Performancing Metrics

تسویه معاملات تالار صادراتی بورس کالا با دلار و یورو | اتاق خبر
کد خبر: 323845
تاریخ انتشار: 16 اسفند 1394 - 15:02
حامد سلطانی نژاد امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به عملکرد این بورس در سال جاری پرداخت و گفت: در سال جاری شاهد ثبات نسبی در بازار ارز و کاهش نرخ تورم و همچنین صفر شدن رشد تولید ناخالص داخلی بودیم.

اتاق خبر: به گفته مدیرعامل بورس کالا از سال 1395 با ایجاد گشایش‌هایی که در اقتصاد رخ می دهد، بورس کالا با بهره گیری از ظرفیت داخلی سیستم بانکی و همکاری با بانک‌های بین المللی، تسویه معاملات با ارزهایی همچون دلار و یورو را در تالار صادراتی در دستور کار قرار می‌دهد.

بنا بر این گزارش به نقل از ایسنا، حامد سلطانی نژاد امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به عملکرد این بورس در سال جاری پرداخت و گفت: در سال جاری شاهد ثبات نسبی در بازار ارز و کاهش نرخ تورم و همچنین صفر شدن رشد تولید ناخالص داخلی بودیم.

وی با بیان اینکه در سال جاری درآمدهای نفتی و سرمایه گذاری عمرانی کاهش پیدا کرد، افزود:در این میان دامپینگ قیمتی محصولات اساسی از جمله واردات فولاد ارزان قیمت از چین و همچنین کاهش قیمت جهانی کالاهای اساسی در بازارهای جهانی رخ داد که این عوامل در روند معاملات بورس کالای ایران تاثیر گذار بود.

وی همچنین به آمار معاملات بازار کالای فیزیکی و بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا در سالجاری پرداخت و گفت: در تالار محصولات صنعتی و معدنی با کاهش ۲۰ درصدی حجم و افت ۳۷ درصدی ارزش معاملات روبه رو شدیم اما با تلاش و همکاری بورس کالا و وزارت جهاد کشاورزی، ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی در بورس کالا اجرایی شد که برآیند آن رشد ۶۰۰ درصدی حجم و ۹۲۲ درصدی ارزش معاملات تالار کشاورزی بود.

سلطانی نژاد ادامه داد: در تالار محصولات پتروشیمی نیز در ۱۱ ماه امسال با افت ۱۴ درصدی در حجم و کاهش ۲۲ درصدی ارزش معاملات روبه رو شدیم، اما در بخش فرآورده های نفتی رشد ۱۶ درصدی در حجم و افت ۲۴ درصدی ارزش معاملات به ثبت رسید.

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه حجم کلی بازار فیزیکی بورس کالا در ۱۱ ماه سال جاری افت ۳ درصدی و ارزش معاملات کاهش ۲۷ درصدی را نشان می دهد، خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که از ۲۷ درصد ارزش کاسته شده معاملات، ۲۵ درصد آن به کاهش قیمت کالاها در بازارهای جهانی مرتبط است. همچنین حجم کلی معاملات بازار فیزیکی با توجه به رکود اقتصادی و اوضاع نامناسب بازارهای کالایی جهان، فقط ۳ درصد کاهش یافته که این آمار نشان می دهد کاهش معاملات به متغییرهای بیرونی ارتباط داشته و مشکلی در فرآیندهای معاملاتی بورس کالا وجود نداشته است.

وی همچنین به آمار معاملات بازار اوراق مبتنی بر کالا اشاره کرد و گفت: در قراردادهای آتی کاهش ۱۵ درصدی ارزش معاملات در ۱۱ ماه امسال به نسبت سال گذشته به ثبت رسیده و پیش بینی می شود با احتساب ماه پایانی سال و رونق معاملات، به ارزشی فراتر از سال گذشته برسیم.

سلطانی نژاد در خصوص اوراق سلف موازی استاندارد گفت: در این بخش با توجه به افزایش حجم تامین مالی شرکت ها از بورس کالا، حجم این معاملات با رشد ۵۰ و ارزش معاملات با افزایش ۳۷ درصدی روبه رو شده و معاملات گواهی سپرده کالایی نیز حجم معاملات اوراق مبتنی بر کالای بورس کالا را افزایش داد.

وی تصریح کرد: بنابراین با احتساب دو بازار فیزیکی و اوراق مبتنی بر کالا، ارزش کل معاملات بورس کالا به ۴۰۱ هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با ۱۱ ماهه سال 1393یعنی ۵۲۰ هزار میلیارد ریال ، با ۲۳ درصد کاهش روبه رو شده است. این در حالی است که در تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز حجم معاملات به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و ارزش معاملات به بیش از ۲۷هزارمیلیارد ریال رسید.

سلطانی نژاد در ادامه این نشست به اجرای برجام و ایجاد فرصت‌های جدید در اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: معاملات بورس کالای ایران به واقعیت های اقتصادی وابسته بوده و مانند بازار سهام از پیش بینی ها تاثیر ویژه ای نمی‌گیرد، با این حال به طور حتم از سال 1395 با ایجاد گشایش‌هایی در اقتصاد، بورس کالا با بهره گیری از ظرفیت داخلی سیستم بانکی و همکاری با بانک‌های بین المللی، تسویه معاملات با ارزهایی همچون دلار و یورو را در تالار صادراتی در دستور کار قرار می دهد تا شاهد رشد حجم معاملات صادراتی، افزایش مراودات بورس کالا با بورس ها و نهادهای بین المللی و ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران از طریق بورس کالا باشیم.

مدیرعامل بورس کالا در ادامه این نشست گفت: در سال‌های گذشته بورس کالا در معاملات نقدی و فیزیکی به بلوغ رسیده و امروز با در پیش گرفتن اوراق بهادارسازی معاملات کالاها، در حال مهاجرت به نسل دوم است به طوری که بعد از تقویت و توسعه معاملات اوراق مبتنی بر ، به سمت نسل سوم معاملات یعنی قراردادهای فیوچرز و آپشن و حتی ترکیب این دو قرارداد خواهیم رفت تا همانند بورس های کالایی معتبر و پیشرفته دنیا عمده معاملات بورس کالا براساس ابزارهای مالی انجام شود.

مهم ترین اقدامات انجام شده سال 94

سطانی نژاد در ادامه به اقدامات بورس کالا در سال 1394 اشاره کرد و گفت: معاملات گواهی سپرده ذرت خوزستان به حجم تقریبی ۱۹۰ هزار تن و ارزشی معادل با ۱۱۹۲ میلیارد ریال انجام شد که برای تحقق این کار، سامانه الکترونیکی صدور گواهی سپرده کالایی راه‌اندازی و همچنین برای بیش از ۷ هزار کشاورز کد بورسی صادر شد.

وی با بیان اینکه معاملات گواهی سپرده سکه طلای بهار آزادی به تازگی راه اندازی شده است، گفت: در حوزه بازار مشتقه فعالیت‌هایی همچون امکان‌سنجی راه‌اندازی قرارداد آتی قیر، آغاز اقدامات برای راه اندازی قرارداد آتی ذرت و زعفران، افزایش زمان معاملات آتی سکه و پروژه ۲۴ ساعته شدن معاملات انجام شده است.

بازار مشتقه ارزی در انتظار آمادگی بانک مرکزی

سلطانی نژاد با اشاره به تصویب راه اندازی معاملات آتی ارز در شورای عالی بورس گفت: بورس کالا کلیه مقدمات و زیرساخت های لازم برای راه اندازی بازار آتی ارز را فراهم کرده و در صورت اعلام آمادگی همکاران ما در بانک مرکزی، می توانیم ظرف یک هفته این بازار را راه اندازی کنیم.

برنامه های آتی بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه برنامه های آینده این بورس را اعلام کرد و گفت: درحوزه بازار فیزیکی ، بورس کالا درصدد توسعه رینگ صادراتی، گسترش شبکه انبارها در بازارهای بین‌المللی و اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره ‌وری بخش کشاورزی برای سایر محصولات کشاورزی در سطح کشور است.

وی اضافه کرد: همچنین راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی بر روی طلا، PVC، محصولات فولادی و شمش آلومینیوم را در دستور کار خود دارد و در راستای گسترش بازار مشتقه گسترش معاملات آنلاین و ۲۴ساعته شدن معاملات آتی سکه و همچنین راه اندازی صندوق های کالایی و ارزی از جمله برنامه آتی بورس کالا در این خصوص است علاوه بر اینکه بورس کالا گسترش تامین مالی فعالان بازار را با استفاده از ابزارهای نوین و عمومی سازی ابزارهای مالی برای اقشار مختلف مد نظر خود قرار خواهد داد.

سلطانی نژاد سیستمی کردن فرآیند پذیرش کالاها در بازارهای اصلی و فرعی و ایجاد بانک اطلاعاتی قیمت‌های پایه را از جمله برنامه‌های آتی این بورس در حوزه عملیات و نظارت دانست و گفت: بورس کالا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز آماده یکپارچه‌سازی سامانه‌های معاملات نقدی با پوشش معاملات صادراتی و سپرده کالایی توسط سامانه جامع معاملاتی است و توسعه سامانه های نظارتی مبتنی بر تکنولوژیهای هوش تجاری را به همراه توسعه سرویسهای انتشار اطلاعات در دستور کار خود دارد.

وی در ادامه این نشست در خصوص راه‌اندازی صندوق‌های کالایی گفت: بورس کالا تلاش می‌کند تا از طریق تشکیل صندوق‌های کالایی و سرمایه‌گذاری بر روی کالاهای مختلف که در فاز اول بر روی طلا و محصولات کشاورزی خواهد بود، ریسک فعالان بازار و تولید‌کنندگان را در فضای کسب و کار کشور کاهش دهد.

مدیر عامل بورس کالا در خصوص راه‌اندازی معاملات مسکن در بورس کالا توضیح داد: بورس کالا در خصوص معامله آپارتمان برنامه‌ای در دستور کار ندارد، اما اوراق بهادار مبتنی بر دین ناشی از وام‌های رهنی و نیز اوراق مبتنی بر دین ناشی از فروش محصولات در بورس کالا می‌تواند مورد معامله قرار گیرند که این پیشنهاد هم اکنون در حال ارائه به هیأت مدیره بوده و بانک‌ها و نهادهای دولتی در حوزه املاک و مستغلات می‌توانند از سیستم حراج در بورس کالا استفاده کنند که در نخستین گام طی روزهای آینده اموال بانک سپه از طریق بورس کالا روی تابلوی معاملات خواهد رسید.

وی در خصوص بازار مشتقه ارزی نیز گفت: مطابق مصوبه قانون لایحه خروج از رکود باید امکان پوشش نوسان در برابر نرخ‌های آزاد ارز برای فعالان اقتصادی وجود داشته باشد که در این میام برخی صاحب‌نظران عنوان می‌کنند راه‌اندازی بازار آتی ارز نیازمند تک ‌نرخی شدن ارز و یا راه‌اندازی بازار بین‌بانکی است اما اجماع همه صاحب‌نظران اقتصادی این است که بازار مشتقی ارزی باید در کشور وجود داشته باشد.

سلطانی‌نژاد از راه‌اندازی سامانه جامع معاملاتی از روز آینده خبر داد و گفت: از فردا (دوشنبه ) کلیه محصولات بورس کالای ایران به ویژه محصولات پتروشیمی در سامانه جامع معاملاتی صورت خواهد گرفت که از این طریق امکان انجام معاملات در تمام کشور برای همه فعالان بازار وجود خواهد داشت.

94109

نظرات
ADS
ADS
پربازدید