Performancing Metrics

رشد دوبرابری رهاسازی آب به دریاچه ارومیه | اتاق خبر
کد خبر: 323839
تاریخ انتشار: 16 اسفند 1394 - 21:09
دریاچه ارومیه که به عنوان یکی از بحران‌های کشور از آن یاد می‌شود طی سه سال اخیر وضعیت ثابتی را تجربه کرده است و بر اساس گفته مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب کشور 270 میلیون متر مکعب آب به این دریاچه رها سازی شده است.

اتاق خبر: دریاچه ارومیه که به عنوان یکی از بحران‌های کشور از آن یاد می‌شود طی سه سال اخیر وضعیت ثابتی را تجربه کرده است و بر اساس گفته مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب کشور 270 میلیون متر مکعب آب به این دریاچه رها سازی شده است که امید می‌رود به 450 میلیون متر مکعب برسد.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا، یکی از اقدامات نتیجه بخش ستاد احیای دریاچه ارومیه اتصال دو رودخانه زرینه رود و سیمینه رود و هدایت آب های این دو رودخانه به سمت پیکره دریاچه ارومیه بود چرا که در گذشته این دو رودخانه مهمترین منبع تامین آب دریاچه ارومیه بشمار می رفتند و با اتصال این دو رودخانه و لایروبی مسیر منتهی به دریاچه، امید به نجات دریاچه ارومیه دوچندان شد.

بر اساس اعلام ستاد احیاد دریاچه ارومیه، پروژه اتصال زرینه رود به سیمینه رود با اهداف کاهش سطح تبخیر، ورود آب به پیکره آبی دریاچه ارومیه در کوتاه‌ترین زمان، افزایش و بهینه کردن شیب و سرعت جریان، کاهش میزان رسوب گذاری، جلوگیری از هدر رفت آب به طول ۱۳٫۶ کیلومتر و لایروبی 12.3 کیلومتر ادامه مسیر مشترک دو روخانه تا پیکره آبی دریاچه ارومیه از ابتدای امسال وارد مرحله اجرایی شده و پس از اتمام در مهر ماه سال جاری و شروع بارش های پاییزی، آب رودخانه های بخش جنوبی استان آذربایجان غربی به سمت دریاچه ارومیه روانه شد.

رهاسازی آب از سد بوکان و انتقال آن از طریق پروژه اتصال زرینه رود به سیمینه رود از دیگر برنامه های مهم احیای دریاچه ارومیه است که تاکنون رهاسازی در سه نوبت با حجم آب ورودی بیش از 181میلیون مترمکعب به دریاچه ارومیه از این مسیر عملیاتی شده است و مرحله بعدی آن با حجم 120 تا 140 میلیون مترمکعب از اواسط اسفند ماه سال جاری آغاز و تا اواسط فروردین ماه سال 95 ادامه خواهد داشت.

در نهایت می توان نتیجه گرفت لایروبی رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه، بارش های جوی مناسب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، اتصال دو رودخانه پرآب زرینه رود و سیمینه رود و رهاسازی آب از سد بوکان به دریاچه از جمله علل و عواملی بودند که در پایان زمستان امسال زندگی دریاچه ارومیه فصلی دیگر را آغاز کرد.

این در همین زمینه محمد حاج‌رسولی‌ها مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب کشور،با اشاره به طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه،به ایسنا گفت: با توجه به اینکه انتقال آب به دریاچه ارومیه از آب‌های مرزی غرب کشور صورت می‌گیرد به همین دلیل نمی‌توان در مورد این موضوع صحبت مفصلی کرد.

به‌گفته وی بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال آبی 94 -95 میزان آب رها سازی شده به این دریاچه دو برابر سال گذشته بوده است و برای احیا این دریاچه برنامه‌ریزی‌های اصولی زیادی مدون شد.

همچنین به‌گفته محمدصادق پورمهدی، معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی برای حل مشکل و بحران این دریاچه امسال یک هزار و 100 میلیارد تومان تامین و تخصیص اعتبار صورت گرفت و می‌توان گفت که دولت یازدهم با حساسیت روند احیای دریاچه ارومیه را در الویت کاری خود قرار داد.

وی تصریح کرد: تمامی 40 میلیارد تومان اعتبارات تخصیص یافته برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه در سال 93 نیز جذب شد و بر همین اساس تاکیدات ویژه‌ای برای تسریع اجرای کارهای عمرانی دریاچه ارومیه تاکید شد.

در شرایط فعلی بسیاری از بخش های دریاچه که تقریبا به صورت کامل خشک شده بود و نمک های انباشته شده کف دریاچه را فراگرفته بود، آبگیری شده و می‌توان شاهد موج‌های این دریاچه بود.

به‌طور کلی انتظار می‌رود کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سه ماهه اول سال آینده و در زمان آبیاری زمین های کشاورزی خود با آب های جاری رودخانه ها، رعایت حال دریاچه ارومیه و حق آبه این دریاچه را کرده و مسولان نیز مدیریت آب دریاچه ارومیه را همانند اکنون جدی بگیرند.

با توجه به گذشته وضعت دریاچه ارومیه می‌توان گفت که وضعیت فعلی شرایط خوبی برای دریاچه ارومیه است اما قطعا بهبود کامل و احیا دریاچه ارومیه نیازمند برنامه‌ریزی‌های بلند مدت و مستمر است که باید مسوولین این برنامه‌ها را در دستور کاری خود قرار دهند.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید