Performancing Metrics

روحانیت در ارتقای سطح علمی و فرهنگی بازاریان نقش آفرینی کند | اتاق خبر
کد خبر: 323823
تاریخ انتشار: 16 اسفند 1394 - 13:45
فاضلی در دیدار با مراجع قم :
رییس اتاق اصناف ایران در دیدار با چند تن از مراجع و علمای قم بر تقویت ارتباط روحانیت با اصناف تاکید کرد و گفت: روحانیت مانند گذشته در ارتقاء سطح علمی و فرهنگی بازاریان بویژه نسل جوان صنوف نقش آفرینی کنند.

به گزارش اتاق خبر، علی فاضلی با سفر یک روزه به قم با حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی نماینده آیت اله سیستانی در ایران، آیت اله موسوی اردبیلی، آیت اله نوری همدانی و آیت اله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه دیدار و گفت و گو کرد.

*بازدید از موزه حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی نماینده آیت اله سیستانی در ایران
نخستین بخش از سفر علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران بازدید از موزه حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی بود. در این موزه که هدایایی از سوی شخصیت های دینی و مقام های رسمی کشورهاي مختلف به ایشان هدیه شده بود، مورد بازدید قرار گرفت.
به گفته مسئول موزه مذکور بیش از ۱۰۰۰ فقره هدیه ارزشمند در این موزه نگهداری می شود.

*دیدار با حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی
فاضلی پس از بازدید از موزه ، با حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی نماینده آیت اله سیستانی از مراجع تقلید دیدار کرد.
فاضلی در این دیدار به توصیف از موزه هدایا پرداخت و گفت: تاسيس موزه و جمع آوري اين مقدار آثار ارزشمند و منحصر به فرد توسط جنابعالي کاری ماندگار برای نسل های آینده بوده و می تواند پیام های ارزشمندی را به بازديد كنندگان و نسلهاي آينده منتقل کند.
رییس اتاق اصناف ایران با ارائه گزارش کوتاهی از وضعیت اصناف کشور اظهار کرد: اصناف با جمعيتي حدود ۲۴ میلیون نفر، حلقه اتصال مردم با حاکمیت هستند. سه میلیون واحد صنفی در قالب ۸۳۰۰ اتحادیه فعالیت دارند و بدون کمک دولت موفق به ایجاد ۶.۵ میلیون شغل شده اند.
فاضلی با بیان اینکه اصناف بر اساس قانون نظام صنفی فعالیت می کنند، افزود: اصناف و بازاریان از گذشته در کنار روحانیت بوده اند به طوری که برخی حوزه های علمیه و مساجد در داخل بازارها ایجاد شده اند.
وی لزوم تقویت هر چه بیشتر ارتباط بین بازار و روحانیت را یادآور شد و ادامه داد: کسبه و بازاریان همچنین قبل از شروع کار روزانه خود از محضر علما و اساتید دینی ابتدا مسایل مرتبط با کسب و کار ( مکاسب ) را می آموختند و سپس اقدام به باز کردن مغازه های خود می کردند اما اکنون احساس خطر می کنم که بین روحانیت و بازار فاصله بیفتد.
فاضلی اظهار کرد: بازار در سال ۱۳۴۳ به فرمان امام خمینی (ره) و همچنین دوران انقلاب اسلامی امتحان خود را به خوبی پس داده و علاوه بر جهاد اموال، بیش از ۱۰ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد نظام توزیع در اختیار اصناف است، افزود: همچنین ۶۵۰ هزار واحد صنفی تولیدی کوچک و متوسط و ۹۰۰ هزار واحد صنفی خدماتي و خدمات فنی در کشور فعالیت می کنند.

 

*حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی : نظارت بر عرضه کالا افزایش یابد
حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی نماینده آیت اله سیستانی در ایران نیز در این دیداربا تجليل از نقش اصناف و بازار در بزنگاههاي تاريخي، اين نقش را ستود و بر حضور اصناف و بازار در تحولات اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي تاكيد كرد.
وي افزود:بازار و اصناف ايران همواره در كنار مردم و پيشرو مبارزات در حكومت گذشته بودند و در كنار مراجع و روحانيت از ابتداي فعاليتهاي اجتماعي و سياسي حضوري هوشمندانه و تاثير گذار داشته اند.
حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی با اشاره حضور بازرگانان و تجار ايراني درشرايط پسا تحريم در كشورهاي خارجي و همسايه تاكيد كرد: نظارت بر عرضه کالاهای ایرانی علاوه بر بازارهای داخل ، در بازارهاي خارج از کشور هم ضروری است و باید بیش از پیش نظارت ها را افزایش داد.
وی افزود: وقتی کالایی در نوبت اول با کیفیت مناسب به بازارهای خارج صادر شد ، باید در نوبت های بعدی نیز نظارت شود که کالای ایرانی در بسته بندی های نامناسب و کیفیت پایین به بیرون مرزها نرود چون به کشور آسیب وارد می کند.
شهرستانی داشتن مدیریت صحیح و برنامه ریزی را لازمه عرضه کالاهای با کیفیت به بازارهای داخل و خارج کشور دانست و تصریح کرد: به اعتقاد من علاوه بر تعهد و تخصص، وجود مدیریت صحیح نیز ضروری است چون که اگر مدیریت صحیح در کار نباشد، تعهد و تخصص کاربردی نخواهد داشت.
نماینده آیت اله سیستانی به رشد علمی کشور در سال های اخیر نیز اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران اکنون در رشته پزشکی به درجات عالی دست یافته و این مهم باید به سایر بخش ها نیز تسری یابد.
وی با اشاره به وجود امکانات خدادادی و همچنین نیروی انسانی تحصیلکرده در کشور افزود: در حال حاضر بخش قابل توجهي از نيروي متخصص مراكز مهم كشورهاي خارجي توسط نیروهای ایرانی مديريت مي شود ؛ لذا باید بررسی شود که چرا همین ایرانی وقتی به کشور خودش برای کار و خدمت می آید، مشکلاتی برایش ایجاد می شود.
شهرستانی از وجود کاغذبازی و بروکراسی اداری و همچنین برخوردهای غلط در خصوص سرمایه گذاری در کشور انتقاد کرد و با بیان اینکه انتقاد روحانیت از سر دلسوزی و برای اصلاح امور است ، افزود: در صورت داشتن مدیریت و برنامه ریزی صحیح می توان برهمه مشکلات فائق آمد.

 

*دیدار با آیت اله موسوی اردبیلی
فاضلی: با رویکرد دولت یازدهم ، بازار باثباتی داریم
رییس اتاق اصناف ایران در دیدار با آیت اله موسوی اردبیلی گفت: اصناف در یک گستره عظیمی کار می کنند به طوری که هم در نظام توزیع و هم در نظام تولید نقش ويژه اي دارند.
فاضلی با اشاره به تضييقات و مشكلاتي كه اصناف و بازار در دوران تحريم پشت سر گذاشتند،افزود:به رغم تمامي تنگناها بازار آرامی را در کشور داشتيم و اکنون با رویکرد كارشناسي و تعاملي دولت یازدهم، بازار به سمت ثبات بيشتر و رونق پيش می رود.
رييس اتاق اصناف ايران با اشاره به تمركز انتاق بر فعاليتهاي فرهنگي و برداشتن گامهاي بلند در اين حوزه تاكيد كرد: در مسایل فرهنگی با کمی مشکل مواجه هستیم و از مراجع عظام و روحانیت گرانقدر می خواهیم براي تقویت مباني فرهنگی در بازار ورود پيدا كرده و رهنمودهای لازم را ارائه کنند.
وی با بیان اینکه روحانیت و بازار همیشه با هم بوده اند، اظهار کرد: در نسل سوم بازار اکنون بین روحانیت و بازار فاصله افتاده و روحانیت معزز می تواند بحث مکاسب که اکنون در بازارها کم اثر شده است را روشنگری و تقویت کنند.
فاضلی تصریح کرد: حضور روحانیت در بازار باید پررنگ باشد و از روحانیت می خواهیم که مباحث آموزش مسایل دینی را بیش از پیش در بازار گسترش دهند.
آیت اله موسوی اردبیلی نیز در این دیداربا اشاره به حضور پر رنگ و تاثير گذار بازار در جنبشها و انقلاب اسلامي ايران گفتند:بازار از همان ابتداي قيام امام (ره) در كنار امام قرار گرفت و به خوبي ايفاي نقش كرد.
ايشان با اشاره به ضرورت همدلي و همراهي بازار با مردم تصريح كردند: بازار در شرايط كنوني نيز به عنوان كاسب حبيب الله با مردم كه مورد توجه و لطف خداوند قرار دارند همراهي كنند.
آیت اله موسوی اردبیلی همچنين بر ضرورت تقویت ارتباط بین روحانیت و بازار تاکید کردند و گفتند: روحانیت در كنار اصناف و بازار است و از هر کمکی که لازم باشد، دریغ نخواهد کرد.
اين مرجع تقليد با آرزوي توفيق براي رييس اتاق اصناف ايران تاكيد كردند مواردي را كه مراجع مي توانند كمك كنند تا گره اي از كار مردم باز شود به صورت مكتوب به ايشان ارايه گردد.

 

*دیدار با آیت اله نوری همدانی
فاضلی: اصناف خواهان ارتباط بیشتر روحانیت با بازار است
رییس اتاق اصناف ایران در دیدار با آیت اله نوری همدانی از مراجع تقليد نیز بر تقویت ارتباط بین اصناف و بازار با روحانیت تأکید کرد و گفت: حدود ۹۰ درصد نظام توزیع در دست اصناف است ضمن اینکه اصناف نقطه اتصال حاکمیت با مردم هستند و شاخصه مهمي براي ارزيابي رضايت مردم از حاكميت محسوب مي شوند.
فاضلی افزود: اصناف با ۳ میلیون واحد صنفی به طور مستقیم و غیرمستقیم با مردم در ارتباط هستند و علاوه بر بخش اقتصادی، در حوزه فرهنگی جامعه نيز به شدت تاثیرگذار بوده و هستند.
رييس اتاق اصناف ايران با اشاره به حضور بازاريان و اصناف در انقلاب مشروطه و تاسيس نخستين مجلس شوراي ملي و حضور يك سومي نمايندگان اصناف در اين مجلس افزود:از مشروطه تا انقلاب اسلامي و دفاع مقدس اصناف نقش قابل ملاحظه اي داشتند به طوری که هر جا مراجع و روحانیت حضور داشتند، اصناف نیز در کنار آنان بوده اند.
وی لزوم تقویت ارتباط بین روحانیت با بازار را یادآور شد و گفت: نسل سوم بازار به ارتباط سازمامندهي شده و منظم و هدفمند بازار با روحانيت نيازمند است.
فاضلی با بیان اینکه دشمن دو هدف اقتصادی و فرهنگی را نشانه گرفته است، افزود: لازم است روحانیت در آموزش مسایل فرهنگی و ديني بخش اقتصادی حضور داشته باشند.
وی به تاسیس بنياد فرهنگي اصناف ايران و موسسه خیریه نوراصناف ايران را دو اقدام بزرگ و هدفمند اتاق اصناف ايران در دوره جديد دانست و گفت: بسياري برنامه هاي فرهنگي و آموزشي از سوي بنياد فرهنگي در دستور كار قرار دارد و همچنين بزرگترين خيريه شبكه اي كشور با هدف كمك به نيازمندان در حال راه اندازي است.
فاضلی اصناف را ویترین نظام و نقطه اتصال حاکمیت با مردم دانست و افزود: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، دشمن هر چه تلاش کرد که در بازار ایران رسوخ کند، موفق نشد و به در بسته خورد و در شرايط تحريم نيز هر چند بازار با رکود همراه شد اما توانستیم تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم و سربلند بیرون بیاییم.
وی اظهار کرد: اصناف، خواهان تقویت روابط بین بخش روحانیت و بازار است؛ ارتباط حوزه‌های علمیه با اصناف بايد گسترش يابد.
آیت اله نوری همدانی از مراجع عظام نیز در ایران دیدار با استقبال از حضور آقاي فاضلي و هيات همراه ايشان گفتند: آنچه مورد قبول و ظيفه همه ما است، حفظ انقلاب اسلام وموازین اسلامی است.
ايشان با بیان اینکه اصناف همیشه با روحانیت بوده است، بر لزوم حفظ ارزش های انقلاب اسلامی تاکید کردند و افزودند: محافظت از انقلاب وظیفه همه ما است و همه ما باید روحیه انقلابی داشته باشیم تا دشمن سوء استفاده نکند ضمن اینکه وجود امنیت بالا در کشور، جمهوری اسلامی ایران را به یک کشور قدرتمند تبدیل کرده است.
آیت اله نوری همدانی تصریح کرد: با وجود اینکه بارها تذکر کرده ایم که ربا و یا جریمه دیرکرد حرام است، توجهی نمی شود اما باید کسی باشد که جلوی آن را بگیرد.
وی با بیان اینکه در اسلام امر به معروف و نهی از منکر بالاترین اهمیت را دارد، گفت: این مسئله یک موضوع همگانی است و علما و غیرعلما باید به طور جدی به آن توجه کنند.
آیت اله نوری همدانی با بیان اینکه ایجاد فضای مناسب فرهنگی در جامعه از طریق اصناف امکانپذیر است، افزود: ما آماده کمک به اصناف برای رشد و ارتقاء مسایل فرهنگی هستیم.
ايشان افزودند: در موضوع اقتصاد در حال حاضر نخستین مسئله ای که مردم از آن ناراضی هستند، گرانی و نوسانات قیمتی است که باید برای آن چاره ای اندیشیده شود. در اروپا وقتی کالایی تولید می شود، پس از احتساب هزینه های تمام شده، یک قیمت نهایی و یکسان برای آن تعیین می شود در حالی که در ایران اینگونه نیست و در هرشهري ويا نقطه اي ازهمان شهر آن كالا قيمت متفاوتي دارد.
آیت اله نوری همدانی ادامه دادند: در ایران نیز باید هم کالاها و هم خدمات از نرخ یکسانی برخوردار باشند و مسئولان اصناف نیز بر اين خواسته اهتمام كرده و نظارت بیشتری داشته باشند.
ايشان افزودند:گويا تفاوت قيمت كالا از نقطه اي به نقطه ديگر يا از سالي به سال ديگر در ایران به فرهنگ تبديل شده؛ که کالاها نرخ ثابتی نداشته باشند و همیشه با نوسان قیمت مواجه باشیم به طوری که گران کردن بهای یک کالا به فرهنگ تبدیل شده است.
ايشان در عین حال خواستار برخورد با قاچاق کالا شدند و گفتند: چرا وقتی برخی اقلام مانند میوه به وفور در کشور وجود دارد باز هم باید واردات آن را داشته باشیم.

 

*دیدار با آیت اله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه کشور

رییس اتاق اصناف ایران در دیدار با آیت اله حسینی بوشهری مدیر حوزه علمیه کشور نیز خواهان تقویت ارتباط روحانیت با بازار شد و گفت: بازار را همه در شکل توزیع می شناسند در حالی که اصناف بیش از ۶۵۰ هزار واحد تولیدی را در خود جای داده اند ضمن اینکه اصناف را یک خانواده ۲۴ میلیون نفری تشکیل می دهد.
فاضلی افزود: اصناف در دوران دفاع مقدس به فرمان امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با تشکیل ستاد پشتیبانی جنگ در بخش تعمیر و نگهداری ماشین آلات سبک و سنگین در صف اول قرار داشتند و توانستند خدمات شایانی را به انقلاب اسلامی داشته باشند. اصناف و بازار بیش از ۱۰ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند.
وی تصریح کرد: اکنون تعامل خوبی بین اصناف و دولت وجود دارد و ما اجازه نداده ایم عرصه اصناف و بازار سياست زده شود. اصناف برای حفظ بازار و ثبات قیمت ها در کشور تلاش زیاده ای کرده اند.
رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه اصناف همیشه با روحانیت همراه بوده است، گفت: لازم است حوزه های علمیه برای تقویت مسایل فرهنگی و آموزشی در بازار به اصناف کمک کنند. چراكه اگر به معروف درست عمل کنیم، منکر رخت بر می بندد.
فاضلی به تشکیل بنياد فرهنگي اصناف و موسسه خیریه نور اصناف به عنوان دو دستاورد حوزه فرهنگي و مسوليت اجتماعي اتاق اصناف ايران اشاره كرد و گفت: كار سازماندهي شده در اين حوزه به طور جدي در دستور كار قراردارد.
وی با بیان اینکه دشمن نفوذ در دو بخش اقتصادي و فرهنگي را هدف گذاری کرده اما موفق نشده است، بر لزوم ساماندهی ورود غیرقانونی یا قاچاق کالا به کشور شد و گفت: امروز بازار در بخش فرهنگی بيش از پيش نياز به كار و فعاليت دارد و لذا از روحانیت و حوزه های علمیه می خواهیم که در تقویت بخش فرهنگی اصناف ما را یاری کنند.
رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه اجازه نخواهیم داد ایران در پساتحریم به بازار مصرفی دیگر کشورها تبدیل شود، گفت: ما بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری باید به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم اما مسایلی چون بالابودن هزینه تمام شده توليد بواسطه نرخ سود بالاي تسهیلات بانکی در حد ۳۵ درصد باعث شده تا گرايش سرمايه به نظام تولید توجیه نداشته باشد.
آیت اله حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه کشور نیز در این دیداربا استقبال و قدرداني از فعايتهاي اتاق اصناف ايران در حوزه فرهنگي و ورود هدفمند به اين گفت: اصناف و بازار در تاریخ قبل و بعد از انقلاب دارای کارنامه درخشانی هستند .
وی افزود:از اصناف هميشه با ويژگي احساس تعهد وروحیه جهادی و همراه و در کنار مراجع ، علما و شخصیت های متعهد نام می برند و اصناف به ايثارو بذل مال و جان خویش در راه اسلام مشهورند.
آیت اله حسینی بوشهری با بیان اینکه یکی از نقاط درخشان در کارنامه اصناف، حضورو نقش آنها در پیروزی انقلاب اسلامی است، اظهار کرد:کارنامه درخشان اصناف برای بیان کارهای خوب بسیار سنگين و قابل اعتنا است. اصناف در شرایط خفقان رژيم گذشته همواره در کنار مراجع و علما بوده اند و شرایط سخت را تحمل کرده اند.
وی با اشاره به تقدیم ۱۰ هزار شهید اصناف در دوران دفاع مقدس گفت: بازاریان همیشه در مورد تقید به مسجد و مراجع دینی و رعایت مسایل شرعی معروف بوده اند.
آیت اله حسینی بوشهری تصریح کرد: در گذشته بازاریان ابتدا مسایل حلال و حرام را یاد می گرفتند و سپس به سمت بازکردن مغازه های خود حرکت می کردند و حتی در گذشته حوزه های علمیه داخل بازار بود و پرهیز از ربا و حتی امور شبهه ناک به عنوان ویژگی های اصناف و بازاریان مطرح بود.
وی گفت: ۳۷ سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته و نسل جوان بازاری ما باید از آثار دینی و مسایل حلال و حرام خود با خبر باشد که این مهم از طریق ارتباط با روحانیت و حوزه های علمیه امکانپذیر است.
وی با اشاره به سخنان رییس اتاق اصناف ایران مبنی بر لزوم تقویت ارتباط بازار با روحانیت افزود: ما نیز دغدغه شما را دغدغه خودمان می دانیم و معتقدیم با معرفی کارشناسانی از سوي اصناف و حوزه های علمیه و تشكيل كارگروهي متمركز، می توان آسیب ها را بررسی و به صورت گام به گام برای آن تدابیری اندیشید.
آیت اله حسینی بوشهری تصریح کرد: ما می توانیم بر اساس برنامه و تدبير مشترك و با توجه به نیاز مخاطبان شما دوباره رابطه فرهنگي سازماندهي شده و هدفمند بین روحانیت و بازار را برقرار کنیم و معتقدیم شما اصناف پایه ها و استوانه های قوی برای کشور هستید و می توانید در پیشبرد مسایل فرهنگی جامعه موثر واقع شوید.
رييس اتاق اصناف ايران را در اين ديدارها منصور حسيني معاون فرهنگي و اجتماعي اتاق اصناف و مديرعامل بنياد فرهنگي اصناف ايران و سيد مصطفي قاسمي معاون فرهنگي و پژوهشي بنياد فرهنگي اصناف ايران و مجيد يزدي رييس روابط عمومي اتاق اصناف ايران همراهي كردند.

منبع: اتاق اصناف ایران

94104 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید