Performancing Metrics

قسم‌ یاد می‌کنم در عالم احدی را اشبه به امام معصوم، از مقام معظم رهبری نمی شناسم | اتاق خبر
کد خبر: 322946
تاریخ انتشار: 13 اسفند 1394 - 00:05
مصباح یزدی:
آیت الله مصباح یزدی، با بیان این‌که در عصر حاضر مصادیق بارز مبلغ رسالات الله که «یخشونه و لا یخشون احدا الا الله» باشند، امام (ره) و بعد از ایشان مقام معظم رهبری هستند
اتاق خبر - آیت الله مصباح یزدی، با بیان این‌که در عصر حاضر مصادیق بارز مبلغ رسالات الله که «یخشونه و لا یخشون احدا الا الله» باشند، امام (ره) و بعد از ایشان مقام معظم رهبری هستند، گفت: با توجه به تجربیاتی که در طول هشت دهه از زندگی خود داشته‌ام، می‌توانم قسم یاد کنم که در عالم احدی را اشبه به امام معصوم، از مقام معظم رهبری نمی شناسم.
 

آیت الله مصباح يزدي، با بيان اين‌که در عصر حاضر مصاديق بارز مبلغ رسالات الله که «يخشونه و لا يخشون احدا الا الله» باشند، امام (ره) و بعد از ايشان مقام معظم رهبري هستند، گفت: با توجه به تجربياتي که در طول هشت دهه از زندگي خود داشته‌ام، مي‌توانم قسم ياد کنم که در عالم احدي را اشبه به امام معصوم، از مقام معظم رهبري نمي شناسم.

به گزارش «انتخاب»، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در همايش عمار‌هاي ولايت با اشاره به اين‌که بسياري از علما در راه مبارزه با دشمنان اسلام فداکاري کرده اند، ادامه داد: يکي از افتخارات ما طلاب اين است که کتاب مهم درسي ما به نام لمعه، هم مؤلف و هم شارح آن، در راه حفظ مذهب به شهادت رسيده اند؛ چه بسا اين واقعه، تقديري الهي بوده است که همواره يادمان باشد شعار مذهب ما چيست و الگوهاي ما چه کساني هستند.

مصباح يزدي، با اشاره به نمونه‌هاي مختلفي از زحمات و کارهاي عظيم علما در گذشته، خدمات عظيم خواجه نصيرالدين طوسي را برشمرد و افزود: وي در تشکيل جامعه مسلمان واحدي با استان‌هاي مختلف، زحمات بسياري کشيد. وي با پذيرش وزارت مغول‌ها، آن‌ها را به اسلام دعوت کرده، يک دولت قوي اسلامي تشکيل داد؛ و بسياري از خدمات ماندگار اسلامي و علمي در دوره وي شکل گرفت؛ ازجمله خدماتي که وي هم در علوم اسلامي و هم در ساير علوم به کشور اسلامي ايران کرد.

وي هم چنين علامه مجلسي را نمونه ديگري از علماي بزرگ تشيع خواند و افزود: افتخارات علامه مجلسي در تاريخ بي نظير است؛ تنها يکي از کارهاي ايشان اين بود که معارف شيعه، از اعتقادات و احکام گرفته تا اخلاق و آداب روزه مره را از روايات استخراج کرده، براي اولين بار به صورت فارسي روان نوشته، در اختيار مردم قرار داد. همچنين کتاب بحارالانوار که ايشان با همکاري شاگردانش تأليف کرد، از ديگر خدماتي است که او را از ساير دانشمندان شيعه و سني متمايز کرده است.

وی ادامه داد: عليرغم همه تلاش ها، تا قبل از امام خميني (ره)، شرايط براي هيچ عالمي به وجود نيامد که بتواند تشکيل حکومت دهد؛ اما امام (ره)، به تنهايي و با استقامت به مبارزه پرداخت و تا جايي ادامه داد که مردم با پيروي از او نظامي اسلامي را تشکيل دادند؛ و اين در زماني بود که فرهنگ غير ديني بر جامعه حاکم شده بود و دولت طاغوت خيز عظيمي براي از بين بردن معارف شيعه از سوي برداشته بود، به گونه اي که رضاخان حتي پوشيدن لباس روحانيت ممنوع کرده، بسياري از علما را خانه‌نشين کرده بود.

وي افزود: اگر اين انقلاب پيروز نشده بود، معلوم نبود چه چيزي از اسلام و تشيع در دست ما باقي مي‌ماند؛ مخصوصاً با آن خيزي که براي محو معارف و اعتقادات اسلامي برداشته شده بود؛ لذا بايد خداوند را شاکر باشيم که در اين زمان زندگي مي‌کنيم.

آيت الله مصباح يزدي با بيان اين‌که بر اساس اسباب ظاهري، پيروزي چنين حرکتي نامحتمل بود، ادامه داد: قطعاً پيروزي انقلاب اسلامي، جز باتأييدات و عنايات الهي بر امام (ره) و يارانش، حاصل نمي‌شد؛ البته اين تأييدات نيز به خاطر اخلاص بي اندازه و کم‌نظير امام (ره) در همه مراحل و ابعاد زندگي‌اش بود، و متأسفانه ما هنوز نتوانسته‌ايم امام (ره) را خوب شناخته و ابعاد زندگي اش را تبيين کنيم.

وي با بيان اين‌که وظيفه اول ما اين است که دستاوردهاي انقلاب را حفظ کنيم، ادامه داد: در واقع بايد آرمان‌ها و ارزش‌هاي انقلاب و اسلام را گسترش داده، تعميق نمائيم؛ و اگر عرضه چنين کاري وجود ندارد، حداقل نبايد اجازه دهيم آرمان‌ها و ميراثي که عده اي با خون خود و با رشادت‌ها و شجاعت‌ها به دست آورده‌اند، کمرنگ شود، و بايد گفت متأسفانه اين ارزش‌ها دارد کمرنگ مي‌شود، و نهايت تأسف اين‌که افرادي که خود بايد متولي احيا و ترويج اين ارزش‌ها شوند، به تخريب آن مي‌پردازند! که حداقل اميدواريم ناخواسته باشد!

آیت الله مصباح افزود: ما بايد سعي کنيم ميراثي که در سايه انقلاب براي ما فراهم شده است را قدر دانسته و از افزايش آْگاهي مردم که در سايه انقلاب حاصل شده است، استفاده کرده، راه را براي آيندگان هموارتر کنيم تا انشاء الله در راه جهاني شدن اسلام و فرهنگ و تمدن اسلامي قدم‌هاي بلندي برداريم.

وی در بخش ديگري از سخنانش، جامعه متمدن را جامعه اي دانست که تقسيم کارمناسبي بين اعضاي آن صورت گرفته، هر گروهي وظيفه خاصي را بر عهده بگيرد، ادامه داد: همان طوري که در جامعه بايد اقشاري مانند پزشک، صنعتگر، تاجر، دولتمرد و نظاير آنها وجود داشته باشد، بايد گروهي نيز براي حفظ ميراث انقلاب و ارزش‌ها وجود داشته باشد که به طور مستقل مسئول اين امر باشد، و همانگونه که اطلاعات اوليه نسبت به رعايت مسائل بهداشتي براي همه مردم لازم است، اما اين مسئله، جامعه را از داشتن پزشک متخصص بي نياز نمي کند، براي حفظ انقلاب نيز چنين است و افراد متخصصي بايد وجود داشته باشند.

آيت الله مصباح يزدي با اشاره به عظمت ملت ايران اظهار داشت: ما شرمنده ملت بزرگ ايران هستيم که در عالم کم نظير هستند؛ 22 بهمن گذشته نيز نمونه اي از آن عظمت است؛ و در حالي که کمتر کسي باور مي‌کرد که عليرغم مشکلات مختلف کشور، چنين حرکت با عظمتي در کشور رقم بخورد، مردم ايران حماسه اي خلق کردند؛ اما بايد دانست که براي حراست از ميراث انقلاب نه تنها وجود مردم لازم است، بلکه بايد يک عده به صورت مستقل و تخصصي، براي شناخت، تعميق و گسترش ارزش‌هاي انقلاب تربيت شوند و در اين مسير تلاش کنند.

وي با طرح اين سئوال که چه گروهي بهتر است وظيفه حراست از انقلاب را بر عهده گرفته، در اين زمينه مسئول و پاسخگو باشد، ادامه داد: طبيعي است اگر انقلاب ما، يک انقلاب نظامي بود، افراد نظامي بهترين گزينه بودند، يا اگر انقلابي صرفا سياسي بود، بهتر بود سياستمداران به عنوان حافظ انقلاب مطرح باشند، اما بايد توجه داشت که ماهيت انقلاب اسلامي، ماهيتي فرهنگي و اسلامي است؛ لذا بايد گروهي که عهده‌دار حفاظت، تعميق و گسترش فرهنگ انقلاب مي‌شود، اسلام شناسان يعني علما و طلاب باشند.

آيت الله مصباح با بيان اين‌که طلاب براي حفظ اين ميراث عظيم، علاوه بر معلومات فقه و اصول و معلومات عمومي درباره اسلام و تشيع، بايد معلومات تخصصي نيز داشته باشند، ادامه داد: طلاب به عنوان مبلغان اسلام، بايد در چند بعد فعاليت و آگاهي داشته باشند: يک سري امور کلي است که مربوط به معارف اسلام بوده و هميشه ثابت و براي مبلغ ضرورت دارد، و يک سري امور نيز مربوط به شرايط و اوضاع فعلي جامعه است که بايد بر آن تسلط داشته باشند.

اين مفسر قرآن کريم، با اشاره به آيه « الذين يبلغون رسالات الله ويخشونه ولا يخشون أحدا إلا الله» گفت: هر چند اين آيه واضح است و ابهامي ندارد، اما آيات قرآن لطايفي دارند که نکات ناگفته زيادي در آن‌ها وجود دارد. اول چيزي که از اين آيه فهميده مي‌شود اين است که محتواي تبليغ بايد رسالات الله باشد؛ لذا مراد از تبليغ، آن تبليغاتي نيست که امروزه معمولا با استفاده از هر روشي، براي مسائل اقتصادي استفاده مي‌شود و در دانشگاه‌هاي دنيا تدريس مي‌شود؛ بلکه بر خلاف ديگر تبليغات، آن چه در تبليغ ديني مهم است، محتواست، هر چند ممکن است از برخي روش‌هاي عام تبليغي نيز به عنوان ابزار تبليغ ديني بهره برد.

آیت الله مصباح با بيان اين‌که علم به رسالات الله شرط لازم چنين تبليغي است، اظهار داشت: طبق آيه شريفه، مهم ترين ويژگي چنين مبلغي اين است خشيت و ترس از خداوند متعال و نترسيدن از احدي به جز او داشته باشد؛ چرا که آفت ترس، مهم ترين آفتي است که مي‌تواند فرد را از هدفش بازدارد و يا حتي آن را به ضد هدف تبديل کند.

وي با اشاره به اين‌که ترس از نقص در اموال، از دست دادن مقام و آبرو، شکنجه، تبعيد و حتي ترس از تعرض به نواميس و خانواده فرد، از جمله ترس هايي است که مي‌تواند مبلغ را از هدفش باز دارد، اظهار داشت: چه بسيار بودند ياران امام (ره) که سال‌ها در زندان و شکنجه به سر بردند و حتي برخي مانند آيت الله سعيدي بعد از سال‌ها تحمل زندان و شکنجه، در زندان به شهادت رسيدند؛ و طبيعي بود که اگر آن‌ها از شکنجه ترس داشتند، چنين در راه خدا استقامت نمي کردند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: انقلاب اسلامي به واسطه تحمل سختي‌ها و شکنجه‌هاي ناگفتني مبارزان به پيروزي رسيد، اظهار داشت؛ شکنجه‌هايي از قبيل شکنجه‌هاي روحي و تهديد به تجاوز به نواميس، که از فرط زشتي و زنندگي آنها هرگز ذکر نشده است.

استاد تفسير حوزه علميه قم با اشاره به آيه «ولا يخافون لومة لائم» اظهار داشت: يکي از مهم‌ترين عوامل که بيشترين نقش را در بازداشتن مبلغ از انجام وظيفه ايفا مي‌کند، ملامت و سرزنش از ناحيه دوستان است؛ بسياري از دوستان در قالب دلسوزي، فرد را به خاطر داشتن چنين هدف والايي سرزنش مي‌کنند؛ البته افراد در اين مقام متفاوت هستند؛ برخي با اندک ملامتي از راه بر مي‌گردند و عده اي سرسخت تر و پايدار ترند.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به اين‌که ملامت به قدري قدرت دارد که گاه فرد تنها براي رفع آن ملامت حاضر است، جان خود را فدا کند،اظهار داشت: اگر تاريخ مجاهدان صدر اسلام تا به حال را ملاحظه کنيد، موارد زيادي را خواهيد ديد که عقب نشيني ها، انحراف ها، و سقوط‌ها در اثر ترس و خوف از ملامت ملامت‌گران بوده است؛ حتي در صدر اسلام که برخي نه به خاطر خدا، بلکه از ترس ملامت به جنگ رفته و جان خود را دادند.

آيت الله مصباح يزدي افزود: بنده مصاديق فراواني در طول تاريخ انقلاب، سراغ دارم که افراد وظيفه شان را مي‌شناختند، اما انجام وظيفه نکردند تا مبادا از سوي دوست، خانواده، هم حزبي و.. . مورد ملامت قرار گيرند.

استاد اخلاق حوزه علميه قم با اشاره به روايتي افزود: هر کس مي‌خواهد وليّ واقعي اهل بيت (ع) و مبلغ راستين اسلام باشد، نبايد از ملامت مردم ناراحت شود؛ ولو آن که همه مردم شعار مرگ بر او را سر دهند؛ و از طرف ديگر نيز نبايد تشويق همه مردم او را خوشحال کند، ولو آن که همه شعار زنده باد براي او سر دهند؛ بلکه تنها و تنها بايد ببيند نظر خدا و قرآن در اين باره چيست؟ هر کجا خدا اعلام حرکت کرد، حرکت و هر کجا اعلام توقف کرد، بايستد و از احدي نترسد.

وي با اشاره به اين‌که مبلغ واقعي بايد پيام خدا و رسالات الهي را به مردم برساند و نه پيام هوي و هوس، حزب و نظاير آن را، ادامه داد: هر کسي بايد به خودش نظر کند که آيا کاري که انجام مي‌دهد به خاطر خداي متعال است و يا نفع و ضرر خودش را در نظر گرفته است.

آیت الله مصباح يزدي در پايان، با بيان اين‌که در عصر حاضر مصاديق بارز مبلغ رسالات الله که «يخشونه و لا يخشون احدا الا الله» باشند، امام (ره) و بعد از ايشان مقام معظم رهبري هستند، ادامه داد: با توجه به تجربياتي که در طول هشت دهه از زندگي خود داشته‌ام، مي‌توانم قسم ياد کنم که در عالم احدي را اشبه به امام معصوم، از مقام معظم رهبري نمي شناسم.

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید