Performancing Metrics

گران فروشاني كه با جان و دل جريمه مي‌پردازند! | اتاق خبر
کد خبر: 32304
تاریخ انتشار: 3 آبان 1391 - 11:27

اتاق نیوز- طی ماه‌های اخیر،درپی التهابات وشرایط بحرانی اقتصاد کشور،بازارخودرو نيز دچارنوسانات ونابسامانی شدیدی شد. در اين اوضاع واردکنندگان بدون درنظرگرفتن حقوق مصرف کننده به گران‌فروشی واحتکارپرداخته وحتی حاضرند ولو به قيمت جريمه بسيار سنگين به پرکردن جیبهای خود از این راه ادامه دهند.ظاهرا گران‌فروشي به‌قدري درآمد زاست كه وارد‌كنندگان ترجيح مي‌دهند به گران‌فروشي ادامه داده و جريمه‌اش را هم بپردازند.اما دراین میان تكليف و حق و حقوق مصرف كنندگان چه خواهد شد؟

براساس این گزارش معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران حدود 70 شرکت وارد کننده خودرو با ارز 1226 تومانی خودرو وارده کرده و با نرخ ارز آزاد خودروها را می‌فروختند که حدود 14 میلیارد تومان جریمه شدند.

به گفته سیدعلیرضا موسوی مجد،ازابتدای این هفته طرح ویژه نظارت بر گران‌فروشان و محتکران از سوی شورای تنظیم بازاراجرایی وبرخورد با گران‌فروشان ومحتکران به‌صورت جدی ادامه دارد.بدین ترتیب که تمام بازرسان در سطح انبارها و عمده‌فروشان متمرکز شده‌اند تا احتکاری صورت نگیرد. مجد خاطرنشان کرد:حدود 60 میلیارد تومان برای متخلفین در حوزه‌های مختلف برگه گزارش تعزیراتی صادر شده است.

وی درباره نظارت بر افرادی که ارز 1226 تومانی دریافت مي‌كنند گفت: حدود 40 میلیارد تومان برگه گزارش بازرسی تهیه شده است زیرا افرادی با ارز دولتی نسبت به خرید کالا اقدام می‌کردند و کالاها را با قیمت آزاد در بازار می‌فروختند.

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران درباره شركت‌هاي واردکننده خودرو اظهار داشت: حدود 70 شرکت وارد کننده خودرو با ارز 1226 تومانی نسبت به واردات خودرو اقدام می‌کردند و با ارز آزاد این خودروها رامی‌فروختند که حدود 14 میلیارد تومان جریمه شدند.

محکومیت‌ شركت‌هاي خودروساز و واردکنندگان

گفتنی است روزگذشته معاون حقوقی و اجرایی تعزیرات حکومتی تهران با تاييد محکومیت برخی شركت‌هاي تولیدکننده و واردکننده خودرو، تاکید کرد که مجموع میزان جرایم و محکومیت این شرکت‌ها به زودی اعلام خواهد شد.

بزرگمهر صادقی نیچ‌کوهی با اشاره به شکایات مردم درباره گران شدن خودرو و تخلفات این حوزه نیز افزود: در خصوص تخلف گران‌فروشی خودرو پرونده‌های زیادی به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع داده می‌شود اما جمع دقیق جرایم آنها مشخص نیست. اخیرا در خصوص گران شدن خودرو پرونده‌های زیادی به دست ما رسیده است که بر این اساس تعزیرات حکومتی بسیاری از شركت‌هاي خودروساز داخلی و واردکنندگان خودرو را جریمه کرده است.وی اظهار کرد: میزان جریمه‌ی اعلام شده در رسانه‌ها در خصوص گران‌فروشی خودرو را تکذیب نمی‌کنم اما میزان قطعی و دقیق محکومیت‌ها پس از رسیدگی اعلام خواهد شد.نیچ‌کوهی خاطرنشان کرد: طرح تشدید نظارت و مبارزه در مورد گران‌فروشان و متخلفان همچنان با قاطعیت ادامه دارد.

مجلس درحال بررسی دلایل خودروسازان برای افزایش قيمت‌ها

یک عضو کمیسیون صنایع مجلس دراین خصوص به تهران امروز گفت:کمیسیون صنایع جلسات متعددی برگزارکرده درخصوص افزایش قيمت‌ها،ارائه خدمات،کیفیت خودروهای تولیدی،وازمواردی این قبیل که این جلسات با حضور مسئولان وزارت صنعت،معدن وتجارت وهمچنین مدیران عامل شركت‌هاي خودروسازی انجام گرفته است.

غلام محمد زارعی با بیان اینکه دراین جلسات تولیدکنندگان حرفها ودلایل خود را ازافزایش قيمت‌ها مطرح کرده وما هم حرف‌هاي آنها را شنیدیم افزود:خودروسازان عوامل متعددی رامطرح کرده ازقبیل ارائه تسهیلات دولتی.وی خاطرنشان کرد:طبیعی است که بدون تسهیلات بانکی نمي‌‌توان خودروسازان را وارد صحنه تولید کرد. نماینده مردم بویراحمد ودنا ادامه داد:دراین جلسات مسائل تولیدکنندگان دررابطه با بخش‌هاي مربوط به هزینه‌های فلزی،آلومینیومی،تهیه وتولید قطعات،لاستیک و...مطرح شد ودرحال حاضر،کمیسیون صنایع درحال بررسی این نظرات است که تا هفته آینده نتایج آن را به مجلس ارائه خواهیم داد. عضوکمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد:به دلیل افزایش بی‌رویه ونامتعادل قيمت‌ها در بازار کشور بخصوص بازارخودرو،مجلس بعد ازاین جلسات به بررسی دلایل تولیدکننده‌ها پرداخته و با ارائه مكانيزم‌هاي مشخص درصدد ایجاد افزایش قیمت منطقی وعادلانه دربازاراست.

توقف ثبت سفارش واردات خودرو

براساس این گزارش به گفته یک کارشناس صنعت خودرو قرار است وزارت صنعت خودروهای وارداتی را از نظر میزان مصرف سوخت برای دریافت ارز مبادله‌ای اولویت‌بندی کند.

فربد زاغه‌ درگفت‌وگویی با فارس با اشاره به توقف ثبت سفارش واردات خودرو بیان کرد:با توجه به اینکه اولویت‌بندی خودروهای وارداتی از نظر میزان مصرف سوخت هنوز نهایی نشده است، برای ثبت سفارش خودروها تاييدیه‌ای صادر نمی شود.

وی ادامه داد: قرار است وزارت صنعت دستورالعملی را برای واردات خودروهای خارجی براساس پر‌مصرف یا کم مصرف بودن آنها تهیه کند تا بر مبنای میزان مصرف یا حجم موتور این خودروها، اولویت‌بندی تخصیص ارز صورت گیرد.زاغه تصریح کرد: در حال حاضر خودروهای وارداتی در اولویت‌های 8 و 9 قرار دارند اما مشخص نیست چه خودروهایی مشمول خودروهای کم مصرف با اولویت 8 و چه خودروهایی به عنوان پر مصرف مشمول اولویت 9 می‌شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بحث‌ها در مورد اولویت‌بندی خودروها این است که خودروهای با حجم موتور 1400 سی‌سی به پایین در اولویت 8 قرار گیرند، خودروهای با حجم موتور 1400 تا 1600 سی‌سی در اولویت 9 و خودروهای با حجم موتور بالای 1600 سی‌سی در اولویت 10 قرار گیرند.

ثبت سفارش واردات خودرو متوقف نشده است

این درحالی است که ساعاتی پس از اعلام این خبر یک واردکننده خودرو به ایسنا اعلام کرد: سایت ثبت سفارش واردات خودرو همچنان باز بوده و این کار طبق روال در‌حال انجام است. فربد زاوه اظهار کرد: برخی خبرهای منتشر شده در رابطه با توقف ثبت سفارش واردات خودرو صحت ندارد.وی با تاکید بر اینکه واردکنندگان طبق روال ثبت سفارش واردات خودرو را انجام مي‌دهند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر گروه کالایی خودروهای وارداتی مشخص نشده و ظرف چند روز آینده این کار صورت خواهد گرفت.این واردکننده خودرو تصریح کرد: در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت طبق روال همیشگی مراحل ثبت سفارش واردات خودرو را انجام می‌دهد. البته صدور تاييدیه نهایی به مشخص شدن گروه کالایی انواع خودروهای وارداتی منوط است.

فروش محدود کیزاشی 95 میلیون تومانی توسط ایران خودرو

گفتنی است ازروز گذشته فروش کیزاشی در دو نوع دستی و دنده اتوماتیک درنمایندگی‌های ایران خودرو و همچنین سایت فروش اینترنتی این شرکت به صورت محدود آغازشده و قرار است این خودروها 30 روزه به خریداران تحویل داده شود. در قیمت‌گذاری جدید ایران خودرو، قیمت هر دستگاه کیزاشی دستی نیمه فول 92 میلیون و 900 هزار تومان و نوع دنده اتوماتیک این خودرو 95‌میلیون و 900 هزار تومان تعیین شده است. این در حالی است که فروش نقدی خودروهای پرتیراژ ایران خودرو به جز سمند و پژو 405 همچنان متوقف است.

منبع:تهران امروز

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید