Performancing Metrics

برخی مشکلات تجاری از زمان حکومت صدام پابرجاست | اتاق خبر
کد خبر: 323715
تاریخ انتشار: 16 اسفند 1394 - 15:11
رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر در گفت و گو با اتاق خبر اعلام کرد
صندوق ضمانت صادرات تنها در تهران شعبه دارد و باعث شده صادرکنندگانی که در تهران حضور دارند بتوانند نسبت به همتایان شهرستانی خود از تسهیلات صادراتی بیشتری بهره مند شوند.

اتاق خبر- رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر علت کاهش صادرات غیر نفتی کشور را مرتبط با کاهش صادرات غیر نفتی به کشور عراق دانست.
سید احمد حسینی فر به اتاق خبر گفت: عمده ترین دلیل کاهش صادرات به عراق مربوط به افزایش تعرفه های گمرکی از سوی این کشور و در نتیجه پایین آمدن میزان واردات این کشور از ایران است.
رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر از کاهش نقدینگی در عراق به عنوان دلیل دیگر کاهش صادرات غیرنفتی ایران به عراق نام برد و ادامه داد: متاسفانه بازرگانان ایرانی از سوی دولت حمایت نمی شوند. برای مثال تسهیلات صادراتی به طور یکسان در اختیار تمام بازرگانان قرار نمی گیرد و همین باعث بروز مشکل در روند صادرات کالا خواهد شد.
وی از مشکلات امنیتی عراق، به عنوان یکی دیگر از دلایل کاهش صادرات به این کشور نام برد و اضافه کرد: علاوه برمشکلات امنیتی و افزایش قیمت کالا ها در عراق، مسائلی همچون حمل و نقل، افزایش یکجانبه تعرفه های گمرکی نیز مزید بر علت شده است و باعث شده روند صادرات کالا به عراق با مشکل مواجه شود.
حسینی فر با ذکر مثالی از نبود حمایت از بازرگانان گفت: برای مثال صندوق ضمانت صادرات تنها در تهران شعبه دارد و باعث شده صادرکنندگانی که در تهران حضور دارند بتوانند نسبت به همتایان شهرستانی خود از تسهیلات صادراتی بیشتری بهره مند شوند. همین مسئله در مورد بانک های توسعه صادرات نیز به وضوح دیده می شود و تجار شهرستانی و به خصوص شهرهای مرزی با مشکلات بسیاری در دسترسی به تسهیلات صادراتی مواجه باشند.
رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر با انتقاد از نرخ تسهیلات بانک توسعه صادرات این مسئله را باعث پایین امدن توان رقابت تجار ایرانی با همتایان اردنی و کویتی خود دانست. وی در مورد امکان جایگزینی کشورهای دیگری مانند روسیه وترکیه به جای عراق گفت: بخش خصوصی در تلاش است که با روسیه روابط تجاری خود را گسترش دهد اما مهمترین نکته در این میان ایجاد بازارهای جدید در کنار بازار های قدیمی برای کالاهای ایرانی است.
حسینی فر با تاکید بر نقش عراق به عنوان یک مشتری قدیمی کالاهای ایرانی، اضافه کرد: در حال حاضر ترکیه در تلاش است که بازار عراق را به وسیله کالاهای ارزانتر و با کیفیت تر در اختیار خود بگیرید و ما نباید بازار عراق را به راحتی از دست بدهیم.
وی نبود بانک توسعه تجارت، نبود صندوق ضمانت صادرات و افزایش خودسرانه تعرفه از سوی طرف عراقی را به عنوان مهمترین مشکلات توسعه صادرات غیرنفتی خرمشهر دانست و اضافه کرد: در مورد رفع مشکلات گمرکی و تعرفه با سفیرعراق صحبت هایی شده است. برای مثال تعرفه ورود سیمان از ایران 105 درصد است در حالیکه همین کالا در صورت واردات از عربستان و ترکیه تعرفه 35 درصدی دارد.
حسینی فر از ممنوعیت ورود ایزوگام، سیب و خرما به عراق از زمان حکومت صدام خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تلاش های دولت ممنوعیت واردات این محصولات نیز به عراق نیز رفع شود. وی در مورد اقلام صادراتی خرمشهر و کشورهای مقصد گفت: مهمترین اقلام صادراتی از خرمشهر شامل مواد غذایی، تره بار و مصالح ساختمانی است و کشورهای مقصد نیز عراق، کویت و امارات متحده عربی هستند.

94105 ت

نظرات
ADS
ADS
پربازدید