Performancing Metrics

علاقه پاکستان به جهش همکاری های اقتصادی با ایران | اتاق خبر
کد خبر: 322649
تاریخ انتشار: 12 اسفند 1394 - 00:54
در آستانه سفر رییس جمهور و هیات بزرگ اقتصادی ایران به پاکستان، هیات تجاری پاکستانی با حضور در اتاق ایران زمینه های توسعه مناسبات اقتصادی را مورد بررسی قرار دادند.

اتاق خبر: در آستانه سفر رییس جمهور و هیات بزرگ اقتصادی ایران به پاکستان، هیات تجاری پاکستانی با حضور در اتاق ایران زمینه های توسعه مناسبات اقتصادی را مورد بررسی قرار دادند. علی اصغر فرشچی مدیر کل آسیا و اقیانوسیه مدیر کل آسیا و اقیانوسیه معاونت بین الملل اتاق بازرگانی ایران در ابتدای این نشست، با اشاره به اشتراکات فراوان فرهنگی، قومی، مذهبی و تاریخی ایران و پاکستان گفت که این دو کشور، دارای موقعیت بسیار مناسبی برای توسعه روابط همه جانبه بخصوص در زمینه های اقتصادی، فنی و تجاری هستند.

بنا بر این گزارش به نقل از اتاق ایران؛ وی افزود: «جمهوری اسلامی ایران همواره در توسعه مناسبات خارجی خود برای کشورهای همسایه و مسلمان جایگاه و موقعیت ویژه ای قایل شده و جمهوری اسلامی پاکستان را که یکی از مهمترین همسایگان ماست همواره به عنوان شریکی قابل اتکاء و مهم تلقی کرده است».

فرشچی ادامه داد: «ایران و پاکستان با جمعیتی مشترک به میزان بیش از 270 میلیون نفر و مرز مشترک 909 کیلومتری، جمعیت جوان و تحصیلکرده، نیروی کار ماهر و ارزان، منابع عظیم طبیعی، اقتصادی که تا حدودی مکمل یکدیگر است و بسیاری از مزایای دیگر از قابلیت ها و ظرفیت های زیادی برای همکاری های مشترک برخوردار هستند اما متاسفانه از این ظرفیت ها به نحو مطلوب و شایسته استفاده نشده است. به رغم تمامی این مشترکات، حجم روابط تجاری بین دو کشور و مبادلات مالی و سرمایه گذاری شایسته ظرفیت ها و توانمندی های دو کشور نیست.»

وی با اشاره به حجم 900 میلیون دلاری تجارت ایران و پاکستان گفت:«خوشبختانه طی دو سال گذشته هیات های مهمی در سطح سیاسی و اقتصادی بین طرفین مبادله شده و تفاهمات سازنده ای صورت گرفته است که امیدواریم باعث توسعه هرچه بیشتر روابط و افزایش حجم مبادلات اقتصادی شود.»

در ادامه این نشست الماس حیدر، معاون اتاق بازرگانی و صنایع لاهور سخنانش را چنین آغاز کرد:«برای افزایش روابط با ایران به ویژه تهران آمده ایم.»

او با اشاره به اینکه اتاق لاهور بزرگ ترین اتاق پاکستان است، گفت:« این اتاق در سال 1923 تاسیس شده و اکنون 18 هزار و 500 عضو دارد.»

الماس حیدر در ادامه با تشریح وضعیت سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی پاکستان گفت:«کشور ما در زمینه منسوجات، مهندسی سبک، صنایع بزرگ، پلاستیک و چرم، مواد غذایی و دارو و همچنین، میوه، خشکبار و جواهرات فعالیت دارد.»

او در مورد زمینه های همکاری دو کشور نیز توضیح داد:«ایران و پاکستان می توانند در زمینه انرژی های جدید، تجدید پذیر، خودرو و ماشین آلات با یکدیگر همکاری داشته باشند.»

معاون اتاق بازرگانی و صنایع لاهور در ادامه با اشاره به سرمایه گذاری چین روی کریدور پاکستان و چین، پیشنهاد کرد که ایران نیز به این کریدور بپیوندد تا این سه کشور بتوانند بر بحران انرژی فائق آیند.

او گفت که حدود 800 کیلومتر از این کریدور ساخته شده و در مجموع به 2600 کیلومتر خواهد رسید.

الماس حیدر همچنین گفت:« ما باید نسبت به تجارت منطقه ای تمرکز کنیم.»

معاون اتاق بازرگانی و صنایع لاهور، از برگزاری نمایشگاهی در ماه آوریل در ایران خبر داد و گفت:« مایل هستیم محصولات خود را در این نمایشگاه به ایرانیان معرفی کنیم.» او همچنین از تمایل خود برای ایجاد گروه کاری میان اتاق تهران و اتاق لاهور سخن گفت.

بعد از معرفی و ابراز علاقمندی اعضای هیئت پاکستان، الماس حیدر، معاون اتاق بازرگانی و صنایع لاهور ادامه داد: همانطور که ذکر شد زمینه های بسیاری برای همکاری های فیمابین وجود دارد، یکی از این حوزه ها که باید مورد توجه و تاکید قرار گیرد بخش انرژی است. پروژه خط لوله از سال 2010 در دستور کار دو کشور قرار گرفت که هرچند هنوز به اتمام نرسیده است ولی ما می توانیم به سهم خود در تسریع انجام آن کمک کنیم. انتقال برق از ایران به پاکستان در جریان است اما با توجه به نیاز دوستان پاکستانی و همچنین توانمندی های بخش خصوصی ایران در این زمینه امکان همکاری های بیشتری وجود دارد.»

وی گفت:«مسئله حمل و نقل و ارتباطات نیز از جمله موضوعات مهم در روابط فیمابین است. ایجاد خطوط پروازی، برقراری خطوط حمل و نقل دریایی، احداث و بهسازی مسیرهای ریلی و جاده ای می تواند باعث تسهیل و افزایش حجم روابط شود.»

در انتهای این نشست نیز فرشچی با اشاره به اینکه، تسهیل مبادلات مالی، بانکی و پولی بین دو کشور به افزایش همکاری های تجاری و بازرگانی کمک می کند، افزود:«تحریم های ناعادلانه بین المللی باعث رکود در روابط بانکی ناخواسته فیمابین شد که مانع بزرگی برای توسعه روابط تجاری بود. خوشبختانه با رفع تحریم ها این مانع بزرگ برطرف شده و طرفین می بایست به سرعت نسبت به جبران خسارات گذشته اقدام کنند که خوشبختانه در هیات پاکستانی تعدادی از نمایندگان بانک های مختلف حضور دارند. وی افزود: تشکیل بانک مشترک و تاسیس شعب بانک ها در هر دو کشور می تواند راهگشا باشد.» به گفته ایشان، همکاری های صنعتی، تجاری، معدن، کشاورزی، بهداشتی، گردشگری و غیره از اهمیت بالایی در روابط دو کشور برخوردار است که بخصوص در بخش های کشاورزی، بهداشتی و دام تعامل بیشتر طرفین باعث پیدا شدن راهکارهای مناسب در این زمینه خواهد شد.

فرشچی با اشاره به سفر آتی رییس جمهور ایران و هیئت همراه به پاکستان گفت: امیدواریم در فضای پساتحریم شاهد توسعه مناسبات اقتصادی ایران و پاکستان باشیم و بتوانیم سطح مبادلات تجاری دو کشور را به سقف 5 میلیارد دلار برسانیم.همانطور که ذکر شد از نظر ما رسیدن به این سقف با وجود تمامی امکانات موجود در دو کشور دور از دسترس نیست و با شناخت و توانایی های موجود و تلاش مضاعف می توان به این هدف رسید.»

وی در ادامه گفت:«یکی از عمده مشکلات روابط، عدم شناخت یا محدود بودن اطلاعات تجاری و اقتصادی فیمابین است که بایستی برای رفع آن تلاش کرد و یکی از راه های برطرف کردن آن تبادل هیات های تجاری برگزاری نمایشگاه های عمومی و تخصصی، برپایی سمینارها و همایش های تجاری و اقتصادی است. اتاق بازرگانی تهران بعنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی کشور آمادگی کامل خود را برای انجام اقدامات فوق اعلام می دارد.»

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید