Performancing Metrics

همه اعتبارات غربالگری شنوایی‌سنجی نوزادان را تخصیص می‌دهیم | اتاق خبر
کد خبر: 323565
تاریخ انتشار: 15 اسفند 1394 - 22:20
نوبخت:
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام کرد: طی توافقات انجام شده، اعتبارات لازم برای اجرای طرح غربالگری شنوایی‌سنجی تمامی نوزادان متولد شده کشور به ویژه در سه ماهه اول شیرخوارگی را تخصیص خواهیم داد.

اتاق خبر: محمدباقر نوبخت درحاشیه مراسم «شکرانه سلامت و شنوایی» که امروز با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر علوم و رییس سازمان بهزیستی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سلامت شهروندان برای دولت یازدهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این راستا مساله‌ بهداشت و درمان را در دستور کار خود قرار دادیم.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا؛ وی اظهار کرد: یکی از مصادیق توجه به سلامت شهروندی اجرای طرح غربالگری‌های شنوایی به منظور جلوگیری از معلولیت‌زایی در کشور است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ادامه داد: اگر بتوانیم در روزهای نخستین و ماه‌های اولیه‌ تولد نوزادان با مداخلات به هنگام خود متوجه افت شنوایی آنها شویم می‌توانیم با اقداماتی موثر شنوای را به آنها برگردانده و از معلولیت آنها جلوگیری کنیم.

نوبخت همچنین ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با تمامی محدودیت‌ها و اهم و مهم‌ها با توجه به اینکه موضوع طرح تحول سلامت یکی از طرح‌های اساسی و محوری دولت یازدهم است، مساله‌ غربالگری شنوایی‌سنجی را با دقت مورد توجه قرار داده و اعتبارات لازم را به آن تخصیص داده است.

وی اظهار کرد: با اختصاص اعتبارات لازم به طرح‌های این چنینی می‌توان در آینده شاهد کاهش رنج افرادی شویم که از معلولیت‌ها رنج می‌برند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنین در این مراسم درباره تخصیص اعتبار به سازمان بهزیستی برای پوشش بالای 90 درصد طرح غربالگری شنوایی سنجی در کشور گفت: در حال حاضر دولت بودجه کافی را به بهزیستی برای این امر تخصیص داده است و چنانچه بتوانند این طرح را تا 100 درصد در کشور گسترش دهند، حتما تامین اعتبار آن را قبول خواهیم کرد.

نوبخت در خصوص تخصیص اعتبارات به سازمان‌ها و نهادهای مختلف کشور اظهار کرد: اگر تخصیص اعتبارات متناسب و کافی باشد می‌توان برنامه‌های اساسی را در کشور دنبال کرد.

وی ادامه داد: مناسب‌ترین تعریف و تبیین از بهداشت، مساله‌ غربالگری است زیرا با غربالگری‌ها می‌توان از بروز نقص و معلولیت در افراد جلوگیری کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد: تخصیص اعتبارات به مسائلی چون غربالگری‌ها که باعث جلوگیری از معلولیت‌ها می‌شود با سایر مسائل متفاوت است؛ هرچند در تمامی زمینه‌ها به حق است که اعتبارات لازم تخصیص یابد اما باید در تخصیص اعتبارات اولویت‌بندی کنیم.

نوبخت در ادامه به نیاز نامتناهی انسان‌ها و از سوی دیگر منابع محدود اشاره کرد و گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور این وظیفه را دارد که نیازهای نامحدود و منابع محدود را در کشور مدیریت کند به همین دلیل در تخصیص اعتبار‌ها از یک اولویت‌بندی پیروی می‌کنیم.

وی در ادامه در خصوص پیش‌بینی بودجه نیز اظهار کرد: پیش‌بینی بودجه 236 هزار میلیارد تومان است که از محل کسب درآمدهایی چون مالیات‌ها، فروش نفت، فروش سهام و انتشار اوراق و غیره محقق خواهد شد اما با توجه به شرایط پرریسک کشورها هیچ‌گاه نمی‌توان تمام رقم پیش‌بینی شده بودجه را محقق کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد: در این شرایط برای جبران کاستی‌ها باید استقراض کنیم یا منابع کمتری را به سازمان‌ها و نهادهای مختلف تخصیص دهیم. این در حالی است که نمی‌توان به برخی از حوزه‌ها منابع کمتری را اختصاص داد و نیاز است که اعتبارات آنها پرداخت شود و حتی در بعضی مواقع نیز تا 10 درصد افزون بر اعتبارات پیش‌بینی شده دستگاه مذکور در برنامه بودجه، به آن بودجه تخصیص دهیم.

نوبخت ادامه داد: آنچه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور حکم می‌کند که به کدام سازمان و نهاد اعتبارات کمتر یا بیشتری تخصیص دهد، اثر‌بخشی اقدامات آن سازمان است؛ در چنین شرایطی که سازمان بهزیستی مسئولیت خدمت‌رسانی به شریف‌ترین مردم جامعه را برعهده دارد، نمی‌توان از اعتبارات این سازمان کاست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد: در بهزیستی طرح‌هایی چون غربالگری ارائه می‌شود که اگر امروز در آن حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم از هزینه‌های فردای آن کاسته می‌شود.

وی تصریح کرد: کاملا طبیعی است که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مقایسه و اولویت‌بندی خود در جهت تخصیص اعتبارات به سازمان‌ها به چنین حوزه‌هایی بیشتر بپردازد و دلمان می‌خواهد که برای شریف‌ترین قشر جامعه که بهزیستی به آنها خدمت ارائه می‌کند بتوانیم خدمات متمایزی را ارائه دهیم.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید