Performancing Metrics

برخوردهای خودسرانه عراقی ها با تجار ایلامی | اتاق خبر
کد خبر: 323393
تاریخ انتشار: 15 اسفند 1394 - 11:10
رئیس اتاق بازرگانی ایلام در گفت و گو با اتاق خبر اعلام کرد
شعبان فروتن :متاسفانه بیشتر نابسامانی های به وجود آمده در زمینه صادرات استان ایلام از جانب طرف عراقی صورت می گیرد.

اتاق خبر- رئیس اتاق بازرگانی ایلام در مورد علت کاهش صادرات غیر نفتی کشور، علت این امر را با توجه به کاهش صادرات نفتی کشور غیرمنتظره دانست و بر پیدا کردن دلایل آن تاکید کرد.
شعبان فروتن رئیس اتاق بازرگانی ایلام در گفت و گو با اتاق خبر، با تاکید بر کمک و همکاری دولت با بخش خصوصی برای افزایش صادرات غیرنفتی کشور گفت: با توجه به اینکه قیمت جهانی نفت کاهش بسیاری داشته است انتظار می رفت که صادرات غیر نفتی کشور افزایش داشته باشد اما در عمل شاهد هستیم که این اتفاق به وقوع نپیوسته است.
فروتن در مورد عراق به عنوان یکی از مقاصد صادرات محصولات غیرنفتی کشور گفت: در ایران برای کمک به صادرات اقداماتی انجام شده اما طرف عراقی در زمینه هایی مانند حمل و نقل همکاری لازم را با بازرگانان ایرانی ندارد و این باعث بروز مشکلات عدیده ای برای تجار ایرانی شده است.
رئیس اتاق بازرگانی ایلام جنگ های داخلی و ناامنی برخی کشور های مقصد را یکی دیگر از دلایل کاهش صادرات غیر نفتی دانست و اضافه کرد: در عراق و سوریه شاهد نا آرامی و جنگ هستیم. این امر باعث بالا رفتن ریسک صادرات به این کشور ها و در نتیجه کاهش صادرات غیر نفتی کشور شده است.
وی در مورد ادعای تاثیر ناآرامی های داخلی عراق بر صادرات غیر نفتی ایران ادامه داد: در چنین شرایطی این کشور ترجیح می دهد که بیشتر بودجه خود را صرف امنیت داخلی و مبارزه با داعش کند و همین باعث می شود که بازگشت پول صادرکنندگان کالا به این کشور به سختی امکان پذیرباشد.
فروتن در مورد امکان جایگزینی کشورهایی مانند ترکیه و روسیه به جای عراق گفت: متاسفانه با توجه به وفور اجناس ساخت این کشور در بازار ایران و کمبود اجناس ایرانی در بازارهای ترکیه جایگزین شدن این کشور به جای عراق بسیار مشکل است.
رئیس اتاق بازرگانی ایلام با تاکید بر فرهنگ سازی برای خرید اجناس ایرانی در کشور ادامه داد: در مورد روسیه نگاه من مثبت است. با توجه به مشکلات این کشور با ترکیه، می توان این کشور را به عنوان شریک تجاری جدید در تجارت خارجی کشور به حساب آورد. ضمن اینکه نباید از کشورهای آسیای میانه مانند قزاقستان و ترکمنستان نیز غافل شد.
وی در مورد مشکلات صادرات محصولات استان ایلام به عراق گفت: متاسفانه بیشتر نابسامانی های به وجود آمده در زمینه صادرات استان ایلام از جانب طرف عراقی صورت می گیرد. و این مشکلات در مورد بالا بردن تعرفه ها، بستن مرزها بدون هماهنگی و دادن پول بازرگانان ایرانی است.
فروتن در مورد صادرات غیرنفتی استان ایلام و مشتریان خارجی آنها گفت: عمده محصولات ما فرش، گلیم، سیمان و مصالح ساختمانی و دام است که به عراق و برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان و ایتالیا صادر می شود.

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید