Performancing Metrics

اختلاف نظر وزارت نفت و نیرو درباره سوخت نیروگاه‌ها | اتاق خبر
کد خبر: 323758
تاریخ انتشار: 17 اسفند 1394 - 09:55
"مدیریت بخش انرژی کشور"، این مهم‌ترین نقطه اصطکاک وزارت نفت و نیرو در سال‌های اخیر بوده است.

اتاق خبر: "مدیریت بخش انرژی کشور"، این مهم‌ترین نقطه اصطکاک وزارت نفت و نیرو در سال‌های اخیر بوده است؛ اختلاف بزرگی که گهگاه به بهانه‌های مختلفی مانند احتمال ادغام دو وزارتخانه و صادرات برق ابعادش نمایان شده و در تازه‌ترین اتفاق، این‌بار اختلاف درباره پرداخت سوخت مصرفی نیروگاه‌هاست که ابعاد دیگری از این کوه یخی زیر آب را نشان می‌دهد.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا، درحالی که دولت تصمیم‌ دارد با روشن‌سازی حساب‌ها، بدهی‌های خود را زودتر تسویه کرده و مطالباتش را هم وصول کند، چندی‌پیش مسئولان شرکت ملی گاز از بدهی بزرگ نیروگاه‌ها در پرداخت هزینه خوراک مصرفی ‌شان خبر داد و نیروگاه‌ها را بدحساب‌ترین مشترکان مجموعه خود اعلام کردند.

این موضوع خیلی زود با واکنش متولی صنعت برق کشور همراه شد، جایی که توانیر عنوان کرد که وزارت نیرو از پرداخت هزینه سوخت مصرفی نیروگاه‌ها معاف است.

این شرکت در پاسخی که در اختیار ایسنا قرار داد، نوشته بود: "پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال 1389، مطابق توافق سه‌جانبه بین وزارتخانه‌های نفت و نیرو و سازمان هدفمندی یارانه‌ها و متعاقب آن تبصره 20 قانون بودجه سال 1394، وزارت نیرو از پرداخت هزینه سوخت مصرفی نیروگاه‌ها معاف شده است و هزینه سوخت مصرفی نیروگاه‌ها مستقیما از محل صندوق‌ هدفمندسازی یارانه‌ها با وزارت نفت تسویه می‌شود. بنابراین از این بابت هزینه‌ای بر عهده وزارت نیرو و شرکت توانیر نیست."

با پاسخ توانیر به ادعاهای شرکت گاز به نظر می‌رسید موضوع تمام شده باشد، تا این‌که دوباره معاون وزیر نفت بار دیگر پرونده را گشود و تصریح کرد که وزارت نیرو از زمستان ٨٩ تاکنون پول سوخت نیروگاهها را پرداخت نکرده است.

مهدی رحمتی، معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت درباره تعیین قیمت سوخت برای نیروگاههای برق صادراتی با بیان این که وزارت نیرو از سال ٨٩ تاکنون بابت سوخت نیروگاهها هزینه ای پرداخت نکرده است، تصریح کرد: فرمول قیمت گاز برای نیروگاه‌های برق صادراتی همانند فرمول قیمت گاز صادراتی ایران برای همان منطقه در کشور مقصد خواهد بود.

وی افزود: به عنوان نمونه قیمت گاز برای نیروگاه‌هایی که قرار است برق را صادر کنند و در نزدیک مرز ترکیه یا در این کشور احداث می شوند، همانند قیمت گاز صادراتی به این کشور است و یا نیروگاه‌هایی که در کشور یا مرز عراق احداث می شود متناسب با قیمت گاز درقرارداد با عراق است.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: فرمول گاز برای تولید برق صادراتی همانند فرمول صادرات گاز محاسبه می شود و قیمت گاز برای اختصاص به نیروگاه‌ها به منظور تولید برق صادراتی، حدود قیمت گاز صادراتی ایران خواهد بود.

وزارت نفت اعلام کرده است برای متنوع سازی صادرات گاز برنامه صادرات برق از طریق گاز را در برنامه دارد که در این زمینه تاکنون پنج توافقنامه با بخش خصوصی در این زمینه امضا کرده و قرار است این شرکتهای مجوزهای لازم را از توانیر دریافت کنند.

جانمایی نیروگاهها، سرمایه گذاری و توجیه اقتصادی سه موضوع مهم در ساخت نیروگاههای هستند که قرار است اقدام به صادرات برق کنند؛ ضمن این که راندمان این نیروگاهها اهمیت بالایی دارد و بر خلاف نیروگاههای کشور باید دارای راندمانی بالای ٥٠ درصد باشند تا بتوانند با دیگرعرضه کنندگان برق در کشورهای هدف رقابت کنند، راندمان نیروگاههای کشور هم اکنون حدود ٣٥ درصد است.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید