Performancing Metrics

مجلس شورای اسلامی به حفظ استقلال وکلا اعتقاد کامل دارد | اتاق خبر
کد خبر: 322755
تاریخ انتشار: 12 اسفند 1394 - 04:26
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی گفت: مجلس شورای اسلامی به حفظ استقلال وکلا اعتقاد کامل دارد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، محمدعلی پورمختار شامگاه سه شنبه در مراسم شصت و سومین سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری که به مناسبت هفته وکیل مدافع در تالار شهیدان نژادفلاح کرج برگزار شد، با تاکید بر اینکه کانون وکلا باید مستقل باشد، اظهار کرد: وکالت به لحاظ ماهیت، الزامات، ضروریات، وظایف و توقعاتی که موکل از وکیل دارد باید مستقل باشد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه استقلال وکیل یا حرفه وکالت تعارضی با هیچ قوه علی الخصوص قوه قضاییه و همچنین قضات برای صدور حکم ندارد، گفت: وکلا جزو قشر فرهیخته جامعه هستند که طی تشریفاتی نسبتا سختگیرانه انتخاب و همیشه تحت نظارت هستند.

پورمختار اضافه کرد: وکلا برای دفاع همه جانبه از موکلانشان نیازمند حضوری قوی در جامعه هستند این حق نباید از آنها سلب شود.

استقلال وکلا نباید محدود یا مخدوش شود

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در ادامه به ضرورت اعتماد به وکلا اشاره کرد و گفت: عده معدودی از قضات و وکلا تخلفاتی دارند این دلیلی محکمی برای سلب اعتماد و استقلال آنها نیست.

وی خطاب به قضات گفت: حضور و دخالت وکیل نباید باعث نگرانی شما شود چرا که وکلا نیز به مانند قضات برای اجرای عدالت و کشف حقیقت تلاش می کنند.

پورمختار با تاکید بر اینکه وکلا در امر تشخیص مصادیق و عناوین حقوقی یا کیفری می توانند به قضات یاری برسانند، گفت: وکلا برای صدور حکم دقیق تر که موجبی برای تجدید نظرخواهی نداشته باشد نقش یاری کننده را ایفا می کنند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی گفت: نگرانی ما از این است که رفتار خارج از چارچوب قانون تعداد معدودی از وکلا بر رفتار حرفه ای دیگر وکلا تاثیر گذاشته و این استقلال را مخدوش و محدود کند البته که رفتار این افراد بزرگ دیده می شود.

برخی از وکلا به دنبال سیاسی کردن برخی پرونده ها هستند

وی ادامه داد: آن چیزی که برای جامعه و قوه قضاییه مهم بوده این است که وکلا به صورت حرفه ای عمل کنند و با صداقت، درستی و با تبعیت از قانون مقرارات مصوب را انجام دهند.

پورمختار به یکی دیگر از نگرانی های موجود در این حوزه اشاره کرد و گفت: برخی از وکلا به دنبال سیاسی کردن برخی پرونده ها هستند این موضوع باعث نگرانی شده است پرونده می تواند سیاسی باشد ولی سیاسی کردن پرونده برای قاضی و وکیل مانند سم است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وکلا باید برخی از پرونده ها را در فضای دادگاه و محاکم به صورت محرمانه ای مورد بررسی قرار دهند، گفت: طرح برخی پرونده ها در رسانه کار درستی نیست و باعث ایجاد چالش در جامعه می شود.

وی با تاکید بر اینکه سیاسی کردن پرونده ها و خارج از چارچوب عمل کردن برخی از وکلا باعث کاهش استقلال این حرفه مقدس می شود، گفت: محدود کردن وکیل و عدم پذیرش دفاعیات و لوایح اش خدشه ای مستقیم به استقلال این حرفه است.

قانونمداری یکی از معیارهای اصلی استقلال وکلا

پورمختار قانونمداری را یکی از معیارهای اصلی استقلال وکلا دانست و گفت: حرکت در مدار قانون، وکلا را از افتادن در دامن مسائل حاشیه ای پرونده ها مصون نگه می دارد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ رعایت چارچوب های قانونی را یکی از ضروریات اصلی برای حفظ استقلال وکلا دانست و گفت: اگر وکیل مستقل باشد توانش برای دفاع مضاعف می شود.

وی با تاکید بر اینکه استقلال یک امر نسبی است، گفت: استقلال سه قوه نیز کامل نیست برای دستیابی به استقلال نیازمند تعامل میان وکلا و قضات هستیم چرا که در یک پرونده تعامل بین وکیل و قاضی باعث کشف حقیقت می شود.

پورمختار با تاکید بر اینکه عدالت یکی از بزرگترین گمشده های بشری است، گفت: همه به دنبال عدالت هستند ولی برخی در عمل ارزشی برای عدالت قائل نیستند و در این رابطه فقط خوب حرف بزنند.

عدالت در تعامل وکیل با قاضی مدنظر قرار گیرد

وی در ادامه تاکید کرد: در تعامل وکلا با قضات باید موضوع اجرای عدالت مدنظر قرار گیرد تا شائبه ای پیش نیاد.

پورمختار به ارائه لایحه وکالت به مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: طی چند ماهه اخیر دو لایحه در این خصوص از سوی قوه قضاییه و دولت به مجلس ارسال شده است این دو لایحه تفاوت های با هم داشتند به همین منظور به هیئت حل اختلاف بین قوا ارجاع شد و در نتیجه هیئت اختلاف به لایحه دولت رای داد به این صورت لایحه دولت در خصوص استقلال وکلا قانون است و در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی به حفظ استقلال وکلا اعتقاد کامل دارد و با نگاه به واقعیات برای حفظ استقلال وکلا و نهاد وکالت که نهادی قدیمی است تلاش می کنند و معتقد است که استقلال این نهاد با دیگر دستگاه در تضاد نیست.

پورمختار در پایان با تاکید بر اینکه در بررسی لایحه وکالت حداکثر استقلال مدنظر قرار خواهد گرفت: امیدواریم در آینده شاهد تصویب قوانینی باشیم که حافظ استقلال وکلا باشند.

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید