: جرم انگاری تخریب منابع طبیعی و تشدید مجازات تخریب‌کنندگان منابع طبیعی با مشارکت مردم از طریق تدوین و ارایه لایحه ارتقای حفاظت و تقویت ساختار و فرهنگ منابع طبیعی از اقدامات فرهنگ‌سازی و مشارکت مردمی این سازمان در دو سال گذشته بوده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها به اجرای طرح‌های مدیریت منابع طبیعی در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: از اهم این فعالیت‌ها و عملکردها اجرای طرح مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز با رویکرد مشارکت مردمی در سطح 1.5 میلیون هکتار، تولید و تامین نهال گونه‌های جنگلی و مرتعی به تعداد 65 میلیون اصله و واگذاری طرح‌های مرتع‌داری به میزان 1.5 میلیون هکتار از اهم این فعالیت ها بوده است.

جلالی بیان داشت: اجرای عملیات پرورش و بهسازی جنگل با مشارکت مردم در سطح 21 هزار هکتار و ایجاد سامانه‌های آبگیر باران در سطح 6 هزار و 800 هکتار از اقدامات بهداشتی و پرورشی در عرصه‌های آسیب‌دیده جنگل‌های زاگرسی در دو سال اخیر بوده است.

وی در ادامه به برخی از طر‌ح‌های بین‌المللی در منابع طبیعی و همچنین راه‌اندازی سامانه سنجش و پایش منابع طبیعی در دو سال گذشته اشاره کرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها همچنین به بودجه پیشنهادی این سازمان در لایحه بودجه سال 95 اشاره کرد و گفت: پیشنهاد شده تا بودجه این سازمان به 520 میلیارد تومان افزایش یابد که در صورت تصویب بودجه سازمان جنگل‌ها نسبت به سال 94، 40 درصد افزایش خواهد داشت.

* اصلاح موارد ذکر شده در طرح حفظ کاربری اراضی کشاورزی

وی درمورد طرح کاربردی اراضی کشاورزی اظهار داشت: این طرح در مجلس شکل گرفته و متاسفانه شامل مواردی در حوزه منابع طبیعی است که احتمال دارد باعث سوء استفاده از قوانین شود به همین خاطر ما به طرح مذکور اعتراض کرده‌ایم.

جلالی با بیان اینکه اعتراضات سازمان جنگل‌ها به بیش از 10 مورد از موارد ذکر شده در این طرح بوده است گفت: سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور نیز خواستار اصلاح این موارد شده‌اند. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امیدواریم مجلس این طرح را نهایی نکند گفت: حتما باید اصلاحات لازم در این زمینه اعمال شود.

وی در ادامه با اشاره به طرح گردشگری سیب در کنار جاده فیروزکوه اشاره کرد و گفت: اراضی که برای این طرح در نظر گرفته شده شامل سه بخش است. بخشی از آن اراضی خریداری شده از مردم، بخشی که حدود 24 هکتار است و جزء طرح درختکاری به شمار می‌رود و همچنین 300 هکتار اصله هم که به جهاد کشاورزی تخصیص داده شده بود و مراحل قانونی آن هم طی شده بود.

وی با بیان اینکه در مجاور طرح بخشی از ذخیره‌گاه ارس قرار دارد اظهار داشت: در این طرح نکات حفاظتی و مدیریتی به خوبی رعایت می‌شود و به هیچ وجه قطع درختی صورت نگرفته و برای عبور مسیر تله کابین نیز فقط اقدامات حفاظتی انجام شده است و با توجه به اینکه این یک پروژه گردشگری محسوب می‌شود با رعایت نکات حفاظتی و اقدامات قانونی مشکلی به وجود نخواهد آمد.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید