Performancing Metrics

اتحاد ماهاتیر محمد با دشمنان سابقش علیه نخست وزیر فعلی مالزی | اتاق خبر
کد خبر: 323632
تاریخ انتشار: 16 اسفند 1394 - 10:35
ماهاتیر محمد، رهبر اسبق مالزی با دشمنان سابقش از جمله حزب سیاسی انور ابراهیم متحد شد تا فشارها را بر نخست وزیر فعلی برای استعفا افزایش دهد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ماهاتیر محمد، رهبر سابق مالزی در اقدامی چشمگیر در یک کنفرانس خبری اقدام به قرائت یک بیانیه که به امضای 58 سیاستمدار و فعال مخالف فساد رسیده بود، کرد.

در این کنفرانس خبری رهبران اپوزیسیون مالزی و برخی اعضای حزب حاکم این کشور که اکنون ماهاتیر محمد آن را ترک کرده نیز حضور داشتند. در این بیانیه آمده است: ما از همه مالزیایی‌ها صرف نظر از نژاد، وابستگی سیاسی، حزب، عقیده و سنشان می‌خواهیم به ما بپیوندند تا مالزی را از دولت نجیب رزاق، نخست وزیر فعلی مالزی نجات دهیم.

یکی از همراهان ماهاتیر محمد در این کنفرانس خبری یکی از نزدیکان انور ابراهیم، رهبر اپوزیسیون مالزی است که در زمان نخست وزیری ماهاتیر محمد در اواخر دهه 1990 با او اختلاف پیدا کرده و از حزب او جدا شد. انور ابراهیم در بیانیه‌ای که از زندان منتشر کرد، گفت: از موضع فعالان جامعه مدنی، احزاب سیاسی و دیگر افرادی که به دنبال کناره‌گیری نجیب رزاق از قدرت هستند از جمله از موضع ماهاتیر محمد حمایت می‌کند.

این گروه علاوه بر مطالبه استعفای نخست وزیر مالزی خواهان حذف کسانی که بر جرایم رخ داده سرپوش گذاشته‌اند، فسخ قوانین ضد حقوق اساسی و تقویت نهادهای تضعیف شده شامل پلیس و آژانس مبارزه با فساد مالزی شد.

این ائتلاف از این جهت زیر چتر ماهاتیر محمد شکل گرفته که اعضای آن به طور انفرادی از قدرت کافی برای تضعیف دولت نجیب رزاق برخوردار نبودند.

یک سخنگوی دولت مالزی از این اتحاد ماهاتیر محمد با دشمنان سابقش انتقاد کرد و گفت: این مساله نشان‌دهنده عمق فرصت‌طلبی سیاسی و استیصال آنهاست. ما پیش از این مکانیزمی برای تغییر دولت و نخست وزیر کشور داشته‌ایم و آن چیزی نیست جز انتخابات سراسری. این تنها مکانیزم قانونی و دموکراتیک موجود برای این هدف است زیرا موجب اجابت خواسته مردم می‌شود.

نخست وزیر مالزی از مدتی پیش به دنبال بالا گرفتن مناقشه بر سر فساد در یک صندوق سرمایه‌گذاری دولتی (1MDB) تحت فشار قرار گرفته است. او هر گونه دست داشتن در این مناقشه را رد کرده و اخیرا نیز از جرم فساد در ارتباط با این پرونده تبرئه شد.

ماهاتیر محمد زمانی از حامیان نجیب رزاق بود اما به دنبال مناقشه‌های اخیر با وی اختلاف پیدا کرده و به یکی از منتقدان سرسخت او تبدیل شد.

ماهاتیر محمد چند روز پیش از حزب حاکم متعلق به نجیب رزاق به نام سازمان ملی مالایی‌های متحد استعفا داد و نجیب رزاق را متهم کرد به این که این حزب را منحصرا تحت اختیار خود گرفته است.

همچنین یکی دیگر از کسانی که در کنفرانس خبری روز جمعه حاضر بود محی الدین یاسین بود که سال گذشته میلادی هنگامی که علنا نجیب رزاق را به خاطر رسوایی صندوق مذکور زیر سوال برد از مقامش به عنوان معاون نخست وزیر کنار گذاشته شد. لیم کیت سیانگ، یک رهبر اپوزیسیون که سالها دشمن سرسخت ماهاتیر محمد بود نیز در این کنفرانس حضور پیدا کرد.

انتهای پیام/

کد: 94108

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید