Performancing Metrics

تاسف مدیر آمریکایی برای از دست دادن قراردادهای میلیاردی ایران | اتاق خبر
کد خبر: 323769
تاریخ انتشار: 16 اسفند 1394 - 15:53
مدیرعامل یک شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری اظهار کرد: سرمایه‌گذاران آمریکایی در ریسک بازماندن از توافقهای تجاری ایران هستند در حالیکه رقیبان اروپایی آنها از فرصت‌های تجاری به ارزش میلیاردها دلار بهره برداری می‌کنند.

اتاق خبر: هانس هومس، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری "مدیریت سرمایه گریلاک" که در ماه ژوئن به ایران سفر کرده بود در مصاحبه‌ای به بلومبرگ اظهار کرد:به‌نظر می‌رسد آمریکا ممکن است این فرصت را از دست دهد زیرا اروپایی‌ها بدون توجه به وضعیت کنونی پیش می‌روند.

بنا بر این گزارش به نقل از تسنیم؛ وی در ادامه افزود: تقریبا اهمیتی ندارد که آمریکا چه کاری انجام می‌دهد زیرا به محض اینکه بازار ایران به روی اروپا گشوده شد، اقتصاد ایران شروع به رشد خواهد کرد.

سرمایه گذاران خارجی و شرکتهای چندملیتی پس از توافق هسته‌ای تاریخی در سال گذشته که برداشته شدن تحریمهای بین المللی در ژانویه امسال را به دنبال داشت، برای بازگشت به ایران صف کشیده اند. پیش از این شرکتها برای نقل و انتقال پول از ایران اجازه نداشتند. اکنون پیش بینی می‌شود اقتصاد 370 میلیارد دلاری ایران امسال 5.8 درصد رشد کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در حالیکه شرکت‌های اروپایی مانند خودروساز آلمانی دایملر و ایرباس فرانسه توافقنامه‌هایی را با ایران امضا کرده‌اند، شهروندان و شرکتهای آمریکایی به دلیل اینکه آمریکا همچنان سایر تحریمها علیه تهران را حفظ کرده است، اجازه تجارت با این کشور را ندارند.

هومس گفت: تغییر سیاست ایران و وزارت خزانه داری آمریکا در زمینه سیستم مبادلات مالی اوضاع را تغییر خواهد داد. صندوق گریلاک که بر حدود یک میلیارد دلار پول نظارت دارد، به اوراق قرضه بازارهای نوظهور که بازده بالایی دارند معطوف شده است.

از نظر این مدیر آمریکایی بزرگترین فرصتهای تجاری در بخش انرژی، زیرساخت و خدمات شرکت ایران قرار دارند و با فرض ثبات سیاسی، فرصتهای سرمایه گذاری ظرف پنج تا 10 سال آینده ده‌ها میلیارد دلار خواهد بود.

وی پیش‌بینی کرد اروپایی‌ها با آغاز روند مبادلات بانک‌ها با وام دهندگان ایرانی زودتر از آمریکایی‌ها در این بازار حاضر خواهند بود. در این بین تا ورود سرمایه گذاران موسسه ای آمریکایی به ایران دو تا سه سال دیگر فاصله است.

  با اتصال بانکهای ایرانی به سوئیفت، ایران به دنبال تشویق موسسات خارجی برای گسترش حضورشان در سیستم مالی کشور است. بسیاری از تحریمهای بین المللی علیه برنامه هسته ای ایران لغو شده اند اما بیشتر تحریمهای آمریکا به قوت خود باقی مانده اند. بانکهای غیرآمریکایی ممکن است بدون نگرانی از مجازات آمریکا با ایران همکاری کنند اما بانکهای آمریکایی همکاری مستقیم یا غیرمستقیم نخواهند داشت. تحریمهای آمریکا تجارت با ایران را برای شهروندان، بانکها و شرکتهای بیمه آمریکایی و همچنین تجارت با ایران به دلار آمریکا را که از طریق سیستم مالی آمریکا انجام می‌شود ممنوع ساخته است.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید