Performancing Metrics

سرمایه‌گذاری بنگاه‌های ایرانی برای تولید مشترک و صادرات به بازار اروپا | اتاق خبر
کد خبر: 322907
تاریخ انتشار: 12 اسفند 1394 - 20:45
معاون وزارت امورخارجه آلبانی در راس یک هیات دیپلماتیک با رییس اتاق تهران دیدار کرد. در این ملاقات دو طرف توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور را مورد تاکید قرار دادند و در مورد زمینه‌های همکاری به بحث و گفت‌و‌گو پرداختند.

اتاق خبر: معاون وزارت امورخارجه آلبانی در راس یک هیات دیپلماتیک با رییس اتاق تهران دیدار کرد. در این ملاقات دو طرف توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور را مورد تاکید قرار دادند و در مورد زمینه‌های همکاری به بحث و گفت‌و‌گو پرداختند. مقامات وزارت خارجه آلبانی در این دیدار خواستار همکاری‌های بیشتر وبه ویژه سرمایه‌گذاری بنگاه‌های ایرانی در خاک آلبانی برای تولید مشترک و صادرات به بازار اروپا شدند.


بنا بر این گزارش به نقل از اتاق بازرگانی، مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران در این دیدار ضمن اشاره به سطح روابط دیپلماتیک ایران و آلبانی گفت: «ایران در دهه 1370 سفارت خود را در این کشور تاسیس کرد و در سال 1388 سطح آن را از سطح کاردار به سفیر ارتقا داد. اما آلبانی هنوز در ایران سفارتخانه ندارد و مسایل خود را از طریق آنکارا پیگیری می‌کند.» خوانساری با اشاره به روابط دوجانبه ایران و آلبانی در حوزه تجاری گفت: «حجم روابط تجاری ایران و آلبانی در سطح قابل قبولی نیست و به نظر می‌رسد، با اعزام هیات‌ها و شناخت پتانسیل‌های یکدیگر بتوانیم زمینه ارتقای سطح روابط تجاری را فراهم کنیم.» او افزود: «به طور یقین آلبانی نیازمندی زیادی به توسعه زیرساخت‌هایش دارد و اگر این شناخت به وجود بیاید امکان سرمایه‌گذاری بنگاه‌های ایرانی در این کشور وجود دارد.»


رییس اتاق تهران با اشاره به ورود حدود 140 هیات تجاری در ماه‌های گذشته به ایران، گفت: «ایران برای رشد اقتصادی تعیین شده در اسناد بالادستی، سالانه به 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و بر این اساس، استراتژی جدید اقتصادی ایران در سال‌های پیش رو، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه صادرات به کشورهای همجوار است.» او با اشاره به اندازه بازار ایران با احتساب جمعیت کشور و کشورهای همجوار، سرمایه‌گذاری در ایران را سودآور توصیف کرد.


مسعود خوانساری در ادامه دستاوردهای سفر رییس‌جمهوری به ایتالیا و فرانسه را مورد اشاره قرار داد و گفت: «ارزش قراردادهایی که در این سفر منعقد شده به 30 میلیارد دلار می‌رسد و آقای روحانی در ماه‌های آینده به اتریش، عراق و پاکستان نیز سفر خواهند کرد.»  او گفت: «به نظر می‌رسد، امکان توسعه همکاری‌ها میان ایران و آلبانی وجود دارد به شرط آنکه شناختی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های دو طرف حاصل شود. اتاق تهران نیز با 15 هزار عضو از شرکت‌های بزرگ و متوسط در بخش‌های مختلف، می‌تواند به افزایش شناخت دو طرف از یکدیگر کمک کند.»


سال‌های زیادی را از دست داده‌ایم
معاون وزیر امور خارجه آلبانی در ابتدای این دیدار با ابراز رضایت از حضور در ایران و ملاقات با رییس اتاق تهران، عنوان کرد که از روز گذشته با تعدادی از مقامات ایرانی از جمله  رییس سازمان توسعه و تجارت، دیدار کرده است. سلیم بلورتایا با اشاره به تعدد هیات‌های خارجی که پس از برجام به ایران رفت‌وآمد دارند گفت: «من می‌دانم اتاق تهران روزهای شلوغ و پررفت‌وآمدی را می‌گذراند و هیات‌های خارجی متعددی از کشورهای مختلف برای رایزنی با بخش خصوصی ایران به اینجا می‌آیند. من نیز با هدفی مشابه و برای توسعه روابط اقتصادی اینجا هستم.»


بلورتایا آلبانی را کشوری کوچک با اقتصادی کوچک توصیف کرد که سالانه 11 میلیارد یورو تولید ناخالص داخلی دارد. او هم‌چنین در مورد اقتصاد آلبانی افزود: «عمده تولیدات ما در بخش کشاورزی و معدن است. البته ذخایر محدودی نفت خام هم داریم که آن را صادر می‌کنیم.» به گفته این مقام آلبانیایی گردشگری نیز یکی از محورهای اصلی اقتصاد این کشور است. معاون وزیرخارجه آلبانی هم‌چنین با اشاره میزان واردات و صادرات این کشور عنوان کرد که واردات به آلبانی سه برابر صادرات این کشور است. او گفت: «تراز تجاری ما با ایران نیز منفی است. ایران صادراتی معادل 104 میلیون دلار به کشور ما دارد و در مقابل صادرات ما به ایران کمتر از میلیون دلار است.» سلیم بلورتایا گفت: «حقیقت این است که روابط بین ایران و آلبانی مدت‌هاست توسعه نداشته و ما سال‌های زیادی را از دست داده‌ایم. اکنون فکر می‌کنیم باید تلاش بیشتری برای توسعه مراودات اقتصادی و مبادلات تجاری داشته باشیم.» او با اشاره به ثبات مناسب اقتصادی در آلبانی ادامه داد: «کشور ما حتی در سخت‌ترین سال‌های اقتصادی جهان موفق شد رشد مثبت اقتصادی بین 2 تا 3 درصد داشته باشد. در سال گذشته نیز رشد اقتصادی آلبانی 2.8 بود و امیدواریم این رقم در سال جاری میلادی افزایش یابد.» به گفته بلورتایا حدود 50 درصد از مردم آلبانی در حوزه کشاورزی مشغول هستند و سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی 20 درصد است. او عنوان کرد که بخش خدمات اگرچه اشتغال پایین‌تری دارد اما سهم‌اش در تولید ناخالص داخلی بیشتر است.


سلیم بلورتایا هم‌چنین با اشاره به بخش صنعت در این کشور توضیح داد که آلبانیایی‌ها با وارد کردن مواد خام از دیگر کشورها و انجام فرآیندهای مختلف کالاهایی با ارزش افزوده تولید می‌کنند و از آنجایی که این کشور از نیروی کار ارزان و جمعیت بسیار جوان و تحصیلکرده و آموزش‌دیده برخوردار است می‌تواند شریک خوبی برای همکاری‌های اقتصادی باشد. معاون وزیر امورخارجه آلبانی جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در آلبانی را محدود به این مزایا ندانست و گفت: «اصلی‌ترین انگیزه برای سرمایه‌گذاری در آلبانی این است که ما در آستانه الحاق به اتحادیه اروپا هستیم و پس از آن هر سرمایه‌گذاری که در آلبانی حضور داشته باشد با یک بازار بسیار بزرگ مواجه می‌شود و می‌تواند از این فرصت به خوبی بهره ببرد.» او هم‌چنین با اشاره به تلاش ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO) گفت: «کشور ما عضو سازمان تجارت جهانی است و با پیوستن ایران به این سازمان قطعاً روابط بین دو کشور می‌تواند تسهیل شود.»


 خوانساری در پاسخ به سخنان معاون وزیر امور خارجه آلبانی به این نکته اشاره کرد که نقطه آغاز همکاری‌ها می‌تواند تجارت باشد و در نهایت به سرمایه‌گذاری منتهی شود. رییس اتاق تهران در ادامه، صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش انرژی را به عنوان یکی از زمینه‌های مراوده دو کشور برشمرد و گفت: «شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه خدمات فنی و مهندسی، اکنون پروژه‌هایی را در آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی و کشورهایی چون ونزوئلا، الجزایر، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان اجرا کرده یا در دست اجرا دارند. افزون بر این با توجه به پایین بودن دستمزد کارگر در آلبانی، ایرانی‌ها می‌توانند کالاهایی را برای بسته‌بندی به کشور شما بفرستند و این کالاها را به اروپا صادر کنند.»

در پایان این دیدار مقرر شد همکاری‌های اتاق تهران با وزارت خارجه آلبانی جهت کسب اطلاعات تجاری و اقتصادی بیشتر ادامه یابد.

 94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید